دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

زاویه سازی صورت یا کانتورینگ

مقدمه

زاویه سازی صورت یا کانتورینگ از پروسیجرهای بسیار جذاب و پرطرفدار در فیلد زیبایی است. هر چند زیبایی امری نسبی است و بر اساس سلیقه‌های مختلف در جوامع مختلف و حتی در زمان‌های متفاوت، تعریف متفاوتی دارد ولی یک سری نسبت‌های طلایی و زوایای استاندارد در صورت وجود دارد که تغییر فرم صورت و نزدیک کردن صورت به این نسبت‌ها و استانداردها به زیباتر دیده شدن فرد کمک می‌کند. به همین خاطر برای کانتورینگ صورت در افراد مختلف ممکن است دو رویکرد کاملا متفاوت در پیش بگیریم.

در کسانی که صورت گرد با زاویه‌های کمتر از استاندارد دارند، نیاز به کشیده‌تر کردن صورت و نزدیک کردن صورت به استانداردها و نسبت‌های طلایی داریم و برعکس، در افرادی که صورت کشیده با زوایای تند و بیشتر از استاندارد دارند نیاز به تزریق با تکنیکی متفاوت و گاهی متضاد داریم تا به استانداردها و نسبت‌های طلایی نزدیک‌تر شویم.

در صورت انجام صحیح این کار، نتایج فوق‌العاده و شگفت‌انگیز خواهد بود.

زاویه سازی صورت

زاویه سازی فک و صورت از واژه یونانی (orthognathic) الهام گرفته است که به عمل کانتورینگ نیز معروف است که بر گرفته از مفهوم سایه روشن در نقاشی است. کلمه یونانی ارتوگناتیک، به کلیه اقداماتی که برای رفع عدم تقارن زوایای فک و زاویه سازی چهره و همچنین قرینه‌سازی انجام می‌شود، می‌گویند.

زاویه سازی صورت در تهران
زاویه سازی صورت در تهران

امروزه خانم‌ها طرفدار صورت‌هایی هستند که دارای زاویه باشد و از نظر آنها این چهره‌ها دارای جذابیت بیشتری هستند. امروزه لاغری صورت و برجسته‌سازی گونه‌ها و همچنین ایجاد زاویه تند در صورت و فک به شکل حرف انگلیسی v از نظر خانم‌ها و آقایان جزو معیارهای زیبایی بشمار می‌رود. این زاویه برای خانم‌ها حدود 120 درجه است و برای آقایان کمتر از این مقدار توصیه می‌‌شود.

افرادی که به علت نقایص مادرزادی و وقوع تصادف فرم طبیعی صورت خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با این تکنیک، زیبایی ظاهر را برای خود برقرار کنند. ایجاد زاویه در فک سبب شد تا اعتماد به نفس افراد نسبت به گذشته بسیار افزایش یابد. توصیه می‌شود، برای انجام زاویه سازی صورت، فک و بهبود ظاهر خود به بهترین پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا عوارضی برای شما ایجاد نشود.

مزایای زاویه سازی فک و صورت

برخی از مزایای این تکنیک عبارتند از:

  • بهبود نیمرخ
  • رفع لاغری صورت
  • از بین رفتن گردی چهره
  • موزون‌تر شدن فرم صورت
  • افزایش جذابیت و تناسب چهره

آیا نیاز به زاویه سازی صورت در تهران دارید؟ برای مشاوره رایگان یا رزرو نوبت می‌توانید با مطب تخصصی دکتر پارسیان‌فر به شماره 09303839919 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ یا تلگرام پیام دهید.

روشهای زاویه سازی فک و صورت

برای انجام زاویه سازی صورت روش‌های متفاوتی وجود دارد که پزشک زیبایی با بررسی برخی معیارهای چهره از روش مناسب استفاده می‌کند. در ادامه به برخی از این روش‌های رایج اشاره خواهیم داشت و به عوارض و مزایای آنها اشاره کردیم.

مشاهده نمونه کارهای زاویه سازی صورت

زاویه سازی با تزریق چربی

در این روش، مقداری چربی از دیگر نقاط بدن مانند کشاله ران، دور ناف و دیگر قسمت‌های بدن برداشته و بعد از آماده سازی چربی یا همان سانتریفیوژ، به آن پلاسمای غنی شده اضافه می‌شود. چربی تهیه شده با استفاده از کانول به قسمت‌های مورد نیاز صورت به طور یکنواخت تزریق می‌گردد. این روش درمانی نیاز به بیهوشی و بستری نداشته و به صورت سرپایی و بیحسی موضعی در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود.

بعد از تزریق چربی، مقداری التهاب یا پف در ناحیه تزریق دارید که بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود. همانطور که می‌دانید تمام جراحی‌های زیبایی دارای عوارض هستند، اما استفاده از روش تزریق چربی به دلیل اینکه از چربی خود فرد استفاده می‌شود، عوارضی برای شخص به همراه ندارد. چربی خود فرد با بدن سازگاری دارد و به عنوان بافت خارجی شناخته نمی‌شود که توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله و دفع قرار گیرد.

زاویه سازی با فیلر و ژل

یکی دیگر از روش‌های زاویه سازی صورت که به عنوان روش درمانی غیر تهاجمی محسوب می‌شود، تزریق ژل یا فیلر است. ژل‌های تزریقی که از موادی مانند هیالورونیک اسید و کلسیم تشکیل شده، همان مواد تشکیل دهنده استخوان است که بیشتر برای زاویه سازی فک و قسمت‌های پایینی فک و شقیقه استفاده می‌شود. از دیگر ژل‌های تزریقی می‌توان ژل‌های هیدروکسی آپاتیت را نام برد که این گونه ژل‌ها ماندگاری بالاتری را دارند. همچنین کلاژن‌های موجود در این گونه ژل‌ها باعث تقویت آبرسانی پوست می‌شوند.

مدت ماندگاری تزریق ژل بستگی به نوع ژل تزریقی از یک سال تا دو سال است و بعد از این مدت برای تمدید باید دوباره تزریق شود. لازم به ذکر است به علت قیمت بالا و میزان مواد زیاد برای تزریق، عده‌ای افراد سود جو، مواد تقلبی را در بازار ارائه می‌دهند که ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به وجود آورد. برای تزریق و تهیه ژل یا فیلر به بهترین متخصص زیبایی مراجعه کنید.

مدت زمان تزریق، حدود 20 دقیقه است که بخشی از این مدت زمان به بیحسی قبل از شروع تکنیک مربوط می‌شود. در صورت داشتن حساسیت به داروی بیحسی، به متخصص خود اطلاع دهید تا دچار عوارض ناخوشایند نشوید. بعد از ایجاد زاویه سازی صورت، از ماساژ دادن و فشار این ناحیه بپرهیزید زیرا ممکن است مواد تزریقی به حرکت درآیند و زوایای صورت تغییر کند و یا ناحیه‌ای دیگر را دچار تغییر شکل کنند. از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید و رفتن در آب گرم و سونا به مدت یک هفته پس از تزریق پرهیز کنید. یک روز بعد از تزریق آرایش نکنید. با رعایت این نکات نتیجه بهتری از عمل زیبایی برای شما به دست می‌آید.

زاویه سازی با بوتاکس

یکی دیگر از روش‌های زاویه سازی صورت استفاده از بوتاکس و سم بوتولینوم است. در این روش با تزریق سم بوتولینوم به عضله‌ای که مسئول حرکت فک است، این بخش را از کار می‌اندازند. این روش درمانی در مطب و در اغلب موارد بدون بیحسی انجام می‌شود. مدت زمان ماندگاری این روش حدود 2 سال است و توصیه می‌شود، بعد از گذشت 6 ماه برای بررسی ماندگاری بوتاکس به پزشک مراجعه کنند.

زاویه سازی صورت با نخ

روش زاویه سازی صورت با نخ یکی از جدیدترین متد زیبایی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در این روش غیر تهاجمی، از نخ‌های جذبی از جنس سیلوئیت استفاده می‌شود و با استفاده از سوزن‌های مخصوص و نازکی که زیر پوست قرار می‌گیرند، پوست را به سمت بالا می‌کشند. این روش معمولا برای افرادی که به علت بالا رفتن سن دچار چروک شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود 2 سال ماندگاری و دوام دارد و بعد از این مدت نخ‌ها بعد از 6 تا 8 ماه جذب می‌شوند. برای نتیجه بهتر و ایجاد زوایای بیشتر برای افراد، در کنار این روش از تزریق ژل یا چربی نیز استفاده می‌کنند.

زاویه سازی با جراحی لیفت صورت و پروتزگذاری

با استفاده از عمل‌های جراحی لیفت صورت و زاویه سازی می‌توان تاثیر دائمی و مشهودی را برای مراجعه کننده متصور شد. در این روش، برخی عضلات و استخوان‌های فک و چانه برداشته یا تراشیده می‌شوند و بعد از آن در صورت لزوم پروتزگذاری انجام می‌شود تا فرد به چهره ایده‌آل برسد. زاویه سازی یا لیفت صورت نسبت به روش‌های دیگر دارای عوارض و دوران نقاهت بیشتری است.

جراحیهای کمکی برای ایجاد زاویه سازی در صورت

گاهی اوقات می‌توان با جراحی، کارهای مربوط به کانتورینگ صورت را انجام داد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  1. در روش جراحی غبغب، عضله زیر چانه به علت افزایش سن بزرگ شده است که از طریق ساکشن، چربی‌هایش برداشته می‌شود و باعث سفت شدن این نواحی و فرم‌گیری چانه می‌شود.
  2. در روش جراحی بزرگ کردن گونه، با گذاشتن پروتز به گونه‌ها باعث زاویه سازی فک می‌شوند.
  3. در روش ژنیوپلاستی با بزرگتر کردن چانه باعث زاویه سازی و شکل‌گیری فرم دلخواه صورت می‌شوند.
  4. افرادی که فک آنها نامتقارن و بزرگ است، با استفاده از عمل جراحی و برداشتن قسمتی از فک باعث زاویه سازی در صورت این افراد می‌شوند.

زاویه سازی فک به چه افرادی توصیه میشود؟

این نکته بسیار مهم است که انواع جراحی‌های زیبایی صورت یا حتی تکنیک‌های غیر تهاجمی زیبایی برای تمامی افراد مناسب نیست. برای تشخیص اینکه آیا شما به زاویه سازی صورت احتیاج دارید یا خیر، می‌توانید از یک تست خانگی استفاده کنید. دو انگشت خود را روی گونه بگذارید و پوست صورت خود را به عقب بکشید. در صورتی که احساس کردید، این کار باعث زیبایی بیشتر و بهبود زوایای صورت شما شد، می‌توانید این عمل زیبایی را انجام دهید یا با متخصص زیبایی مشورت کنید. از دیگر شاخصه‌هایی که برای تشخیص اینکه شما کاندید مناسبی برای زاویه سازی فک و صورت هستید یا خیر، عبارتند از:

  • خانم‌ها یا آقایانی با چانه مدل دایره.
  • افرادی که گونه‌های لاغری دارند.
  • بانوانی که زاویه فک مردانه دارند.
  • افرادی که دارای خط فک بدون زاویه، پهن و مربعی هستند.
  • افرادی که صورت گرد و پری دارند، با ایجاد زوایای صورت، چهره جذاب‌تری پیدا خواهند کرد.

زاویه سازی صورت برای چه افرادی مناسب نیست؟

معیارهای تشخیص زیبایی و کانتورینگ صورت در افراد متفاوت است و نیاز به مشاوره و بررسی دارد. در صورتی که دارای ویژگی‌های زیر هستید، بهتر است از این روش زیباسازی استفاده نکنید:

  • افرادی که فک پایین آنها عقب است.
  • خانم‌ها یا آقایان با گونه در سایز کوچک.
  • اشخاصی که دارای فک پایین در ابعاد پایین هستند.
  • افرادی که صورت خیلی چاق و یا خیلی لاغر دارند.
  • افرادی که ابعاد گردنشان بزرگ است و یا فرم چاقی دارد.
  • افرادی که توازن صورتشان به شکلی است که قسمت بالای صورت، باریک‌تر از قسمت پایینی صورت است.
  • اشخاصی که دارای بینی بزرگ هستند و قصد انجام عمل بینی دارند، ابتدا باید به جراحی بینی بپردازند و سپس برای زاویه سازی صورت اقدام نمایند.
  • افرادی که پوست صورتشان به علت عوامل مختلف از جمله افزایش سن، دچار افتادگی و شلی پوست صورت شده باشند. این افراد ابتدا باید این موارد را رفع کنند و بعد از آن برای این تکنیک زیبایی اقدام کنند.

زاویه سازی صورت برای همه افراد مناسب نیست زیرا ممکن است با انجام این کار، به ظاهر زیبایی که مد نظر دارند، دست پیدا نکنند. به طور کل افراد باید برای مشاوره زیبایی و زاویه سازی صورت به بهترین متخصص زیبایی مراجعه کنند. ممکن است برخی افراد سود جو و بی‌تجربه در سالن‌های زیبایی برای دریافت دستمزد کمتر، باعث بروز آسیب‌هایی جبران ناپذیر در افراد شوند.

سن مناسب برای زاویه سازی صورت

در کمتر مواردی دیده می‌شود که پزشک تشخیص دهد، فرد برای ایجاد زاویه در صورت خود به جراحی نیاز دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که این تکنیک دارای محدودیت سنی نمی‌باشد. هر فرد بعد از 18 سالگی می‌تواند برای زاویه دار کردن صورت خود اقدام نماید.

مناطق تزریق در زاویه سازی صورت

مناطق قابل تزریق شامل گونه، زیر گونه، زاویه فک، خط فک، چانه و … می‌باشند که بسته به نیاز فرد یک یا دو و یا چند منطقه تزریق انجام می‌شود.

برای زاویه سازی صورت ژل بهتر است یا چربی؟

بسته به شرایط و نیاز فرد می‌توان از ژل یا چربی استفاده کرد. برای کسانی که نیاز به تزریق در مناطق زیاد دارند و نیز کسانی که نیاز به جوانسازی همزمان دارند، تزریق چربی گزینه مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تری است، به شرطی که بدن فرد چربی به میزان کافی داشته باشد.

آیا زاویه سازی درد دارد؟

خیر، تمام مراحل کار چه تزریق ژل و چه چربی به وسیله بی‌حسی است و بدون درد یا با درد مختصر همراه است.

آیا نیاز به استراحت در منزل دارد؟

خیر، معمولاٌ کمی تورم و یا به ندرت کبودی اتفاق می‌افتد که خود به خود برطرف می‌شود.

هزینه زاویه سازی با چربی یا ژل چقدر است؟

در ابتدا باید این نکته را بدانید، با توجه به اینکه از کدام روش برای زاویه سازی و چه موادی برای این تکنیک استفاده شود، هزینه درمان متفاوت است. برای اطلاع از هزینه‌ها باید به متخصص زیبایی مراجعه شود و بعد از دریافت مشاوره و معاینات اولیه و میزان مواد مصرفی از هزینه این عمل زیبایی مطلع شوید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا مشاوره رایگان با کلینیک تخصصی ما به شماره 09303839919 تماس بگیرید یا در تلگرام یا واتس‌اپ پیام ارسال کنید.

عوارض زاویه سازی صورت

در صورتی که توسط پزشک مجرب و با رعایت اصول علمی و مواد مصرفی استاندارد انجام شود بدون عارضه است.

آلرژی که در افراد کمی اتفاق می‌افتد که قابل کنترل و درمان است و عفونت که با رعایت دستورات بعد از تزریق و تکنیک صحیح و ژل استاندارد، ریسک آن بسیار پایین است و در صورت اتفاق، قابل درمان است.

عوارض شامل تورم که ظرف 3 الی 7 روز برطرف می‌شود. کمپرس سرد این مدت را کاهش می‌دهد.

برخی دیگر از عوارض کانتورینگ عبارتند از:

  • پیدایش التهاب تا چند روز
  • ایجاد کبودی در نواحی تزریق که 5 تا 7 روز برطرف می‌گردد
  • عدم تقارن در دو طرف صورت
  • ورود چربی به رگ‌های ظریف صورت
  • ایجاد لخته خون و گاهی خونریزی‌های خفیف
  • بروز تغییر رنگ و ظاهر غیر طبیعی به دلیل تزریق اشتباه

توصیه های قبل از زاویه سازی

صورت خود را قبل از مراجعه به مطب بشویید و از مواد آرایشی استفاده نکنید.

برای داشتن عمل بهتر و کوتاه کردن دوره نقاهت، از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری کنید.

در صورت داشتن آلرژی به داروی‌های بیحسی، قبل از انجام این تکنیک به متخصص خود اطلاع دهید.

در صورت مصرف داروی خاص نظیر داروهای انعقاد خون یا شل کننده عضلات، داروهای ضد آلرژیک و موارد این چنینی به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، بهتر است با مشورت پزشک، 10 روز قبل از انجام عمل مصرف دارو را متوقف کنید، زیرا باعث بروز خونریزی می‌شود.

مراقبتهای بعد از زاویه سازی صورت

بعد از انجام کانتورینگ صورت باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. به مدت یک هفته مایعات زیادی بنوشید.
  2. از استحمام و سونا به مدت یک هفته بپرهیزید.
  3. در صورت داشتن درد، از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک، مصرف نمایید.
  4. پماد و کرم‌های موضعی تجویز شده و آنتی‌بیوتیکی را به طور منظم استفاده نمایید.
  5. از روز قبل از پروسیجر از مصرف نوشیدنی‌های الکی خودداری نمایید.
  6. به مدت 24 ساعت از دوش گرفتن و دستکاری موضع تزریق، پرهیز نمایید.
  7. در صورت بروز کبودی شدید و خونریزی و احساس عفونت، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.
  8. جهت خوابیدن با توجه به نوع تزریق چربی اهمیت دارد، زیرا چربی ممکن است بر اثر فشار، حرکت کند.
  9. در صورت ایجاد کبودی باید از کمپرس سرد استفاده کنید، به این صورت که یخ را روی قسمت گذاشته و بردارید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.
  10. از انجام فعالیت‌های سنگین مانند شنا و بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار بر روی عضلات صورت می‌شود، خودداری نمایید.

برای زاویه سازی صورت چه کار کنیم؟

برای زاویه سازی صورت در تهران میتوانید با مطب تخصصی دکتر پارسیان‌فر با بیش از 15 سال سابقه به شماره 09303839919 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ یا تلگرام پیام دهید.

مشاهده نمونه کارهای زاویه سازی صورت

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 22 عدد و میانگین امتیازها 4.8]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫47 نظر

  • شهریاری گفت:

    سلام.
    بعد از انجام زاویه سازی صورت آیا حمام و استخر رفتن ایراد داره؟ تا کی نمی تونیم استخر بریم. مربی شنا هستم و باید به کلاس های شنام هم برسم. ممنون میشم راهنمای کنید.

  • لیلا غلامی گفت:

    سلام.
    زاویه سازی با تزریق چربی انجام میشه؟ تزریق چربی عوارض نداره؟ من یک طرف گونه ام چاقتر هست و میخوام زاویه سازی صورت انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام. بله. بهترین گزینه برای شما تزریق چربی هست اگر به شکل اصولی انجام شود عوارض جدی ندارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را بفرستید تا مشاورین ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند یا اینکه با مشاره 09303839919 تماس بگیرید.

  • سپیده الله وردی گفت:

    سلام و وقت بخیر.
    خواستم بابت زاویه سازی که برای دخترم انجام دادید ازتون تشکر کنم. واقعاً قبلش خیلی نگران بودم اما دیگه خیالم راحت شد. خیلی خیلی ازتون تشکر میکنم.

  • منیر شاکری گفت:

    یک نوبت برای زاویه دار کردن صورت میخواستم. برای خودم هست. ممنون میشم نوبت سریع بهم بدید

  • رها مصطفی زاده گفت:

    من خیلی وقت هست که دنبال یک مرکز زاویه سازی صورت در تهران میگردم که با معرفی دوستان تصمیم گرفتم که دخترم رو بیارم پیش شما انجام بدیم. برای این کار یک نوبت نیاز داشتم.