دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

کک و مک و روش‌های درمان آن

مقدمه

کک و مک عارضه بیشتر در افرادی شیوع پیدا می‌کند که پوستی روشن و چشمان رنگی دارند که در واقع نتیجه طبیعی عمل سلول‌های رنگ‌ساز است.

نقاطی از بدن که در معرض تشعشع آفتاب قرار می‌گیرند، بیشتر دچار این عارضه می‌شوند و این بدان علت است که در اثر تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش، ملانین که از سلول‌های رنگ‌ساز پوست ترشح می‌شود، به ‌طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و سبب به ‌وجود آمدن کک و مک می‌شود.

به وجود آمدن کک و مک می‌تواند دو علت داشته‌ باشد: یا ژنتیکی است یا به دلیل قرار گرفتن زیاد در مقابل آفتاب.

بعضی از افراد به ‌طور ارثی مستعد کک و مک هستند و معمولاً همین افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتی صورت‌شان پر از کک و مک می‌شود و این دقیقاً همان دلیلی است که همه جا استفاده از ضد آفتاب تأکید می‌شود.

کک و مک‌های ناشی از آفتاب معمولاً روی کمر و ‌شانه‌های افرادی به‌وجود می‌آید که بیشتر اهل آفتاب گرفتن هستند.

کک و مک چست؟

کک و مک‌ها دارای دسته‌ای از سلول‌ها هستند که حاوی رنگدانه می‌باشند. کک و ک‌ها معمولاً به صورت نقطه‌ای بر سطح پوست نمایان می‌شوند و در کنار یکدیگر سطح وسیعی را شامل می‌شوند. این نوع لکه‌های قهوه‌ای هیچ شباهتی به خال‌ها ندارند زیرا هیچ نوع برجستگی نداشته و به اندازه خال تیره نیستند. بیشتر این لکه‌ها در سطح صورت و پوست دست به وجود می‌آید اما برای برخی افرادی بر روی بازو و شانه به وجود می‌آیند.

علل پیدایش کک و مک

  • عوامل ژنتیکی
  • تغییرات هورمونی
  • رژیم غذایی نامناسب

تمامی این موارد باعث تشکیل ملانین می‌شود و در حقیقت موثرترین عامل برای پیدایش کک و مک و لکه‌های قهوه‌ای کمرنگ پوست، ملانین است.

برای درمان کک و مک با لیزر در تهران میتوانید با مطب دکتر پارسیان‌فر با شماره 09303839919 تماس بگیرید.

پیشگیری از کک و مک

هر چند پیشگیری قطعی برای این عارضه وجود ندارد اما استفاده از ضد‌ آفتاب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و ایجاد پوشش مناسب پوست مثل استفاده از انواع حفاظ‌ها (کلاه و عینک) می‌تواند در کاهش آن نقش داشته باشد.

درمان کک و مک

برای درمان کک و مک راه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:

لیزر درمانی بهترین درمان است

کک و مک‌ها از ملانین هستند و ملانین از موادی است که طیف‌های لیزر را جذب می‌کند و در نتیجه نور و اشعه لیزر می‌‌تواند آنها را تا حدی از بین ببرد، البته در بیشتر موارد از بین رفتن کک و مک به ‌صورت موقتی است و اینکه به‌ طور دائمی از بین برود بستگی به نوع پوست و ژنتیک شخص مراجعه‌‌کننده دارد و البته انجام مراقبت‌های دیگر نیز در دائمی شدن بی‌تأثیر نیست.

تا به حال لیزر‌های متعددی برای درمان آن ساخته و به ‌کار گرفته شده که مکانیسم بسیاری از این لیزرها به نسبت شبیه به هم هستند.

استاندارد طلایی و بهترین درمان، استفاده از لیزرهای کیوسوییچ (Q-Switched Nd:YAG) است.

انجام لیزر کک و مک با بی‌حسی موضعی و بدون هیچ گونه درد است.

درمان کک و مک در تهران
درمان کک و مک در تهران

معمولاً نیاز به انجام لیزر در جلسات متعدد و حدود 3 تا 5 جلسه به فاصله هر 3 تا 4 هفته یکبار است و گاهی نیاز است سالی یک جلسه برای پیشگیری از عود انجام شود و گاهی نیاز به شارژ مجدد نیست.

از مزایای لیزر، عدم وجود پوسته‌ریزی و در نتیجه دوره نقاهت طولانی است به طوری که فرد معمولاً روز بعد از لیزر می‌تواند به محل کار خود برگردد.

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی یکی دیگر از راه‌های درمان است که باید توسط پزشک انجام شود. البته بر خلاف لیزر میزان شکست درمان در این روش بسیار بالاست این لایه‌بردارها می‌توانند سبب به ‌وجود آمدن عوارضی چون قرمزی، پوسته پوسته شدن و حتی تاول و پررنگ‌تر شدن کک و مک شوند و به همین دلایل امروزه این روش برای درمان کک و مک منسوخ شده است.

دارو درمانی

معمولاً با استفاده از دارو کک و مک‌ها کمرنگ می‌شوند ولی پس از قطع دارو دوباره پررنگ می‌شوند و نتیجه قابل قبولی ندارد.

عملکرد لیزر کیو سوئیچ برای کک و مک

اگر می‌خواهید از لیزر کیو سوئیچ برای درمان این کک و مک‌ها استفاده کنید، باید از پنج روز قبل احتیاط کنید که زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. این دستگاه لیزر برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای پوست بسیار موثر است و یکی از بزرگترین مزایای استفاده از آن، این است که دوران نقاهت ندارد و فرد بلافاصله بعد از این جلسه درمانی میتواند به محل کار یا اجتماع باز گردد.

با لیزر کیو سوئیچ، کک و مک‌ها به راحتی بهبود یافته و شما بعد از چندین جلسه مشاهده خواهید کرد که دیگر اثری از این لکه‌های قهوه‌ای بر پوست وجود ندارد. امواج نوری این دستگاه بسیار قوی و موثر واقع شده و ملانین و رنگدانه‌ها را از بین میبرد و رنگ پوست به حالت عادی خود باز می‌گردد. ناگفته نماند که عملکرد این لیزر ایمن است و هیچگونه تهاجمی حین انجام کار وجود ندارد.

جالب است بدانید که لیزر کیو سوئیچ علاوه بر درمان کک و مک و انواع لک پوستی، برای از پاک کردن تتو و جای انواع خالکوبی، رفع سیاهی زیر چشم و برای مواردی دیگر نیز کاربرد دارد.

عوارض جانبی درمان کک و مک با کیو سوئیچ

این روش بسیار دقیق بوده و هیچ خطری سلامت پوست افراد را تهدید نمی‌کند. این دستگاه از بی‌عارضه‌ترین انواع لیزر شناخته شده است که هیچ عارضه‌ای را در طول درمان کک و مک برای افراد به همراه ندارد. افراد بعد از چند جلسه استفاده از کیو سوئیچ مشاهده خواهند کرد که لکه‌های قهوه‌ای به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و از قهوه‌ای به سمت رنگ قرمز می‌روند و بعد از گذشت مدتی دیگر، به صورت پوسته درآمده و از سطح پوست جدا می‌شوند.

توجه داشته باشید که دستگاه لیزر دارای امواج است و باید این روش توسط پزشک زیبایی انجام شود زیرا ممکن است که فرد بی‌تجربه، پوست شما را بسوزاند و یا زخم‌هایی ایجاد کند که در نهایت منجر به عفونت شود.

کاندید مناسب برای درمان کک و مک با لیزر

لیزر کیو سوئیچ از روش‌های درمان کک و مک بشمار میرود. این دستگاه برای افرادی که در سطح پوست خود دارای لکه‌های رنگی تیره و روشن، لکه‌های بزرگ و یا نقطه‌ای، لکه‌های به هم پیوسته و یا بافاصله داشتند نیز مناسب است و هیچ محدودیتی ندارد.

اگر هدف شما این است که به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان این لکه‌ها و کک و مک را درمان کنید، توصیه می‌شود از این لیزر استفاده کنید. دکتر پارسیان فر توصیه دارد که خانم‌های باردار نباید از این روش درمانی برای کک و مک خود استفاده کنند. در حقیقت خانم‌های باردار و یا شیرده در دوران حساسی قرار دارند که نباید به این کارهای درمانی جانبی بپردازند.

نکات مهم قبل از لیزر کک و مک

افرادی که دارای سابقه تبخال هستند یا تبخال زنده دارند، باید این مورد را به پزشک اطلاع دهند. اشخاصی که تبخال زنده دارند نباید از لیزر درمانی برای کک و مک استفاده کنند و باید صبور باشند تا این ویروس غیرفعال شود و تبخال بهبود یابد.

از قرارگیری در معرض نور آفتاب به طور مستقیم قبل و حتی بعد از انجام لیزر درمانی با کیو سوییچ خودداری کنید.

مراقبتهای قبل و بعد از لیزر کک و مک

1- در صورتی که سابقه ابتلا به تبخال مکرر دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

2- محل لیزر شده را دستکاری نکنید.

3- به مدت 48 ساعت آرایش نکنید.

4- 48 تا 72 ساعت از تماس با آفتاب جداً خودداری نمایید. در صورت تماس با آفتاب از حجم مناسب ضد آفتاب فیزیکال یا مینرال هر 2 ساعت استفاده نمایید.

5- در صورتی که بعد از لیزر دچار ترشح از ناحیه درمان، تورم یا درد گردیدید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه نمائید.

6- استحمام 24 ساعت پس از لیزر بلامانع است اما از کشیدن لیف به ناحیه تحت درمان خودداری کنید و تا آنجا که ممکن است از آب سرد یا ولرم استفاده نمایید.

7- کرمها و پمادهای تجویزی را به طور منظم استفاده نمایید.

در صورت عدم انجام مراقبت‌های کافی از پوست لیزر شده، احتمال ایجاد عوارضی همچون اسکار، افزایش یا کاهش پیگمان (رنگ) پوست، عفونت محل درمان، قرمزی طولانی مدت پوست افزایش خواهد یافت.

برای درمان کک و مک با لیزر چکار کنیم؟

برای درمان کک و مک با لیزر در تهران میتوانید با مطب تخصصی زیبایی دکتر پارسیان‌فر شماره 09303839919 تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 7 عدد و میانگین امتیازها 4.4]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫4 نظر

  • اشرف گفت:

    خانم کربمریمی هستم که صورتم دارای کک مک هست باید چکار کنم که از بین بروند کرم های زیادی مصرف کردم خوب نشدم