دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

ترمیم کلاژن پوست برای جوانسازی

کلاژن ماده بسیار موثر برای جوانی، شادابی و سلامت پوست است که از همان بدو تولد در پوست همه افراد قرار دارد. کلاژن‌ها نوعی پروتئین هستند که خاصیت ارتجاعی را برای پوست ایجاد می‌کنند و در صورت وجود مشکل در کلاژن سازی، پوست به سمت پیری می‌رود. در این مقاله به تمامی مواردی که سطح کلاژن پوست را کاهش میدهند اشاره کردیم و تکنیک‌های ترمیم کلاژن پوست را بیان کردیم تا شما بتوانید از علائم پیری و نازیبایی دور باشید.

کلاژن چیست؟

کلاژن مهمترین عنصر تشکیل دهنده پوست و بیشترین پروتئین‌های تولید شده در بدن است زیرا 80% پروتئین بدن را شامل می‌شود. ویتامین اصلی که باعث تولید کلاژن در زیر پوست می‌شود، ویتامین C و D است. معمولاً با افزایش سن و کمبود ویتامین و برخی شرایط دیگر، کاهش تولید کلاژن و در نتیجه شلی و چروک پوست را شاهد خواهیم بود زیرا این ماده سبب می‌شود تا پوست سفت و غیر افتاده باشد.

با افزایش سن، کلاژن سازی پوست کاهش یافته و در این زمان نیروی جاذبه زمین بر پوست هم تاثیر خود را وارد کرده و تا حدودی افتاده و شل می‌شود اما به طور کلی راهکار‌های فراوانی توسط متخصصین پوست و زیبایی بکار گرفته می‌شود که ترمیم کلاژن ایجاد کرده و پوست مجدد همانند سنین جوانی تولید کلاژن انجام می‌دهد و به مرور زمان نشانه‌های جوانی و سفتی پوست و کشسانی آن باز می‌گردد.

چه عواملی در کاهش کلاژن موثر هستند؟

  • افزایش سن
  • لایه برداری پوست به میزان نامناسب
  • وجود جوش و آکنه زیاد بر سطح پوست
  • نور خورشید و قرار گرفتن در مقابل اشعه فرابنفش
  • رژیم غذایی نادرست و کمبود ویتامین سی
  • مصرف بیش از حد شکر و نمک
  • مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • داشتن زندگی پر استرس و عدم آرامش
  • عوامل محیطی مانند آلودگی هوا
  • ابتلا به برخی بیماری‌های نقص ایمنی بدن مانند لوپوس

راه های افزایش کلاژن سازی پوست چیست؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های متفاوتی برای ترمیم کلاژن و افزایش کلاژن سازی وجود دارد که توسط متخصص زیبایی تجویز می‌گردد. هر یک از این روش‌ها موجب جوانسازی پوست و شادابی و بازگردانی سلامت آن می‌شود. هر کدام از تکنیک‌های زیبایی گفته شده در بخش زیر، هزینه‌های معقولی داشته و تمامی اشخاص به راحتی می‌توانند با متخصص پوست مشورت کنند و بهترین گزینه درمانی را انتخاب نمایند. همچنین در بعضی موارد، افراد از دو تکنیک به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا اثربخشی نتایج را چند برابر کنند و زودتر به هدف مورد انتظار خود برسند.

آر اف فرکشنال

در این روش درمانی کلاژن سازی و جوانسازی، سوزن‌های بسیار نازک و ریز وارد لایه درم پوست شده و با ایجاد حرارت، توسط امواج رادیویی باعث تحریک سلول‌های پوستی و افزایش کلاژن سازی می‌شوند. تحریک توسط سوزن‌های RF باعث افزایش کشش پوست و از بین رفتن خطوط و چین و چروک پوست می‌گردد. شما بعد از 4 جلسه استفاده از روش آر اف فرکشنال، معجزه جوانی را تجربه می‌کنید.

لیزر جوانسازی پوست

لیزر درمانی یک روش غیر‌تهاجمی است که با استفاده از پرتو نور قرمز و گرما و فرکانس مشخص برای تولید و افزایش کلاژن سازی پوست نقش موثر دارد.

لازم به یادآوری است برای لیزر باید به پزشک پوست و زیبایی مراجعه کنید زیرا عدم تسلط تکنسین ممکن است سوختگی‌های سطحی پوست را ایجاد کند.

ترمیم کلاژن پوست
ترمیم کلاژن پوست

هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن یکی دیگر از متدهای افزایش کلاژن سازی پوست است. در این روش جوانسازی پوست همزمان با لایه برداری، مواد مغذی توسط سوزن به لایه‌های پوست برای افزایش کلاژن سازی و کشسانی پوست تزریق می‌شود. تاکنون همه افراد از انجام این روش رضایت داشتند زیرا علاوه بر افزایش کلاژن و نمایان شدن جوانی در پوست، آبرسانی خوبی نیز انجام می‌شود که خشکی پوست را برطرف می‌کند.

مصرف ویتامین سی و ویتامین A

ویتامین A که یکی از آبرسان‌های پوست بشمار می‌رود، باعث افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود. مصرف مواد حاوی رتینول به میزان نرمال تاثیر زیادی در توالی و افزایش کلاژن سازی دارد اما بدانید که مصرف بیش از حد این ماده باعث تورم در پوست می‌شود. از دیگر مواد مهم در توالی تولید کلاژن، ویتامین C است که بدن به صورت طبیعی قادر به تولید این ماده نیست و شما باید آن را با استفاده از مواد غذایی یا دارویی و یا محصولات بهداشتی صورت تامین کنید.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی با استفاده از سوزن مواد مغذی حاوی ویتامین‌های معدنی لازم و مواد ترمیمی مانند هورمون‌ها و آنزیم‌های مفید برای ترمیم کلاژن سازی اقدام می‌کنند. این مواد به لایه درم تزریق می‌شوند که در از بین بردن رفع جای جوش و آکنه هم تاثیر زیادی دارد.

میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ از سوزن‌های ریز که بر روی دستگاه مخصوص قرار دارد استفاده می‌کنند. در حین انجام این تکنیک، سوراخ‌ها و زخم‌های بسیار ریز بر روی صورت ایجاد می‌شوند و این امر باعث تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی می‌شود. همچنین سوراخ‌های ایجاد شده در پوست باعث می‌شوند که جذب مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای کلاژن سازی و جوانسازی پوست بهتر وارد لایه‌های زیرین شود. تمامی این سوراخ‌های ریز که جای سوزن هستند تا حدود پنج روز بعد ترمیم می‌شوند و نتیجه را می‌توانید مشاهده کنید.

سابسیژن

این روش بیشتر برای درمان اسکار‌ پوستی و از بین بردن جوش و آکنه موثر است که تمامی این موارد نیاز به کلاژن سازی قوی دارند. توصیه می‌شود برای اخذ نتیجه از سابسیژن، تعداد جلسات را کامل کنید و در نیمه رها نکنید زیرا تقریباً یک یا دو جلسه مانده به آخرین مرحله می‌توانید اثربخشی فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *