دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

علت ریزش مو و درمان آن

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در دوران‌های مختلف زندگی با آن مواجه می‌شوند، ریزش مو است. معمولاً ریزش مو تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تا ظاهر افراد را تحت قرار دهد و تصمیم بگیرند تا برای درمان ریزش مو اقدام کنند.

ریزش مو چگونه اتفاق می‌افتد؟

به طور کلی یک فرد عادی در طول 24 ساعت شبانه روز، چیزی در حدود 30 تا 50 نخ از موهای خود را از دست می‌دهد. این تعداد کاملاً طبیعی است و به این دلیل که موهای جدید به سرعت جایگزین می‌شوند، حجم مو تغییر نخواهد کرد. در واقع زمانی ریزش مو برای انسان مشکل ایجاد می‌کند که تعداد موهای از دست رفته بیشتر از موهایی باشد که جایگزین می‌شوند.

ریزش مو به طور روزانه کاملاً طبیعی است و حتی گاهی نیز ممکن است برخی از افراد در طول یک سال، در چندین دوره دچار ریزش مو شوند، که این مورد هم کاملاً طبیعی است، اما مشکل اصلی از زمانی آغاز می‌شود که حجم موهای داخل شانه افزایش پیدا کند و حجم موهای سر کم شود.

ریزش مو
ریزش مو

دلایل ریزش مو

ریزش مو در آقایان و خانم‌ها دلایل مختلفی دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:

ریزش موی طبیعی

همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، گاهی ریزش مو به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد، اما به این دلیل که حجم مو کاهش پیدا نمی‌کند، نیازی به پیگیری و درمان نخواهد بود. در ریزش موی طبیعی معمولاً موهای جدید جایگزین موهای جدید می‌شوند، به همین دلیل ممکن است افراد برای مدت زمان کوتاهی دچار ریزش مو شوند.

کاهش ویتامین بدن

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند به منجر به ریزش مو شود، کاهش ویتامین‌های بدن است. این مورد کاملاً طبیعی است که بدن انسان تحت تاثیر برخی از عوامل با کمبود ویتامین مواجه شود. در چنین شراطی توصیه می‌شود که به کلینیک ما مراجعه کنید و با انجام آزمایشات تخصصی از میزان ویتامین‌های بدن خود و وجود برخی از بیماری‌های هورمونی مطلع شوید.

افزایش استرس

مشکلات اعصاب و روان، یکی دیگر از عواملی هستند که می‌توانند منجر به ایجاد مشکلات جسمی، از جمله ریزش مو شوند. گاهی نیز ممکن است عوامل استرس‌زا در یک دوره مشخص، برای افراد ایجاد ریزش مو کنند و زمانی که استرس برطرف شد، ریزش مو نیز متوقف شود.

در چنین شراطی جای هیچ نگرانی نیست زیرا با گذشت زمان حجم مو دوباره افزایش پیدا خواهد کرد، اما نیاز است تا به این مورد توجه داشته باشید که در صورت افزایش ریزش مو، حتماً به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کنید.

مصرف دارو

در برخی از موارد که بسیار هم رایج است، دیده می‌شود که افراد در زمان مصرف برخی از داروهای خاص دچار ریزش مو می‌شوند. البته مصرف دارو نیز می‌تواند تاثیر موقت بر روی حجم مو داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که برای مدتی مجبور به مصرف داروهای شیمی‌درمانی هستند، در دوران درمان خود دچار ریزش موی شدید خواهند شد، اما پس از پایان پروسه درمان نیز موها مجدداً شروع به رشد می‌کنند.

همچین داروهای بیهوشی نیز می‌توانند به طور موقت ریزش مو را افزایش دهند، که البته با مصرف داروهای تقویتی می‌توان ریزش مو را کاهش و رویش آنها را افزایش داد.

عوامل ارثی

یکی دیگر از دلایل ریزش مو که بیشتر در آقایان دیده می‌شود، ریزش مو به صورت ارثی است. ریزش موی ارثی در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به طاسی مو سر شود. البته این مورد در گذشته هیچ درمانی نداشت، اما خوشبختانه امروزه، تا حدودی می‌توان از طاسی موی سر پیشگیری کرد و در برخی از مواد با تجویز داروهای هرمونی، رویش موی سر را افزایش داد.

بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و پس از آن یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند. معمولاً این ریزش مو جنبه هورمونی دارد و پس از گذشت چند ماه از زایمان و برگشت هرمون‌ها به حالت طبیعی، ریزش مو به طور کامل متوقف خواهد شد. البته بهتر است در صورت طولانی شدن دوران ریزش مو، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم؟

در بسیاری از مواد با رعایت چند نکته بسیار ساده می‌توانیم از ریزش مو پیشگیری کنیم. برخی از آنها به شرح زیر است:

از شامپو و شوینده‌های مناسب استفاده کنید

شامپوها نقشی در پیشگیری یا درمان ریزش مو ندارند و بیشتر بر روی حالت مو تاثیر گذارند ولی استفاده از شامپوهای غیراستاندارد می‌تواند ریزش مو را تشدید کند و به موها آسیب جدی وارد نماید.

مراجعه دوره‌ای به پزشک متخصص

اگر به شدت نگران ریزش مو هستید و می‌خواهید از دچار شدن به ریزش مو پیشگیری کنید، توصیه می‌شود که در بازه‌های زمانی مشخص به پزشک متخصص مراجعه کنید و با بررسی دقیق میزان حجم مو و انجام آزمایشات تخصصی، از دچار شدن به ریزش مو پیشگیری کنید.

به تغذیه خود توجه داشته باشید

مورد بعدی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ریزش مو داشته باشد، تغذیه مناسب است. زمانی که شما بتوانید تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را تامین کنید، به ندرت دچار ریزش مو خواهید شد. به عنوان مثال مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، می‌تواند تاثیرات مثبتی در پیشگیری از ریزش مو داشته باشد.

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

به طور کلی زمانی ریزش مو نیاز به درمان خواهد داشت که میزان حجم مو به شدت کاهش پیدا کرده باشد. در چنین شراطی حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً پزشک متخصص مو با انجام آزمایشات تخصصی و بررسی‌های دقیق می‌تواند علت ریزش مو را تشخیص دهد و با توجه به عوامل مشکل‌زا، درمان مناسب را آغاز کند.

به این مورد حتماً توجه داشته باشید که کم شدن حجم مو به شکلی که کاملاً مشخص باشد و یا مدت زمان آن طولانی شود، نیاز است تا حتماً توسط پزشک بررسی شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *