دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

آفتاب سوختگی و درمان آن

آفتاب سوختگی یکی از مشکلات بسیار رایج در میان تمام انسان‌ها و به خصوص انسان‌های سفید پوست است. هیچگونه راهکاری برای پیشگیری از آفتاب سوختگی وجود ندارد که بتوان از بروز آن به طور 100% پیشگیری کرد.

عوارض ناشی از آفتاب سوختگی گاهی ممکن است بسیار خطرناک باشند. به این دلیل بهتر است تا در زمان قرار گرفتن در زیر نور آفتاب از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آفتاب سوختگی چگونه ایجاد می شود؟

آفتاب سوختگی یکی از انواع سوختگی محسوب می‌شود که بر اثر تابش مستقیم نور آفتاب در فصل‌ها و ساعت‌های گرم روز اتفاق می‌افتد. البته منطقه جغرافیایی نیز می‌تواند بر روی زاویه تابش نور آفتاب و شدت آن تاثیرگذار باشد. به همین دلیل میزان آن در برخی از کشورها کمتر و یا بیشتر گزارش می‌شود.

روش های درمان آفتاب سوختگی

همان طور که اشاره کردیم، هیچگونه راهکاری برای پیشگیری از آفتاب سوختگی به طور 100% وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است تا با روش‌های درمانی آن نیز آشنا باشید، زیرا اگر این عارضه پوستی در زمان مناسب و با راهکار مناسب درمان شود، از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری خواهد شد.

درمان آفتاب سوختگی با کرم
درمان آفتاب سوختگی با کرم

دوری کردن از نور و حرارت آفتاب

زمانی که فرد با این مشکل مواجه می‌شود، بهتر است تا پیش از آغاز راهکارهای درمانی، به این نکته توجه داشته باشد که تا زمان بهتر شدن وضعیت پوستی خود، از قرار گرفتن به صورت مستقیم در زیر نور آفتاب و حرارت آن خودداری کند. دقت داشته باشید که نور آفتاب می‌تواند شدت آسیب پوستی را افزایش دهد و از طرفی باعث طولانی شدن روند درمان شود.

افزایش مصرف مایعات

افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند بهتر است تا پایان روند درمان، میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهند. در واقع اگر رطوبت پوست از درون بدن افزایش پیدا کند، سرعت روند ترمیم پوست نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین تا حدودی عوارض ایجاد شده ناشی از آفتاب سوختگی نیز با مصرف مایعات کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از لوسیون و کرم های مرطوب کننده

آفتاب سوختگی در مراحل اولیه تنها با قرمزی پوست همراه است، اما پس از چند روز ممکن است با توجه به میزان آسیب دیدگی پوست، قرمزی‌های سطح پوست تبدیل به کبودی شوند و پس از آن ممکن است که سطح بدن پوسته پوسته شود.

برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن سطح بدن، توصیه می‌شود تا از همان ابتدا که علائم آفتاب سوختگی آشکار می‌شود، از لوسیون و مرطوب کننده‌های پوستی استفاده کنید. البته در برخی از موارد که درصد آسیب پوستی کم باشد، مرطوب کردن آن نیز می‌تواند تا حد زیادی از کبود شدن پوست نیز جلوگیری کند.

استفاده از داروهای مسکن

گاهی ممکن است میزان آسیب پوستی در حدی باشد که بیمار درد شدیدی را احساس کند. این درد ممکن است تا زمانی که پوست کمی ترمیم شود، ادامه داشته باشد. در چنین مواردی توصیه می‌شود از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده شود.

کمپرس و دوش آب سرد

یکی از راهکارهای موثر برای بهبود و کاهش درد ناشی از این نوع سوختگی، استفاده از کمپرس و دوش آب سرد است، البته به این مورد دقت داشته باشید که نباید لیف را بر روی سطح پوستی که آسیب دیده است بکشید.

در صورتی که سوختگی پوست بسیار عمیق باشد، بهتر است تا از دوش گرفتن خودداری کنید تا از ایجاد عفونت‌های پوستی پیشگیری شود.

می‌توان به جای دوش آب سرد، از کمپرس آب سرد استفاده کرد. یعنی مقداری آب سرد را درون کیسه مخصوص ریخته و آن را روی پوست بگذارید و بعد از مدتی بردارید و این کار را چندین مرتبه انجام دهید.

عدم مصرف دخانیات

مصرف دخانیات از جمله سیگار می‌تواند روند درمان و ترمیم پوست را طولانی کند. به همین دلیل بهتر است تا زمانی که پوست به طور کامل ترمیم نشده، از مصرف دخانیات خودداری کنید یا آن را کمتر کنید.

مراجعه به پزشک

در صورتی که میزان آفتاب سوختگی زیاد باشد، نیاز است تا فرد بیمار در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. معمولاً در موارد پیشرفته‌، نیاز است تا بیمار علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، داروهای ویژه که توسط پزشک تجویز می‌شود را مصرف کند.

درمان پوسته پوسته شدن بدن بر اثر آفتاب سوختگی

در برخی از بیماران دیده می‌شود که در مراحل پایانی ترمیم پوست، بدن آنها پوسته پوسته می‌شود. به این بیماران توصیه می‌شود تا برای سرعت بخشیدن به روند درمان و از بین بردن پوسته پوسته‌های بدن، از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنند. البته بهتر است تا برای اثر بخشی بیشتر، ژل طبیعی آلوئه‌ورا را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

طولانی شدن روند درمان آفتاب سوختگی

در حالی که آفتاب سوختگی در طی چند روز به طور کامل بهبود می‌یابد، ممکن است در برخی افراد کمی روند درمان طولانی‌تر شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند، افراد مبتلا به دیابت و افرادی که سرعت گردش خون در آنها پایین است، روند ترمیم پوست آنها کمی طولانی‌تر خواهد بود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *