دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

دریافت رژیم چاقی

چگونه می‌توانید رژیم چاقی بگیرید؟ بسیاری از افرادی که از کمبود وزن رنج می‌برند، به دنبال یک رژیم چاقی سریع برای افزایش وزن در مدت زمان کم هستند. با آنکه چاقی در ایجاد بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع 2 یا بیماری‌های قلبی عروقی یک عامل موثر است، اما لاغری مفرط نیز مضراتی دارد که این مورد هر فرد را به سوی وزن متعادل سوق می‌دهد و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا می‌توان با رژیم چاقی افزایش وزن سریع را تجربه کرد؟

برای برخی افراد، افزایش وزن و عضله‌سازی می‌تواند به همان اندازه که کاهش وزن برای دیگران دشوار است، سخت باشد. در این مقاله قصد داریم اصول این رژیم چاقی را برای شما بیان کردیم.

غذاهای انتخابی در رژیم چاقی

در رژیم غذایی چه مواردی را انتخاب کنیم؟ لازم است بدانید بدن شما به همه گروه‌های غذایی نیاز دارد. بنابراین یک رژیم چاقی متعادل می‌تواند شما را به چاقی اصولی برساند. در رژیم خود سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که کمتر فرآوری شده باشد. رژیم چاقی شما باید یک رژیم کامل شامل موارد زیر باشد:

  • غلات کامل (نان کامل یک انتخاب مناسب است. همچنین استفاده از غلات تصفیه شده به میزان مناسب آن نیز پیشنهاد میشود)
  • میوه‌ها و سبزیجات (نوشیدنی‌های قندی نظیر آبمیوه طبیعی نیز مفید است)
  • دانه‌های روغنی و روغن‌های گیاهی (آجیل یک امنتخاب مناسب است)
  • گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ، ماهی و گوشت گاو به میزان کافی در رژیم غذایی خود بهره ببرید)
  • سیب‌زمینی (نشاسته موجود در سیب‌زمینی به افزایش وزن کمک می‌کند)

چگونه با رژیم چاقی افزایش وزن را تجربه کنیم؟

بدن در طول روز به کربوهیدرات، پروتئین‌ها، چربی، ویتامین، املاح و مواد معدنی و همچنین آب نیاز دارد. در صورتی که کالری روزانه دریافتی شما از مقدار مورد نیاز بدنتان یا به نوعی سوخت و ساز شما بیشتر باشد، شما به مرور زمان فزایش وزن را تجربه خواهید کرد. بنابراین تغذیه یکی از موثرترین مواردی است که در افزایش وزن تاثیرگذار است.

افزایش وزن با رژیم چاقی چه مدت طول میکشد؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که برای همه صدق کند، اما بیشتر افراد میتوانند با یک رژیم غذایی سالم در هفته نیم تا یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید اگر به دنبال افزایش وزن هستید، لازم است از طریق یک رژیم درست و اصولی اقدام کنید، چون مصرف بیش از حد قندهای مصنوعی و غذاهای ناسالم ممکن است در ابتدا وزن شما را بالا ببرد اما در ادامه خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان را افزایش دهد.

در رژیم چاقی چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

در این خصوص لازم است نکات کلی برای افزایش وزن ایمن را بدانید، پس باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید. سه تا پنج وعده غذایی در روز بخورید. خوردن حداقل سه وعده غذایی در روز می‌تواند افزایش کالری دریافتی را برای شما آسان‌تر کند.
  2. تمرینات ورزشی را برای عضله‌سازی فراموش نکنید.
  3. در رژیم غذایی خود پروتئین به میزان کافی بخورید.
  4. وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات‌های فیبری و چربی‌های سالم بخورید.

در برخی موارد لازم است از یک متخصص باتجربه برای دریافت رژیم چاقی کمک بگیرید.

در رژیم چاقی روی کدام وعده باید تمرکز کرد؟

به صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد که مدام یک از وعده‌های غذایی در افزایش وزن کمک می‌کند، اما هر کدام از وعده‌های غذایی که در طی آن کالری مناسبی دریافت کنید، بی‌شک موجب افزایش وزن می‌شود. در ادامه به برخی از مواد مغذی که در هر وعده غذایی موجب افزایش وزن می‌شود، اشاره کردیم:

رژیم چاقی برای صبحانه

چه به دنبال کاهش وزن یا افزایش وزن باشید، نمی‌توانید اهمیت یک صبحانه سالم را نادیده بگیرید. برای افزایش وزن، اولین وعده غذایی در روز باید سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین باشد. برخی از بهترین مواد غذایی که می‌توانید مصرف کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کره بادام زمینی
  • نان سبوس‌دار
  • تخم مرغ
  • موز

رژیم چاقی برای وعده ناهار

مهم است در رژیم غذایی خود تنوع را رعایت کنید. با آنکه فست فودها چاق کننده هستند، اما مصرف مدام آنها موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر دیابت و کبد چرب خواهد شد. برخی از مفیدترین مواد غذایی که می‌توانید در وعده ناهار مصرف کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیب زمینی
  • سبزیجات
  • نودل و ماکارونی
  • برنج
  • خوراک لوبیا و خوراک عدس

رژیم چاقی برای وعده شام

وعده غذایی شام آخرین وعده در طول روز است. درصورتی که قصد دارید رژیم چاقی بگیرید، نباید این وعده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در صورتی که بعد از شام هم احساس گرسنگی می‌کنید، مواد غذایی غنی از مواد مغذی و نوشیدنی‌ها را انتخاب کنید. برخی از انتخاب‌های شما در این وعده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ماهی‌های روغنی
  • گوشت‌هایی مانند بوقلمون، مرغ و گوشت گاو بدون چربی
  • لوبیا و حبوبات، از جمله نخود، لوبیا سیاه، عدس
  • تخم مرغ
  • کره‌های آجیل و مغزها مانند بادام هندی، بادام زمینی، بادام، گردو
  • ذرت

آب فراوان بنوشید

نوشیدن آن به میزان کافی در طول روز شما را در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی به چاق شدن صورت شما کمک می‌کند. علاوه بر این استفاده از میوه‌های آبدار نیز علاوه بر آنکه فیبر بدن شما را تامین می‌کند، در این زمینه موثر است.

سخن آخر

یک رژیم موثر برای افزایش وزن، لازم است سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی باشد. یک رژیم چاقی موثر می‌تواند به شما کمک کند در هفته حدود نیم تا یک کیلوگرم وزن اضافه کنید. اگر تمامی موارد را رعایت کنید و یک برنامه اصولی از جانب پزشک متخصص داشته باشید، مانند افرادی که رژیم لاغری پیش گرفتند، نتیجه را مشاهده می‌کنید.

علاوه بر رژیم غذایی، برنامه‌های ورزشی شامل عضله‌سازی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. برای دریافت یک رژیم منحصر به فرد سرشار از مواد مغذی جهت اضافه وزن متناسب با توده بدنی لازم ست به یک متخصص مراجعه کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 نظر

  • جایینو گفت:

    از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !