دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

خطرات آفتاب گرفتن پوست

با توجه به این موضوع که قرارگیری در معرض نور خورشید برای دریافت ویتامین D مفید و برای برنزه کردن نیز کاربردی است، ماندن در برابر اشعه خورشید به مدت زیاد و بدون محافظ ممکن است خطرات و آسیب‌هایی را بر روی پوست ایجاد کند. شاید شما هم هنگام برنزه کردن با آفتاب متوجه پیدایش لکه‌هایی بر روی پوست خود شده باشید. در این مقاله به بررسی خطرات نور خورشید برای پوست و راه‌های مراقبت و محافظت پوست از آفتاب سوختگی می‌پردازیم.

تاثیر نور خورشید بر انواع پوست

با توجه به اینکه افزایش سن باعث چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌شود، باید توجه داشت یکی از عواملی مهم دیگر در بروز این مشکل، خشکی پوست است که سرعت افزایش پیری را موجب می‌شود.

قرار گیری مداوم در معرض اشعه‌های مضر خورشید بدون رعایت نکات مراقبت پوست و بدون استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب از دیگر دلایلی هستند که برای پوست عوارضی ایجاد میکنند.

خطرات آفتاب گرفتن پوست
خطرات آفتاب گرفتن پوست

امروزه این مشکلات بسیار زیاد شده است زیرا خانم‌های جوان زیادی در فصل تابستان به آفتاب گرفتن پوست می‌پردازند و بدون اینکه بدانند این اشعه آفتاب چه مضراتی برایشان به همراه دارد، سلامت و جوانی و شادابی پوست خود را با چالش مواجه می‌کنند. گاهی مشاهده می‌کنیم که فرد بعد از چندین جلسه آفتاب گرفتن و تکرار کردن این فرآیند، با لکه پوستی و خارش و سوزش و موارد دیگر مواجه شده است. در ادامه به تاثیر نور خورشید بر هر نوع پوست اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم:

  • پوست چرب: پوست چرب به دلیل چربی اضافه‌ای که در روی پوست قرار دارد، به صورت طبیعی در برابر آفتاب مقاوم‌تر است. در زمان آفتاب گرفتن پوست برنزه شده و کمتر احتمال سوختن وجود دارد اما در این زمان باید کرم ضد آفتاب استفاده شود.
  • پوست حساس: پوست‌های حساس زمانی که در مجاورت نور خورشید قرار می‌گیرند، سریع دچار خارش و حساسیت شدید می‌شوند و باید در برابر نور خورشید محافظت شوند.
  • پوست خشک: پوست خشک زمانی که در معرض اشعه خورشید قرار می‌گیرد ممکن است به دلیل نبود غدد چربی به میزان کافی چربی موجود هم از بین برود و پوست صورت پوسته پوسته شود و احساس خشکی بیشتر در فرد به وجود آید.

آفتاب گرفتن با خورشید چه آسیبی به پوست وارد میکند؟

مضرات و آسیب‌های تابش نور خورشید با توجه به نوع پوست و سن افراد متفاوت است. از مهمترین آسیب‌هایی که نور خورشید بر روی پوست می‌گذارد لکه‌های پوستی قهوه‌ای رنگ بر روی بینی و یا نقاط برجسته صورت است که به اشتباه بعضی افراد دلیل آن را پیری و افزایش سن می‌دانند. البته آفتاب گرفتن با خورشید بعد از چندین سال علائم خود را نمایان می‌کند و این شاید در ابتدا به نظر شما نرسد اما بعد از اینکه سن کمی افزایش یافت، به مرور آثار نمایان خواهد شد.

  • خشک شدن و کاهش انعطاف پذیری پوست
  • موجب ایجاد لک‌های پوستی و چین و چروک پوست صورت می‌شود.
  • باعث افزایش عمق خطوط روی پوست و سفت و ضخامت پوست می‌شود.
  • کراتوز خورشیدی: قرارگیری در معرض مستقیم نور خورشید به صورت مداوم شانس ابتلا به سرطان پوست در افراد را افزایش می‌دهد.
  • از دیگر مضرات نور خورشید تاثیر آن بر روی رگ‌های خونی سطحی است که به صورت لک‌های قرمز بر روی بینی نمایان شوند.

پیشگیری از مضرات آفتاب گرفتن برای پوست

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و مضرات نور خورشید رعایت برخی نکات کمک زیادی در شاداب ماندن پوست دارد. به عنوان مثال اگر دچار خشکی پوست بعد از آفتاب گرفتن شدید، از تکنیک هیدرودرمی پوست استفاده کنید یا برای ایجاد جوانی مجدد از روش اسکوم‌تراپی بهره ببرید.

برای محافظت چشم از نور خورشید از عینک ضد آفتاب با شیشه UV استفاده کنید. توجه داشته باشید که چشم‌ها، اندامی بسیار حساس هستند.

اشعه فرا بنفش خورشیدی که بسیار برای پوست خطرناک است، در بین ساعات 10 صبح تا 16 بعد از ظهر در بیشترین میزان خود قرار دارند که معمولاً افراد برای آفتاب گرفتن در همین بازه زمانی مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود از ضد آفتاب‌های معتبر با SPF مناسب و معقول استفاده کنید و کودکان خود را به همراه نبرید.

درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی تاثیرات بسیار بدی برای پوست دارد و ممکن است تا چندین وقت، فرد را آزار دهد که به همین دلیل توصیه می‌شود برای بهبود سریع و درمان به پزشک پوست مراجعه نمایید. پزشک بعد از بررسی سطح آفتاب سوختگی، روش درمانی مناسب را انتخاب می‌نماید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *