دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

جوش‌های دوران بلوغ را چطور درمان کنیم؟

جوش‌های دوران بلوغ یکی از مسائلی است که نوجوانان و جوانان معمولاً با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال راه‌های درمانی سریع می‌گردند. نوجوانان بسیار سریع با نشانه‌های جوش و آکنه و جوش‌های دوران بلوغ با کاهش اعتماد به نفس مواجه می‌شوند. این مقاله را تهیه کردیم تا بتوانید علل پیدایش جوش‌های دوران بلوغ نوجوان خود را بشناسید و مناسب‌ترین راهکار درمانی را انتخاب کنید و با مراجعه به متخصص پوست اینگونه مشکلات را برای فرزند خود پایان دهید.

جوشهای دوران بلوغ

به طور کلی جوش‌ها به دلیل افزایش فعالیت غدد چربی، گرفتگی منافذ پوست و یا وجود پوست مرده ایجاد می‌شود. در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی، فعالیت غدد چربی فولیکول‌های ریشه مو افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث ایجاد جوش‌های دوران بلوغ می‌شود.

بیشترین نواحی برای جوش دوران بلوغ صورت، کمر و سینه است و دلیلش این می‌تواند باشد که تجمع فولیکول‌های مو در این نواحی بیشتر است.

جوش‌های این دوران معمولاً تا رسیدن به دوران جوانی ادامه دارد و گاهی دیده میشود که یک فرد سی ساله همچنان این جوش‌ها را با خود به همراه دارد.

جوشهای دوران بلوغ
جوشهای دوران بلوغ

جوش‌های مربوط به این دوران دو دسته هستند. جوش‌هایی که به دلیل پوست مرده و افزایش چربی پوست مانند جوش‌های سر سیاه و جوش‌های سر سفید به وجود می‌آیند و جوش‌هایی که به دلیل وجود باکتری ملتهب هستند و در مواردی باعث به وجود آمدن کیست می‌شوند.

علائم جوشهای دوران بلوغ

جوش در دوران بلوغ نشانه‌هایی دارد که با توجه به شدت و نوع آن در افراد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به صورت کلی به برخی از نشانه‌های جوش دوران بلوغ که در افراد یکسان است، اشاره می‌کنیم:

  • جوش‌های چرکی با ظاهر مشخص
  • برجستگی‌های ظریف و کوچک قرمز (پایول)
  • توده‌های سفت، بزرگ و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های بزرگ و حاوی چرک که دردناک و زیر پوست قرار دارند (ضایعات کیستیک)
  • به وجود آمدن برجستگی‌های سر سیاه و سر سفید در نواحی سر، صورت، پیشانی، شانه، کمر و بالای سینه

این احتمال وجود دارد که یک شخص از انواع جوش‌های دوران بلوغ را به طور نمایان بر سطح پوست خود داشته باشد و اینطور نیست که یک شخص فقط یک نوع جوش را تجربه کند. با رعایت نکات بهداشتی مراقبت پوست و مراجعه به بهترین متخصص می‌توان در کاهش شدت عارضه و همچنین در برطرف کردن جای جوش کمک زیادی کرد.

انواع جوشهای دوران بلوغ

همانطور که در بخش بالا اشاره شد، جوش در دوران بلوغ با توجه به ظاهر و علائم آن به چند دسته تقسیم می‌شود:

  1. جوش سر سفید: جوش‌های ریز و بسیار کوچکی که در زیر پوست به وجود می‌آیند و به صورت پاپول کوچک و همرنگ گوشت هستند.
  2. جوش‌های سر سیاه: معمولا این جوش‌ها در سطح پوست و به رنگ تیره و سیاه هستند. دلیل رنگ سیاه جوش، وجود ملانین در ریشه و فولیکول مو است و ارتباطی به آلودگی ندارد.
  3. پاپول‌ها: برجستگی‌های سفت که در روی پوست به وجود می‌آیند و صورتی رنگ و سفت هستند.
  4. جوش‌های چرکی: این گونه جوش‌های دوران بلوغ که به دلیل تجمع باکتری معمولاً حاوی مقادیری چرک هستند. به رنگ قرمز و به دلیل تجمع چرک در بالا به رنگ سفید می‌باشند.
  5. ندول‌ها: ندول‌ها برجستگی صورتی رنگ و بزرگتر از پاپول‌ها و بسیار دردناک هستند و تفاوت آن به وجود آمدن ندول‌ها در نواحی عمیق تر پوست است.
  6. کیست‌ها: ضایعه پوستی دردناک و حاوی چرک که در سطح پوست ایجاد می‌شود. کندن کیست‌های در روی پوست باعث ایجاد زخم و خونریزی می‌شود.

دلایل به وجود آمدن جوش در دوران بلوغ چیست؟

جوش‌ها معمولاً به دلیل افزایش چربی در فولیکول ریشه مو، بسته شدن منافذ پوست و به دلیل ماندن پوست مرده بر روی بدن و همچنین باکتری‌های پوستی به وجود می‌آیند. در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی در نوجوانان این عارضه شدت زیادی دارد در ادامه برخی دلایل ابتلا به جوش دوران بلوغ را بیان می‌کنیم:

  • تغذیه نامناسب
  • بسته شدن منافذ پوست
  • انباشته شدن چربی‌های سطح پوست
  • چرب بودن بیش از اندازه پوست
  • ترشح هورمون‌های جنسی
  • وجود استرس و فشار‌های عصبی و اختلالات اخلاقی
  • برخی نوجوانان به دلیل موروثی بودن و یا ژنتیک دچار جوش دوران بلوغ می‌شوند.
  • کمبود ویتامین بی و ویتامین آ در دوران بلوغ در نوجوانان به خصوص دختران
  • در دوران بلوغ به دلیل ترشحات غدد چربی احتمال بروز جوش در نوجوانان بسیار زیاد است. با رعایت نکات بهداشتی و شستشوی بدن و صورت می‌توان از بروز عفونت و ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری کرد.

چگونه از جوش دوران بلوغ پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری و یا کاهش شدت جوش‌های دوران بلوغ باید عوامل خطرساز و زمینه‌ساز بروز آن را کاهش دهید. رعایت بهداشت فردی و شستشوی صورت، استفاده از ضد جوش‌های ملایم برای شستشوی صورت، پاک کردن آرایش صورت قبل خواب، عدم استفاده از لوازم آرایشی حساسیت‌زا، به مقدار زیاد میزان جوش در دوران بلوغ را کاهش می‌دهد. همچنین شما باید در این بازه زمانی نوع پوست نوجوان خود را بشناسید تا محصولات مراقبت روتین پوست مخصوص به وی را تهیه کنید.

آیا جوش دوران بلوغ درمان دارد؟

زمانی که نوجوان به دلیل زیاد شدن جوش به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کند. پزشک با بررسی نوع جوش و میزان و شدت این عارضه درمان با داروی موضعی و یا درمان با داروی خوراکی را برای فرد تجویز می‌کند. اگر نوجوان شما به سن 18 سالگی رسید، برای درمان جای جوش‌های دوران بلوغ از سابسیژن پوست استفاده کنید تا تمامی زخم‌ها و جای جوش و اسکار‌ را از بین ببرید و پوستی صاف و شاداب به فرزندتان هدیه دهید. پاکسازی پوست به عنوان یک روش درمانی موثر برای از بین بردن جوش‌های دوران بلوغ و پوست‌های مرده این بازه زمانی می‌باشد که انجام آن به انتخاب خودتان بستگی دارد.

چه زمانی برای جوش دوران بلوغ به پزشک مراجعه کنیم؟

والدین باید بدانند که با قرارگیری نوجوان در دوران بلوغ، تغییرات هورمونی به یکباره افزایش می‌یابد و پوست فرد متوجه تغییرات زیادی خواهد بود که ممکن است اعتماد به نفس او را به شدت کاهش دهد. بنابراین با توجه به این موارد، حتما با شروع دوران بلوغ، فرزند خود را به متخصص پوست ببرید تا جدیدترین تکنیک‌ها را استفاده کند و این جوش‌ها در ناحیه زیاد گسترده نشوند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *