دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

ریزش موی هورمونی در مردان

بسیاری از مردان در سنین جوانی و بالاتر دچار ریزش مو می‌شوند که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می‌شود. ریزش مو در مردان دلایل مختلفی دارد و این احتمال وجود دارد که از نوع هورمونی باشد. هورمون‌ها نقش موثری در ریزش موی آقایان دارند که باید در ابتدا شناخته شوند و سپس بهترین روش‌های درمانی انجام شود. این مشکل فقط برای پایین بودن برخی هورمون‌ها رخ نمی‌دهد و ممکن است که در اثر افزایش بعضی هورمون‌ها ایجاد شود. در این مقاله به انواع تکنیک‌های درمانی و بهبود اشاره می‌کنیم که بتوانید اعتماد به نفس خود را در کوتاهترین زمان ممکن برگردانید.

دلایل ریزش مو در آقایان چیست؟

به طور کلی ریزش مو در طول روز هم برای آقایان و هم بانوان طبیعی است اما در صورتی که این ریزش‌ها بیش از این مقدار و به صورت مستمر باشد، باید دلیل آن را یافت. برخی از این ریزش‌ها به دلیل آسیب به فولیکول مو ایجاد می‌شود که با استفاده از روش‌های مراقبت پوست به راحتی می‌توان آن را بهبود بخشید و این مشکل را رفع کرد.

  • برخی موارد ریزش مو آقایان به دلیل اختلالات هورمونی به وجود می‌آید.
  • خشکی مو و خشکی پوست سر نیز از دلایل مهم ریزش موی آقایان بشمار می‌رود.
  • از دیگر دلایل ریزش موی مردان، اختلالات عصبی و یا مصرف بیش از حد برخی داروها و یا کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه ب پیش می‌آید.
  • بیماری‌هایی مانند بیماری تیروئید، لوپوس، پزوریازیس و فقر آهن باعث ریزش مو در مردان خواهد شد.
  • ریزش موی ارثی در مردان به دلیل سابقه خانوادگی امری طبیعی است اما این ریزش موی ارثی نباید با ریزش موی هورمونی اشتباه گرفته شود.

تفاوت ریزش مو ارثی و ریزش مو هورمونی

بهترین راه تشخیص ریزش موی ارثی یا هورمونی، انجام آزمایشات تشخیصی است که در آن سطح هورمون‌ها اندازه‌گیری می‌شود. ریزش موی هورمونی در مردان از شقیقه و جلوی سر با نازک شدن موها شروع می‌شود ولی در ریزش موی ارثی از فرق سر ریزش شروع می‌شود.

آشنایی با ریزش موی هورمونی

از شایع‌ترین انواع ریزش مو در مردان ریزش موی هورمونی است. هورمونی که باعث این اختلال می‌شود، هورمون DHT یا هیدروتستوسترون است. در بدن مردان مقدار کمی هورمون استروژن و مقادیر زیادی تستوسترون تولید می‌شود. هورمون استروژن خواصی مانند تنظیم میل جنسی، حفظ تراکم بافت استخوان در بدن دارد. تستوسترون تولید شده در بدن به هورمون دی اچ تی تبدیل شده که عامل اصلی ضعیف شدن و نازک شدن فولیکول مو است. ضعیف شدن فولیکول باعث کاهش رشد مو و در نتیجه ریزش مو می‌شود. البته ناگفته نماند که هورمون‌هایی که در اثر استرس در بدن آقایان ترشح و افزایش می‌یابد، به مرور زمان بر پیدایش این اختلال تاثیر گذاشته و از دست دادن موها را در مدت زمان کوتاهی رقم می‌زند.

علائم ریزش موی هورمونی در مردان

ریزش مو به دلیل هورمونی علائم منحصر به فردی برای همه افراد ندارد. برخی از نشانه‌های ریزش موی هورمونی در مردان عبارتند از:

  • ریزش در نواحی پراکنده
  • طاس شدن یک سمت سر
  • کم شدن موی سر جلوی ناحیه شقیقه و پیشانی

ریزش موی هورمونی در آقایان را چگونه درمان کنیم؟

در صورتی که بعد از انجام معاینات دلیل ریزش مو هورمونی تشخیص داده شود، پزشک با تجویز دارو و برگرداندن سطح هورمون تستوسترون به سطح نرمال اقدام به درمان ریزش موی هورمونی می‌کند. توصیه می‌شود دارو برای ریزش موی سر فقط با تجویز پزشک استفاده شود زیرا ممکن است مصرف برخی دارو‌ها علاوه بر افزایش ریزش مو باعث عوارض جبران ناپذیری در بدن فرد شود.

پزشک در کنار روش‌های درمانی دارویی هورمونی و برای سرعت بخشیدن به روش درمان و بهبود، از تکنیک‌های موثر در تقویت رشد فولیکول‌های مو و حجیم‌سازی مو‌ها استفاده می‌کند که امروزه طرفداران زیادی داشته و نتایج بسیار خوب و بادوامی را از خود به جای گذاشتند.

ریزش موی هورمونی در مردان
ریزش موی هورمونی در مردان

در روش مزوتراپی مو که روشی غیر جراحی است، داروها و هورمون‌های مورد نیاز و انواع ویتامین برای تقویت فولیکول‌های مو به پوست سر تزریق شده و باعث رشد مجدد موی سر می‌شود. شما نتیجه این روش را بعد از 3 جلسه به مرور مشاهده خواهید کرد. برخی از پزشکان فقط روش‌های دارویی قدیمی را استفاده می‌کنند اما اگر بهترین پزشک متخصص در این زمینه را برای خود برگزینید، بهترین نتیجه را در کمترین زمان بدست خواهید آورد. این روش دارای هزینه چندان بالایی نیست و ممکن است که حتی از تکنیک‌های دارویی ارزانتر باشد.

روش مزونیدلینگ با استفاده از از یک قلم مخصوص که حاوی تعدادی سوزن نازک و باریک است، مواد معدنی مورد نیاز مزوتراپی را وارد لایه درم پوست سر کرده و باعث تحریک فولیکول مو و رشد مجدد مو می‌شود. این روش درمانی تلفیقی از مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که دارای مزیت‌های بسیار چشمگیری می‌باشد. مزونیدلینگ بعد از یک یا دو جلسه ریزش مو را به راحتی متوقف کرده و گردش خون را در سطح پوست سر افزایش خواهد داد.

میکرونیدلینگ مو یک روش موثر برای جلوگیری از ریزش بی‌رویه موی آقایان است که به مرور زمان کلاژن سازی در این ناحیه را بهبود بخشیده و با تقویت فولیکول‌های مو، رشد مجدد را ایجاد می‌کند. این تکنیک برای آقایانی که در مراحل اولیه ریزش مو هستند بسیار مناسب است. همچنین ممکن است که شما ریزش موی هورمونی چندانی نداشته باشید اما با مراجعه به متخصص پوست و مو، ایشان تشخیص دهد که پوست سر شما بیش از حد چرب و یا بیش از اندازه خشک است و شما به زودی با ریزش موی شدید مواجه خواهید شد که در این زمان انجام تکنیک میکرونیدلینگ توصیه می‌شود زیرا این موارد را بهبود بخشیده و فولیکول‌های موهایی که تاکنون ضعیف شده‌اند را تقویت و بازسازی می‌کند.

در صورتی که مردان زودتر برای درمان این نوع ریزش موی خود مراجعه کنند، دیگر ممکن است که به تکنیک‌های کاشت مو و روش‌های تهاجمی نیازی پیدا نکنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *