کاشت مو چه عوارضی دارد؟

کاشت مو را می‌توان به عنوان یک عمل زیبایی معرفی کرد که امروزه بسیار رایج است. هر عمل زیبایی از جمله کاشت مو می‌تواند برای فرد بیمار مشکلاتی ایجاد کند. خوشبختانه طی چند سال اخیر پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی اتفاق افتاده، باعث شد تا عوارض کاشت مو تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

عوارض به چه معنا است؟

به طور کلی هر عمل جراحی پس از اتمام، عارضه‌هایی را برای بیمار ایجاد می‌کند که برخی از آنها طبیعی و برخی دیگر غیر طبیعی محسوب می‌شوند. معمولاً عوارض طبیعی توسط پزشک از قبل پیش‌بینی می‌شود، اما عارضه‌های خطرناک و غیر طبیعی اغلب قابل پیش‌بینی نیستند.

به عنوان مثال برداشت گراف از بانک مو با درد، التهاب و خونریزی همراه است که می‌توان گفت تمام این واکنش‌ها یک عارضه طبیعی محسوب می‌شوند.

عوارض کاشت مو

به چه دلیل عوارض کاشت مو نمایان می شود؟

همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، کاشت مو نیز یک عمل جراحی محسوب می‌شود و هر عمل جراحی به نوعی یک رفتار تهاجمی نسب به بدن است. به همین دلیل ممکن است بدن واکنش‌هایی مختلفی نشان دهد که برخی آنها طبیعی محسوب می‌شوند.

زمانی که شما به کلینیک حرفه‌ای و یک متخصص کاشت مو مراجعه می‌کنید، این امکان وجود دارد که عوارض ناشی از عمل کاشت مو به سادگی مدیریت شوند. در نتیجه جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود.

متأسفانه با توجه به اینکه این روزها افراد زیادی به دنبال انجام عمل کاشت مو هستند، و به نوعی می‌توان گفت که بازار این عمل زیبایی داغ است، بسیاری از افراد غیر متخصص به این حوزه ورود کرده‌اند، و همین مورد باعث افزایش عوارض و مشکلات کاشت مو شده است.

در نتیجه توصیه می‌شود پیش از اقدام به کاشت مو، کلینیک و متخصص مناسب را انتخاب کنید.

چگونه می توان از بروز عوارض کاشت مو پیشگیری کرد؟

همان طور که گفته شد بروز برخی از عوارض در زمان کاشت مو کاملاً طبیعی است، اما برای پیشگیری از بروز مشکلات و عوارض جدی‌تر، توصیه می‌شود که حتماً به مراکز و کلینیک‌های معتبر زیبایی و کاشت مو مراجعه کنید، و پس از انجام عمل کاشت مو، سعی کنید تا تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا از ابتلا به عفونت‌های خطرناک پیشگیری کنید.

عوارض خطرناک کاشت مو

آمارها نشان می‌دهد که احتمال بروز عوارض خطرناک کاشت مو کمتر از 1 درصد است و آن 1 درصد هم بیشتر در مراکز و کلینیک‌های غیر معتبر دیده می‌شود، اما به طور کلی عمل کاشت مو ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

• حساسیت نسبت به داروی بی‌حسی
  • خارش
  • سوزش
  • التهاب شدید

تمام عوارض ذکر شده پس از انجام عمل کاشت مو کاملاً طبیعی است، اما اگر برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارد.

چگونه از ایجاد عفونت پیشگیری کنیم؟

اینکه عمل کاشت مو در کجا و توسط چه کسی انجام شود بسیار مهم است، زیرا تجربه و مهارت متخصص کاشت می‌تواند از ایجاد بسیاری از عوارض جلوگیری کند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که طبق دستور پزشک، درمان خود را کامل کنید و از داروهای آنتی‌بیوتیک که معمولاً توسط پزشک تجویز می‌شود استفاده کنید.

اگر روند درمان خود را طبق دستور پزشک متخصص کامل کنید، جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

عوارض طبیعی کاشت مو

زمانی که پزشک عمل کاشت مو را آغاز می‌کند، از همان ابتدا بدن شما نسبت به عمل تهاجمی واکنش نشان می‌دهد و ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

التهاب در منطقه بانک مو و جلوی سر

زمانی که پزشک گراف مو را از پوست سر خارج می‌کند، سطح پوست دچار زخم، خونریزی، سوزش و التهاب می‌شود. همچنین در زمان کاشت مو به دلیل ایجاد برش‌های کوچک نیز همین عوارض به وجود خواهد آمد.

احساس بی حسی

میزان ماندگاری بی‌حسی موضعی در افراد مختلف متفاوت است، گاهی نیز از بین رفتن علائم بی‌حسی کمی طولانی می‌شود که ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

احساس درد شد

احساس درد یک واکنش طبیعی پس از انجام هر گونه عمل جراحی است. معمولاً پزشک برای کاهش درد پس از انجام کاشت مو، مسکن‌های مناسب برای بیمار تجویز می‌کند.

دقت داشته باشید که هر عمل زیبایی مانند سایر عمل‌های جراحی ممکن است عوارض جزئی و یا گسترده‌ای برای فرد بیمار ایجاد کند، به همین دلیل توصیه می‌شود برای کاهش ریسک و عوارض جانبی عمل، حتماً کلینیک معتبری را برای کاشت مو انتخاب کنید.