دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

کاشت مو به روش FIT

مقدمه‌ای در مورد کاشت مو

پیوند موی طبیعی یا کاشت مو آخرین و در عین حال قطعی‌ترین روش برای درمان بیمارانی است که به علت ریزش مو یا سوختگی و یا اسکارهای مختلف بخش گسترده‌ای از موهای خود را از دست داده‌اند.

کاشت مو یک عمل جراحی سرپایی محسوب شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد. این کار در اطاق عمل کلینیک و یا مرکز جراحی محدود انجام می‌شود و بسته به وسعت انجام کاشت از یک روز (۸ تا ۱۲ ساعت) تا چند روز انجام می‌شود.

در پیوند موی طبیعی مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و در بخش‌های طاس شامل سر، ریش، سبیل و ابرو کاشته می‌شود. این کار به دو روش میکروسرجری (FUT) و روش جدید غیرجراحی (FIT) انجام می‌شود.

طریقه کاشت موهای برداشته شده در هر دو روش FIT و FUT یکسان است و موها در هر دو روش به صورت میکروگرافت کاشته می‌شوند و اختلاف این دو روش فقط در نوع برداشت موها است. به عنوان یک اصل کلی در حال حاضر FUT متد استاندارد پیوند مو در دنیا بوده و کاشت مو به روش FIT بیشتر به عنوان روش کمکی (یعنی جلسه دوم کاشت مو) و به جهت افزایش تعداد گرافت‌های برداشته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها در موارد محدودی از کاشت مو به روش FIT به عنوان جلسه اول پیوند مو استفاده می‌شود.

منطقه خاصی از پشت و طرفین سر را که مو از این مناطق برداشته می‌شود بانک مو می‌گویند. موهای این مناطق دارای گیرنده هورمون مردانه (تستوسترون) نبوده و لذا تحت تأثیر اثرات ریزش موی این هورمون قرار نمی‌گیرند، بنابراین حتی در افرادی که دارای ژنتیک مثبت برای وقوع طاسی مردانه هستند، این نواحی دچار ریزش مو نشده و یا اینکه خیلی کم دچار ریزش مو می‌گردند و معمولاً تا سنین بالا باقی می مانند. به همین دلیل بهترین منبع (بانک) برای برداشت، موهای پشت و طرفین سر هر شخص می‌باشد و این چیزی است که در طول سال‌ها انجام کاشت موی طبیعی به اثبات رسیده است.

بانک مو و کاشت مو
بانک مو و کاشت مو

نکته مهم این است که این موها حتی در صورت انتقال به نواحی طاس خاصیت عدم ریزش خود را حفظ کرده و دچار ریزش نمی‌شوند. بسته به مشخصات پوست و موی فرد در این نواحی و روش انجام شده برای برداشت مو (FUT و یا FIT) سه الی چهار مرتبه می‌توان از این بانک مو، مو برداشت نموده بدون اینکه مشکلی برای فرد به وجود آید.

کاشت مو به روش FIT

در روش FIT با استفاده از پانج بسیار ظریف فولیکول‌های مو به صورت تک به تک برداشته می‌شوند. محل برداشت به صورت اسکارهای دایره‌ای بسیار کوچک درآمده که در زیر خواب موهای پشت سر مخفی می‌شوند ولی اگر فرد موهایش را از تَه بتراشد مشخص خواهند بود.

این سوال همواره از سوی بیماران مطرح می‌شود که آیا لازم است موهایم را برای انجام کاشت مو کوتاه کنم؟
پاسخ این سوال بستگی به روش کاشت مو دارد. برای انجام متد FIT کوتاه کردن تقریباً کامل موهای بیمار الزامی بوده و بدون تراشیدن کامل موها انجام FIT غیرممکن می‌باشد.

مزایای روش FIT نسبت به FUT

تفاوت روش کاشت FIT و FUT
تفاوت روش کاشت FIT و FUT

۱- در کاشت مو به روش FIT چون برداشت‌ها به صورت پراکنده است لذا نیازی به بخیه زدن پوست نیست و زخم‌های ناشی از برداشت فولیکول مو در طول یک هفته ترمیم می‌شود و اسکار بخیه موجود در روش FUT وجود نخواهد داشت.

۲- در کاشت مو به روش FIT چون برداشت‌ها به صورت پراکنده و از نقاط مختلف سر انجام می‌شود لذا طی جلسات متعدد می‌توان تعداد بیشتری گرافت برداشت.

۳- در کاشت مو به روش FIT علاوه بر فولیکول‌های سر می‌توان از نواحی مختلف بدن (سینه، پشت، دست و پا) نیز فولیکول برداشت و در نواحی کم مو کاشت که اصطلاحاً به آن Body Hair Transplantation می‌گویند.

معایب کاشت مو به روش FIT

۱- مهمترین مشکل در کاشت مو به روش FIT با توجه به در آوردن فولیکول موها بدون روش جراحی و اینکه به هنگام خارج کردن گرافت‌ها ریشه موها قابل روئیت نیست، احتمال آسیب دیدگی فولیکول موها وجود دارد و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از گرافت‌های کاشته شده رشد نخواهند کرد، در حالی که در روش FUT نزدیک به ۱۰۰ درصد گرافت‌ها رشد خواهند کرد.

۲- در کاشت مو به روش FIT کل موهای سر می‌بایست کوتاه بشود، در حالی که در روش FUT فقط موهای ناحیه کاشت کوتاه می‌گردد.

۳- طولانی بودن مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT که در FUT این مدت ۵ تا ۷ ساعت است. در حالی که در روش FIT این مدت بین ۸ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد.

همان طور که قبلا گفتیم کاشت مو معمولاً به روش FUT انجام می‌شود مگر در مواردی خاص مانند:

۱- افرادی که قبلاً یک یا چند بار با روش FUT کاشت مو انجام داده‌اند و اکنون برای پر پشت‌تر نمودن نواحی کاشته شده مراجعه نموده‌اند.

۲- اشخاصی که بانک موی آنها (نواحی دهنده) ضعیف بوده و یا امکان کاشت مو به روش FUT بیش از یک بار وجود ندارد، در مراحل بعدی علاوه بر سر از فولیکول‌های موی نواحی سینه، پشت، دست و پا نیز استفاده می‌کنیم.

۳- اشخاصی که به هر دلیلی تمایل به انجام روش FUT ندارند.

۴- اشخاصی که مایلند با استفاده از روش ترکیبی (FUT+FIT) نتیجه بهتری از کاشت موی خود بگیرند که این موضوع را در روش ترکیبی توضیح داده‌ایم.

۵- اشخاصی که استعداد ایجاد کلوییدهای وسیع بعد از زخم و جراحی را دارند.

۶- افراد ورزشکار که می‌خواهند پس از پیوند بلافاصله به زمین ورزش برگردند.

عوارض کاشت مو به روش FIT

تورم پیشانی و صورت تشکیل دلمه‌های کوچک بر روی محل‌های کاشت عوارض شدید از جمله خونریزی، باقی ماندن اسکار و عفونت و نکروز که بسیار نادر می‌باشد.

برای مشاهده مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو اینجا کلیک کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *