دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

اسکار برای درمان جای زخم و جوش و آسیب پوستی

آشنایی با اسکار یا جوشگاه

پوست یکی از ضعیف‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن بشمار می‌رود که گاهی به دلیل عوامل مختلفی مانند جراحی، بخیه، تصادف، بیماری و یا همچنین با عوامل بسیار سطحی مانند جای جوش دچار آسیب می‌شود. پوست بعد از آسیب دیدگی بسیار سریع شروع به بازسازی و کلاژن‌سازی برای درمان و بهبود خود می‌کند.

ترمیم لایه‌های پوست با توجه به شدت آسیب دیدگی، مدت زمان متفاوتی دارد و در صورتی که زخم‌ها عمیق و وسیع باشند، زمان ترمیم پوست طولانی‌تر خواهد شد و اسکار بیشتری بر روی پوست بر جا می‌ماند. امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، محل جوش‌ها و زخم‌های پوست یا اسکار که همانند ضایعه‌ای بر روی بدن هستند، قابل درمان و ترمیم می‌باشند که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.

جراحی اسکار در تهران توسط دکتر پارسیان فر
جراحی اسکار در تهران توسط دکتر پارسیان فر

توضیحات دکتر پارسیان فر در مورد اسکار

در این کلیپ بهترین دکتر برای درمان اسکار در تهران دکتر سعید پارسیان‌فر توضیحاتی را در مورد اسکار یا جوشگاه دادند.

اسکار یا جوشگاه به ترمیم ناقص آسیب‌های پوستی در اثر تصادف، جراحی و یا بیماری‌ها مانند آکنه می‌گویند.

درباره اسکار برای درمان جای زخم و جوش و آسیب پوستی

انواع اسکار

به طور کلی به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شود:

  1. اسکار برجسته (هایپرتروفیک): در این نوع اسکار، بافت ترمیم شده توسط پوست برجسته‌تر از اطراف و دیگر لایه‌های پوست می‌شود.
  2. اسکار فرورفته (آتروفیک): در این نوع از جوشگاه، زخم بهبود یافته فرو رفته است و نسبت به لایه‌های دیگر بدن، عمیق‌تر است.
  3. اسکار کلوئید: نوعی اسکار برجسته است اما میزان بافت ایجاد شده بر روی پوست بسیار زیاد و متورم است. ممکن است که این نوع اسکار در همه افراد به وجود آید اما در افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند، بیشتر است.

جوشگاه در همه نقاط بدن قابل تشکیل است اما در صورتی که اسکار به وجود آمده، برجسته باشد سریعتر درمان می‌شود و باید این مورد را بدانید که در نواحی مانند گردن، سینه و سرشانه، شدید‌تر از سایر نواحی بدن تشکیل می‌شود. اسکار فرورفته معمولا در صورت، به دلیل آکنه و جای جوش به وجود می‌آید.

چه کارهایی را میتوان برای بهبود اسکار انجام داد؟

امروزه روش‌های متعددی به کار می‌روند که اغلب در کلینیک‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرند. تنها برای ترمیم موارد شدید نظیر سوختگی‌های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان است اما عموماً درمان آن مستلزم اعمال جراحی سنگین و پرعارضه نمی‌باشد.

روش‌های جدید می‌توانند تغییراتی در طول، پهنا یا جهت آن ایجاد نموده و یا اسکارهای فرو رفته را بالا آورده و انواع برجسته را مسطح کنند اما هیچگاه جوشگاه را کاملاً از بین نمی‌برند و هیچ روش جادویی وجود ندارد که پوست را به وضعیت اولیه برگرداند. روش‌های اصلاح جراحی می‌توانند بهبودی در ظاهر پوست ایجاد کنند اما خود، آثاری در پوست به جای می‌گذارند که البته بهتر از اسکار اولیه هستند.

در روند درمان اسکار به برطرف کردن حدودی جای زخم و برآمدگی یا فرورفتگی پوست می‌پردازیم که محو شدن و بهبود کامل آن به شدت اسکار و عمق آن بستگی دارد. این مورد در برخی افراد به طور کامل بهبود نمی‌یابد اما در بعضی دیگر به گونه‌ای درمان می‌شود که هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند. مدت زمان درمان اسکار در افراد مختلف و با توجه به مقدار آن متفاوت است و ممکن است چندین ماه به طول انجامد.

برای انتخاب نوع درمان باید پارامترهایی توسط پزشک زیبایی در نظر گرفته شود که در ادامه برخی از این پارامترها را بیان کردیم:

  • سن زیباجو
  • جنسیت افراد
  • رنگ اسکار
  • محل ایجاد
  • جهت جوشگاه
  • وضعیت سلامت جسمانی
  • شرایط ظاهری زخم مانند عمق، عرض، طول زخم

توصیه می‌شود برای درمان و از بین بردن جای زخم و جوشگاه به بهترین متخصص زیبایی مراجعه کنید و برای انجام این تکنیک و اخذ نتیجه ماندگار، از رفتن به سالن‌های زیبایی خودداری کنید. ممکن است هزینه درمان در سالن‌های زیبایی که توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شود نیز کمتر باشد اما گاهی اوقات این کار عوارض جبران ناپذیری برای فرد به وجود می‌آورد و توصیه ما این است که به سلامت پوست خود اهمیت دهید و آن را به دست افراد غیر متخصص نسپارید.

آیا نیاز به درمان اسکار در تهران دارید؟ برای مشاوره رایگان یا رزرو نوبت با کلینیک تخصصی دکتر پارسیان‌فر با بیش از 15 سال سابقه به شماره 09303839919 تماس بگیرید.

روش های ترمیم اسکار

برای ترمیم کردن از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

سابسیژن

در گذشته از وسایلی مانند نوکور که شبیه تیغ جراحی و برنده بود برای انجام سابسیژن استفاده می‌شد. این کار دردناک و با ریسک عوارض جدی همراه بود اما امروزه ما از وسیله مخصوص این کار که سابسیژکتور نامیده می‌شود و تزریق تامیسنت استفاده می‌کنیم که بدون درد و ریسک عوارض بسیار پایین است. این روش درمانی برای درمان اسکارهایی استفاده می‌شود که عمیق نیستند. در روش سابسیژن، لایه‌های آسیب دیده از لایه‌های عمیق‌تر جدا می‌شوند.

میکرونیدلینگ

در این روش درمانی توسط دستگاه درمارولر سوراخ‌های کوچک بر روی پوست ایجاد می‌شود که به تحریک پوست می‌پردازند تا کلاژن‌سازی و درمان جای جوش و اسکار صورت گیرد. این روش درمانی نوین و برای زیبایی و جوان‌سازی پوست در کوتاه‌ترین زمان توسط متخصصین زیبایی توصیه می‌شود. میکرونیدلینگ از روش‌های جدید که نتایج مناسب و قابل قبول در درمان دارد. از مزایای آن هزینه مناسب، نداشتن دوره نقاهت و کم عارضه‌ بودن است.

تزریق فیلر

تزریق فیلر شامل تزریق ژل استاندارد یا تزریق چربی خود فرد به داخل بافت است که بیشتر در اسکارهای فرو رفته (آتروفیک) کاربرد دارد. مقدار ماده تزریق شده بستگی به اندازه و سفتی جوشگاه دارد. بهبودی با این روش فوری است.

تزریق فیلر برای درمان اسکار
تزریق فیلر برای درمان اسکار

با تزریق فیلر یا ژل استاندارد به اسکار فرورفته این ناهم سطحی پوست از بین می‌رود. باید توجه داشت به دلیل جذب ژل تزریقی به بدن بعد از یک مدت زمان تقریباً مشخص، این روش درمانی دائمی نیست و نیاز است که بعد از مدتی ترمیم انجام شود.

سرما درمانی

منجمد کردن لایه‌های بالایی پوست گاهی حجم جوشگاه را کاهش می‌دهد. این روش عمدتاً در درمان جوشگاه‌های برجسته (هایپرتروفیک و کلویید) به کار می‌رود. این تکنیک بیشتر در نواحی صورت و برای برطرف کردن جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزریق کورتیکوستروئیدها

تزریق این مواد در نرم کردن اسکارهای سفت (گوشت اضافه) کاملاً موثر است و سبب کوچک و مسطح شدن آنها می‌شود.

لیزر برای اسکار

از روش‌های دیگر درمان اسکار، لیزر درمانی است و با توجه به نوع اسکار از لیزرهای متفاوتی استفاده می‌شود. بر اساس نوع جوشگاه باید دستگاه لیزر مناسب انتخاب شود. لیزرهای معمول برای درمان شامل لیزرهای PDL ،Co2-Fractional ،Erbium و… می‌باشند. در برخی موارد که رنگ اسکارها سرخ بوده و هنوز زمینه التهابی در آنها وجود دارد، می‌توان از لیزر PDL استفاده کرد که از طول موج 585 نانومتر برخوردار است و می‌تواند در کم رنگ کردن ته رنگ سرخ این ضایعات و مسطح کردن انواع برآمده اسکارها نیز موثر باشد.

پیوند پوست

در این روش درمانی با استفاده از دستگاه مخصوص پوست، اسکار را برداشته و یک لایه پوست که معمولاً از پشت گوشت برداشته می‌شود، به عنوان جایگزین پوست برداشته شده، استفاده می‌شود و سپس محل مورد نظر را پانسمان می‌کنند. گاهی احتمال این مورد وجود دارد که در محل درمان، اسکار جدید به وجود آید که از اسکار قبلی سطح بسیار کمتری دارد.

لایه برداری شیمیایی پوست یا پیلینگ شیمیایی

در این روش به کمک یک ماده شیمیایی لایه فوقانی پوست برداشته شده تا پوست جدید در محل ایجاد شود که صاف‌تر و بی‌نقص‌تر به نظر رسیده و یکنواخت شود. این روش بیشتر در پوست صورت استفاده می‌شود و برای اسکارهای سطحی مفیدتر است. این روش در درمان اسکارهای فرو رفته آکنه و نیز آبله مرغان نتایج خوبی به همراه دارد.

اصلاح اسکار با جراحی

این روش یکی از روش‌ها برای اسکارهای پهن یا وسیع است. برداشتن و به هم رساندن لبه‌های زخم، روش خوبی جهت درمان است که مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست می‎باشد. اسکارهای پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به نحوی که خط اسکار باریک‌تر گردد.

گاهی اوقات با جراحی می‌توان جهت را طوری تغییر داد که تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و کمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان آنها را به مناطقی که کمتر به چشم می‌آیند (مثل لابه‌لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل کرد تا دیده نشوند.

بهترین نتیجه در اصلاح جراحی وقتی مشاهده می‌شود که پس از برداشتن جوشگاه، لبه‌های زخم با فشار کنار هم قرار نگرفته باشند، بنابراین طراحی دقیق برداشتن جوشگاه با در نظر گرفتن جزئیات خطوط طبیعی پوست و جهت عضلات زیر پوست الزامی است و در صورت عدم انتخاب درست بیمار، عدم مهارت جراح و عدم رعایت نکات لازم ممکن است جوشگاه وضعیت بدتری پیدا کند.

درمان اسکار با جراحی توسط دکتر پارسیان فر
درمان اسکار با جراحی توسط دکتر پارسیان فر

از روش‌های نوین تزریق توکسین در محل بخیه برای شل شدن عضلات اطراف و کاهش فشار روی زخم برای حصول نتیجه بهتر در درمان استفاده می‌شود.

تتو

امروزه از تتوهای درمانی (Medical Tattoo) برای اسکارهای هم‌سطح که فقط تغییر رنگ دارند و قابل درمان نمی‌باشند استفاده می‌شود.

درمان اسکار با تتو
درمان اسکار با تتو

درم ابریژن

یکی از روش‌های درمانی اسکار از طریق تراشیدن پوست است. این روش درمانی با استفاده از سمباده که بر روی اسکار انجام می‌شود، لایه‌ها را برداشته و باعث تحریک پوست و کلاژن‌سازی می‌گردد. این روش درمانی بیشتر در ناحیه صورت برای برطرف کردن جای جوش، آبله مرغان و جای جراحی استفاده می‌شود. ماهیت انجام این تکنیک به این صورت است که با استفاده از دستگاه مخصوص که بر روی پوست کشیده می‌شود، لایه‌های پوست برداشته و یکنواخت می‌شود و با استفاده از مواد دارویی که بر روی پوست مالیده می‌شود، اسکار از بین می‌رود. برای درمان اسکار با روش درم ابریژن، برای کاهش درد از یخ و یا ماده بیحسی استفاده می‌شود.

میزان لایه‌برداری و سایش با توجه به میزان اسکار و نوع پوست برای افراد مختلف، متفاوت است. گاهی در این روش درمانی در ناحیه مورد نظر درمان، تغییر رنگ ایجاد می‌شود. بنابراین باید تمام قسمت‌های صورت تراشیده شود که رنگ پوست بعد از درمان یکسان شود. مراقبت‌های بعد از درم ابریژن تاثیر زیادی بر روند درمان دارد. توصیه می‌شود به توصیه‌های پزشک متخصص زیبایی دکتر پارسیان فر بعد از درمان توجه کنید و از داروهای تجویزی استفاده نمایید.

در صورت انجام درم ابریژن برای درمان اسکار میتوانید 7 روز بعد از انجام تکنیک به فعالیت‌های عادی خود بپردازید. این روش درمانی در قسمت‌های دیگر بدن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا ترمیم پوست در نواحی دیگر بدن به جز صورت، سرعت پایینی دارد.

تریپل تراپی

یکی از روش‌های جدید برای درمان اسکارهای هایپرتروفیک و کلویید (گوشت اضافه) استفاده از تریپل‌تراپی (درمان سه دارویی) است که باید توسط پزشک مجرب انجام شود.

پانچ

این روش برای اسکارهای عمیق استفاده می‌شود. به این صورت که کل اسکار برداشته و اسکار کوچک‌تر در محل تشکیل می‌شود. سپس به درمان و بهبود اسکار کوچک‌تر می‌پردازیم.

مواد پوشاننده

مواد پوشاننده اگر به درستی مصرف شوند می‌توانند اسکارها را مخفی کنند. همچنین استفاده مناسب از مواد پوشاننده پس از انجام درمان‌های فوق توصیه می‌شود. در این موارد، در حالی که جوشگاه سیر طبیعی بهبودی را طی می‌کند، مواد آرایشی ظاهر آن را قابل قبول‌تر می‌کند.

تزریق موضعی آمپول کورتون

این روش درمانی که طی آن با استفاده از سرنگ، مقداری کورتون به اسکار تزریق می‌شود. این امر باعث نرم شدن اسکارهای سفت و یکسان‌سازی اسکار با نقاط سالم پوست می‌شود.

بهبود اسکار با ورقه سیلیکونی

این روش درمانی برای از بین بردن جای اسکار در مراحل اولیه تشکیل اسکار استفاده می‌شود. به این صورت که با ایجاد فشار بر روی اسکار از ایجاد و متورم شدن آن جلوگیری می‌کند.

هزینه درمان اسکار چقدر است؟

هزینه درمان کردن اسکار بستگی به نوع آن، عمق یا شدت آن و روش درمانی دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کلینیک زیبایی دکتر پارسیان فر به شماره 02126203015 یا 09303839919 تماس بگیرید.

برای درمان اسکار چه کار کنیم؟

برای درمان اسکار در تهران میتوانید با کلینیک تخصصی زیبایی دکتر پارسیان فر با بیش از 15 سال تجربه به شماره 09303839919 تماس بگیرید یا در تلگرام یا واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

مشاهده نمونه کارهای درمان اسکار

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 34 عدد و میانگین امتیازها 4.8]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *