دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

برترین برندهای توکسین در بازار ایران و جهان

توکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید شما در رابطه با سم بوتولینوم توکسین اطلاعاتی داشته باشید و می‌دانید که امروزه چه میزان طرفداری را به خود اختصاص داده است. توکسین به طور عادی در مقادیری بسیار کم در بدن موجودات زنده وجود دارد اما اگر این میزان تا حدودی افزایش یابد، سبب فلجی موقت عضله خواهد شد. استفاده از این ماده باید توسط متخصص زیبایی انجام شود اما متاسفانه بسیاری از بانوان در آرایشگاه‌های زنانه به تزریق آن پرداخته و گاهی با عوارض بسیار ناخوشایند و فلجی نیمی از صورت و … مواجه می‌شوند.

برترین برندهای توکسین
برترین برندهای توکسین

توکسین علاوه بر تاثیرات زیبایی، تاثیر بسیار چشمگیری در بیماری‌های عضلانی مانند گرفتگی عضلات دارد. جالب است بدانید که توکسین دارای انوع مختلف a و b است که در زمینه موارد پزشکی بکار برده می‌شود. توکسین در ابتدا باید رقیق گردد و به داخل عضله تزریق شود که این امر موجب شده تا انتقال پالس عصبی در آن ناحیه رخ ندهد. خانم‌ها از این ماده بیشتر برای رفع چین و چروک و خطوط عمیق صورتشان استفاده می‌کنند.

آیا تزریق توکسین عوارض دارد؟

توکسین دارای عوارضی ناخوشایند است و هم عارضه خاصی را در بر ندارد. این جمله به این معنی است که اگر این ماده با اصول درست و در مرکز معتبر تزریق گردد، عوارضی به جا نخواهد گذاشت اما اگر فرد به این مورد اهمیت ندهد و به دنبال برندهای بی‌کیفیت و ارزان باشد، ممکن است عوارضی را تجربه نمایند. مدت ماندگاری حدود 6 تا 16 ماه است که اگر عارضه‌ای در این بین ایجاد شود، شاید تا پایان این مدت زمان با فرد همراه باشد.

بوتاکس Botox

بوتاکس
بوتاکس

بر خلاف غلط مصطلحی که مرسوم شده است، بوتاکس نام برند معتبر شرکت الرگان است و اولین توکسین است که وارد بازار شد ولی مردم به غلط همه توکسین‌ها را بوتاکس می‌نامند.

این توکسین در بازار ایران وجود ندارد ولی دارای FDA آمریکا است و یکی از معتبرترین برندها است.

دیسپورت Dysport

برند دیسپورت یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مارک بوتاکس است که محصول کشور انگلستان است و دارای تاییدیه FDA و نیز مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران است. امروزه بانوان با کسب اطلاعات مفید و شناخت بهترین برندهای توکسین، به دنبال این برند برای تزریق هستند. خطوط اخم در ناحیه بین دو ابرو معمولاً در دسته خطوط عمیق صورت قرار دارد و به مرور زمان حتی شدت می‌یابد و عمق آن بیشتر می‌شود. بوتاکس دیسپورت برای از بین بردن این خطوط تاثیر بسزایی داشته و همچنین نسبت به سایر برندها از ماندگاری و دوام بیشتری نیز برخوردار است.

دیسپورت
دیسپورت

میزان ماندگاری برای این مواد تزریقی جهت جوانسازی و زیبایی، به طور قطع مشخص نیست و به شرایط بدن و پوست هر فرد بستگی دارد اما به طور معمول حدود هشت ماه خواهد بود.

دیسپورت کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل اولین پیشنهاد ما به کسانی خواهد بود که خواهان تزریق توکسین هستند.

توکسین با برند دیسپورت به پروتئین متصل بوده و میزان این پروتئین‌ها در مقایسه با برندی مثل بوتاکس کمتر بوده و این مورد سبب می‌شود تا افرادی که به پروتئین حساسیت دارند، بیشتر بتوانند از این برند استفاده کنند. ماده تزریقی از این برند به طور یکنواخت وارد پوست می‌شود و اثری یکسان در نواحی مختلف می‌گذارد. در واقع به دلیل این همه مزایا است که خانم‌ها و آقایان از طرفداران آن هستند.

داکسیفی Daxxify

امروزه دغدغه افرادی که با افزایش سن مواجه هستند، از بین بردن چین و چروک‌های صورت است که از ماندگاری خوبی نیز برخوردار باشد. در سال 2022 دارویی به عنوان جایگزین بوتاکس مورد تایید FDA قرار گرفت که علاوه بر ماهیت بسیار عالی در از بین بردن چین و چروک، از ماندگاری بسیار طولانی برخوردار است.

داروی تزریقی داکسیفی Daxxify به عنوان رقیب بوتاکس شناخته شده است که احتمال زیاد به مرور زمان جای بوتاکس را خواهد گرفت و به شهرت خواهد رسید. این ماده قابلیت تزریق دو بار در سال را داشته و عوارض توکسین‌های دیگر را ندارد. داکسیفی فاقد آلبومین است و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. بسیاری از افراد به سفیده تخم‌مرغ که دارای آلبومین است، حساسیت دارند اما به دلیل عدم وجود این ماده در داکسیفی، افراد می‌توانند به راحتی از آن به جای بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک، خطوط اخم، رفع افتادگی‌ها و جوانسازی پوست استفاده نمایند.

داکسیفی در مقایسه با بوتاکس عوارض چندانی نداشته و دارای مزایای فراوانی است. حدود 80 در صد از افرادی که از این ماده برای بهبود چین و چروک استفاده کردند، گفتند که بعد از یک بار تزریق با بهبود کامل مواجه شدند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • بدون درد و خونریزی
  • تاثیر درمانی عالی
  • دوام بسیار طولانی
  • بهبود کامل چروک

بوتاکس زئومین Xeomin

انواع برندهای بوتاکس، هر یک محصول کشوری هستند که از ماندگاری و کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. زئومین محصول کشور آلمان بوده و یکی از بهترین برندهای بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک صورت بشمار می‌رود. تفاوتی ندارد که بوتاکس زئومین در چه دمایی نگهداری می‌شود، زیرا خاصیت و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد، بنابراین این ماده همانند بوتاکس‌های دیگر نیازی ندارد که در دمای بین 2 تا 6 درجه سانتیگراد نگهداری شود و این خود یک مزیت بشمار می‌رود.

Xeomin
Xeomin

زیومین دارای تاییده FDA آمریکا و نیز مجوز واردات از وزرات بهداشت است.

بوتاکس VIP و خاص اما کمتر شناخته شده بین بیماران و حتی پزشکان زیومین است.

زیومین داری خصوصیاتی منحصر به فرد است از جمله اینکه کمترین میزان ناخالصی را دارد و در نتیجه کمترین ریسک حساسیت را دارا می‌باشد و نیز بر خلاف همه بوتاکس‌های استاندارد فاقد لاکتوز (قند شی) است و در نتیجه در کسانی که حساسیت به شیر دارند، قابل تزریق است.

یکی دیگر از دلایلی که پزشکان برای بوتاکس، این برند را توصیه می‌کنند این است که احتمال خطا در آن تقریباً صفر است. این ماده از نوع A سم بوتولونیم ساخته می‌شود و در درمان بیماری لفارو اسپاسم نیز کاربرد دارد. لفارو اسپاسم همان پلک زدن غیر ارادی است. تزریق بوتاکس زئومین تقریباً بدون درد بوده و در اکثر مواقع، یک جلسه تزریق برای بهبود چین و چروک‌ها کافی است. نتایج تزریق این نوع بوتاکس آلمانی معمولاً بعد از چهار روز نمایان خواهد شد. زئومین بیشتر برای مناطق حساس و آسیب‌پذیر و پوست نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض بوتاکس زئومین

کاندیدای تزریق بوتاکس زئومین باید آسوده خاطر باشند که این ماده هیچ خطری به همراه ندارد البته اگر در مراکز معتبر توسط متخصص زیبایی تزریق گردد. تنها عوارضی که زئومین برای افراد به همراه دارد، قرمزی در ناحیه تزریق است که تقریبا تا 2 ساعت بعد از تزریق از بین می‌رود. ناگفته نماند برخی افراد اظهار دارند که بعد از تزریق این نوع بوتاکس به ناحیه گردن تا حدودی با درد و ورم رو به رو بوده‌اند که حدود دو تا سه ساعت بعد از تزریق بهبود می‌یابد.

بوتاکس برند نورونوکس Neuronox

این نوع بوتاکس اغلب برای بهبود افتادگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر برای درمان چین و چروک ریز بکار برده می‌شود. این ماده تا حدود بسیاری حرکات عضلانی را از بین می‌برد. نورونوکس تا حد بسیاری برای افراد جوانسازی به همراه داشته که زیبایی چشمگیری را ایجاد خواهد کرد.

Neuronox
Neuronox

نورونوکس برند معتبر کره‌ای است که چند سالی است تاییدیه وزارت بهداشت ایران را نیز کسب کرده است. این برند نیز مانند دیسپورت، استاندارد و نتایج قابل پیشبینی خوبی دارد و تجربه به ما ثابت کرده است که احتمال حساسیت و آلرژی بسیار اندک است.

مزایای تزریق نورونوکس

نورونوکس بعد از تزریق، انواع سردردهای میگرنی را بهبود بخشیده و همچنین اسپاسم‌های اندام فوقانی را از بین می‌برد. برخی پزشکان از این نوع بوتاکس برای درمان گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه گردن استفاده می‌کنند. همچنین این ماده در کاهش تعریق بیش از حد زیر بغل تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

مصپورت Masport

بوتاکس مصپورت از کلستریدیوم بوتولینوم تیپ A تولید شده است که برای بهبود چروک‌ها، درمان نارسایی و جوانسازی نواحی مختلف صورت و گردن استفاده می‌شود. این محصول ایرانی در ارتقای سطح سلامت جامعه نقش خوبی ایفا کرده است. بهتر است این ماده در دمای بین 2 تا 6 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا خاصیت خود را از دست ندهد. بوتاکس برند دیستون را می‌توان به عنوان رقیب بوتاکس مصپورت برشمرد زیرا برندهای معتبر دیگر، تقریباً همه تولید کشور خارجی هستند.

مصپورت
مصپورت

این توکسین در ایران بسته‌بندی شده و نسبتاً استاندارد و داری مجوز وزارت بهداشت است که در منابع معتبر علمی از آن نام برده شده است. به عنوان یک توکسین ارزان قیمت قابل قبول است، هر چند استاندارد توکسین‌های برند را ندارد.

عملکرد بوتاکس ایرانی مصپورت

عملکرد این نوع بوتاکس تا حدودی مشابه با برندهای معتبر خارجی است. ماهیت این فرآورده استریل، پروتئینی بوده و به طور بسیار رقیق تزریق می‌گردد. بوتاکس مصپورت بعد از تزریق، جذب ماهیچه شده و در پایانه‌های عصبی منقبض کننده عضلات جای می‌گیرد. فلجی موقت این ماده بعد از تزریق، حدود 3 تا 6 ماه ماندگاری است. از مصپورت اغلب برای از بین بردن چروک‌های پیشانی و خطوط تقریباً عمیق بین دو ابرو استفاده می‌کنند.

بوتاکس کانادایی

تا امروز هیچ شرکت دارویی کانادایی، ماده توکسینی تولید نکرده و به بازار هیچ عرضه‌ای نداشتند. در حقیقت انواع توکسین‌های چینی با نام بوتاکس کانادایی در برخی مراکز نامعتبر در حال تزریق هستند. پرچم کشور کانادا برای مخفی‌سازی ماهیت این نوع توکسین‌ها بر روی محصولات درج شده است و افراد باید توجه داشته باشند که در دام تزریق این برندهای چینی نیفتند زیرا عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت و حتی در مواردی ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

توکسین های چینی

امروزه بانوان و آقایان زیادی به روش های جوانسازی پوست اهمیت می‌دهند اما در این میان افرادی نیز وجود دارند که علاوه بر علاقه به این روش‌ها، به میزان هزینه اهمیت زیادی داده و می‌خواهند که با کمترین هزینه از این روش‌های زیبایی و تزریق بوتاکس استفاده کنند. همانطور که می‌دانید این ماده در ماهیت از سم بوتولینوم ساخته شده است و فلج موقتی عضلات را به همراه دارد، بنابراین بهتر است که برای انجام این کارها به میزان هزینه پایین آنچنان اعتماد نکنید. متاسفانه بسیاری از توکسین‌های موجود در بازار ایران که با هزینه‌های پایین تزریق می‌گردند، توکسین‌های چینی هستند.

برخی از برندهای چینی میتوان به درماتوکس، Canitox و Linurase اشاره کرد که به نام “بوتاکس کانادایی” تزریق می‌گردد در حالی که توکسین ساخت کانادا در بازار ایران موجود نمی‌باشد. این نوع توکسین‌ها اغلب دارای مجوز دارویی و تاییدیه وزارت بهداشت نیستند و از جانب این اداره برای استفاده آن همواره هشدار داده می‌شود.

مدل‌های چینی به علت وجود ناخالصی زیاد اثرات خوب و ماندگاری زیادی دارند ولی متاسفانه با ماسکه کردن صورت، باعث شلی پوست در آینده می‌شوند و به خاطر وجود مقدار زیاد ناخالصی، احتمال آلرژی و حساسیت به این نوع توکسین بالاتر از توکسین‌های استاندارد است. در شرایط غیر استاندارد تولید و داری ریسک بالا و عوارض ناشناخته در آینده می‌باشد. فاقد هر گونه مجوز می‌باشد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *