دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

روش‌ های آبرسانی پوست و جوانسازی آن

پوست را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامتی و زیبایی انسان معرفی کرد، به همین دلیل نیاز است تا نگهداری و توجه به زیبایی و سلامت پوست را در اولویت قرار دهید. یکی از مواردی که می‌تواند باعث حفظ شادابی و زیبایی پوست انسان شود، آبرسانی است که معمولاً با روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

آبرسانی به پوست ‌می‌تواند باعث جوان‌سازی و پیشگیری از بروز چین و چروک نیز شود.

چه زمان پوست انسان نیاز به آبرسانی دارد؟

پوست انسان در هر شرایطی نیاز به رطوبت و آبرسانی دارد، اما گاهی نیز ممکن است به دلایلی لازم باشد تا با استفاده از روش‌های مختلف میزان رطوبت پوست را افزایش داد. به عنوان مثال:

از دست دادن آب بدن

معمولاً بر اثر عواملی مانند قرار گرفتن در فضای گرم، بدن انسان حجم بالایی از آب خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه پوست، رنگ تیره‌ای پیدا خواهد کرد، طراوت پوست نیز از بین می‌رود.

زمانی که پوست فرد بر اثر گرما رطوبت خود را از دست داده باشد، توصیه می‌شود تا با مصرف آب و مایعات، حجم آب از دست رفته بدن را جبران کند.

آبرسانی پوست با نوشیدن مایعات
آبرسانی پوست با نوشیدن مایعات

عدم استفاده از مرطوب کننده های موضعی

در حال حاضر کرم و لوسیون‌های مختلفی در بازار وجود دارند که استفاده از آنها می‌تواند رطوبت پوست را تامین کند و به نوعی آبرسان محسوب می‌شوند. گاهی نیز پوست انسان علاوه بر اینکه نیاز به مایعات فراوان برای حفظ شادابی دارد، نیاز به استفاده از لوسیون‌های آبرسان نیز دارد، به همین دلیل در بسیاری از موارد، علت خشکی پوست، عدم مصرف از لوسیون‌های آبرسان موضعی است.

تفاوت پوست کم آب و پوست خشک

متأسفانه در بسیاری از موارد افراد متوجه تفاوت میان پوست کم آب و پوست خشک نیستند، به همین دلیل ممکن است که از راهکارهای نامناسب برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده کنند. برای اینکه متوجه تفاوت‌های میان پوست خشک و کم آب شوید، به توضیحات زیر توجه داشته باشید.

پوست کم آب

پوست کم آب پوستی است که بر اثر مصرف کم مایعات و یا از دست دادن بیش از حد آب، طراوت خود را از دست می‌دهد. به این مورد توجه داشته باشید که مهم نیست پوست شما از چه نوع است، در صورتی که نتوانید رطوبت مورد نیاز پوست را تامین و به نوعی آبرسانی به پوست را انجام دهید، با مشکل پوست کم آب مواجه خواهید شد.

پوست خشک

پوست خشک را می‌توان به عنوان یکی از انواع پوست معرفی کرد. زمانی که پوست انسان فاقد چربی طبیعی باشد، به آن پوست خشک می‌گویند. افرادی که دارای پوست خشک هستند، در بسیاری از موارد نیاز دارند تا از لوسیون‌ و کرم‌های چرب برای درمان خشکی پوست خود استفاده کنند.

معمولاً افرادی که دارای پوست خشک هستند، دچار پیری زودرس می‌شوند و در سنین پایین با چین و چروک‌های پوستی مواجه خواهند شد.

روش‌ های آبرسانی پوست

برای اینکه بتوانید کم آبی پوست را درمان کنید و یا به نوعی آبرسانی به پوست را انجام دهید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

هیدرودرمی

هیدرودرمی یا آبرسانی به پوست در واقع دادن رطوبت به پوست از راه بیرونی است. در این روش به علت رطوبت رسیدن به سلول‌های لایه شاخی و تورم سلول، پوست شاداب می‌شود و فرد احساس خوبی در مورد کیفیت پوست خود می‌کند اما باید بدانیم آبرسانی عملی موقت است و اثر آن دائمی نیست، لذا پیشنهاد می‌شود قبل از مهمانی یا مراسم خاص این کار انجام شود.

افزایش حجم مصرف مایعات

نخستین موردی که می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند، افزایش حجم مصرف مایعات است. توصیه می‌شود برای پیشگیری از مواجه شدن با مشکل خشکی پوست، در طول روز در حدود 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

افزایش فعالیت‌ های بدنی و ورزش

یکی دیگر راهکارهای افزایش رطوبت پوست و آبرسانی پوست، افزایش فعالیت‌های بدنی و انجام تمرینات ورزشی به طور منظم است. به طور کلی در افرادی که دارای فعالیت بدنی بیشتری هستند، گردش خون بسیار بالاست، به همین دلیل پس از مصرف آب و مایعات، حجم آب میان بافتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و آبرسانی به پوست به طور طبیعی انجام می‌شود.

پاکسازی پوست

به این مورد توجه داشته باشید که اگر پاکسازی پوست به طور منظم انجام شود، آبرسانی پوست نیز بهتر انجام خواهد شد. در واقع می‌توان گفت زمانی که منافذ پوست پاکسازی شوند، مصرف لوسیون‎‌های آبرسان اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

دقت داشته باشید که برای پاکسازی صورت و پوست تنها کافی است تا از اسکراب استفاده کنید.

آبرسانی پوست با کمک پاکسازی پوست
آبرسانی پوست با کمک پاکسازی پوست

مصرف سبزیجات و میوه

مصرف سبزیجات و میوه یکی از راهکارهای بسیار موثر برای افزایش آبرسانی به پوست است. درواقع مصرف میوه و سبزیجات علاوه بر افزایش حجم مایعات بدن، باعث می‌شود تا پوست آب بیشتری به خود جذب کند. به همین دلیل مصرف لوسیون‌های آب‌رسان به درمان کم آبی پوست کمک بیشتری خواهند کرد.

ماساژ پوست

ماساژ پوست و به خصوص پوست صورت می‌تواند کمک کند تا خشکی و کم آبی پوست تا حد زیادی جبران شود. به این مورد دقت داشته باشید که بهتر است تا در زمان ماساژ صورت از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید، هم چنین استفاده از بخور آب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر شادابی پوست صورت داشته باشد، زیرا در زمان بخور پوست، ذرات آب به عمق پوست نفوذ می‌کنند و آبرسانی پوست به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *