جوشهای صورت چند نوع است و چگونه درمان میشوند؟

جوش‌های صورت از جمله مشکلات پوستی هستند که ممکن است در هر سنی برای خانم‌ها و آقایان ایجاد شوند. این جوش‌ها ظاهر صورت را نازیبا می‌کنند و حتی گاهی جای آنها به طور طولانی مدت بر روی پوستتان باقی می‌مانند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع جوش‌های صورت و روش‌های درمانی آنها آشنا کنیم.

انواع جوشهای صورت

جوش‌های صورت در اولین دسته‌بندی به 2 نوع التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شوند.

جوش غیر التهابی

جوش‌هایی که شما با عنوان جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شناسید، در دسته انواع جوش‌های غیر التهابی قرار می‌گیرند. یک نکته مثبت در خصوص جوش‌های غیر التهابی این است که درمان آسان‌تری نسبت به جوش‌های التهابی دارند.

جوش التهابی

پیچیدگی درمان جوشهای التهابی صورت

در جوش‌های التهابی به دلیل وخیم‌تر شدن وضعیت پوستی، درمان پیچیده است و باید مدت زمان طولانی روند درمانی ادامه‌دار شود تا به طور کامل جای جوش‌ها بهبود پیدا کنند. انواع جوش‌هایی که جزء جوش‌های التهابی معرفی می‌شوند جوش‌های پاسچول، ندول و پاپول هستند.

ویژگیهای انواع جوشهای صورت

برخی از ویژگی‌های جوش‌های صورت عبارتند از:

جوش سرسفید

این نوع جوش‌ها بسیار شایع هستند و زیر مجموعه انواع آکنه قرار می‌گیرند. در صورتی که منافذ پوستی به هر دلیلی دچار انسداد شوند، جوش‌های سر سفید سر برآورده و سطح صاف پوست از بین می‌رود.

انواع دلایلی که باعث می‌شود منافذ پوست دچار انسداد گردند:

• افزایش میزان چربی پوست
  • ایجاد تغییرات هورمونی
  • وجود باکتری در بافت پوست
  • این نوع جوش‌ها را نباید تخلیه کنید، زیرا که باعث بر جای ماندن محل جوش می‌شوند.

جوش سرسیاه

جوش‌هایی که سرسیاه هستند، در اثر انسداد فولیکول‌های مو به واسطه چربی‌های اضافی پوست یا سلول‌های مرده پوست شکل می‌گیرند.

جوش پاپول

زمانی که پاپول در صورت ایجاد می‌شود، شاهد برجستگی قابل توجهی در صورت هستید که رنگ آن صورتی یا قرمز است. این نوع جوش نیز زمانی که چربی یا سلول‌های مرده در بافت پوست تجمع پیدا کنند ظهور می‌یابد. ترکاندن آنها و تخلیه کردن چربی‌های موجود در آنها باعث تشدید وضعیت می‌شوند و ممکن است که از نقطه دیگری مجدد این جوش سر برآورد.

جوش پاسچول

پاسچول‌ها جوش‌های چرکی بزرگی هستند که رنگ اطراف برجستگی قرمز است، اما رنگ بخش‌های میانی آن به رنگ سفید یا زرد است. پاسچول‌ها علاوه بر این که روی صورت نمایان می‌شوند در بخش‌هایی مانند قفسه سینه و کمر نیز شکل می گیرند.

زمانی که به منافذ بسته شده پوست، آلودگی ناشی از تجمع سلول‌های ایمنی و باکتریایی راه پیدا کنند شاهد ظاهر شدن جوش‌های پاسچول هستیم.

جوش ندول

به برجستگی‌های گوشتی قرمز رنگ که بافت محکمی دارند و برخلاف جوش‌های قبلی در بخش‌های عمیق‌تر پوست شکل می‌گیرند ندول یا ندولار گفته می‌شود.

روشهای درمان جوشهای صورت

یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص از بین بردن جوش‌های صورت این است که هرگز نباید خودتان اقدام به ترکاندن آنها و تخلیه مایعات و باکتری‌های داخل آن کنید، زیرا زمانی که باکتری‌های آن خارج می‌شوند به سایر بخش‌های صورت و منافذ صورت می‌روند و عامل تشدید وضعیت بد پوستی می‌شوند، به همین دلیل هرگز بدون مشاوره و راهنمایی متخصص زیبایی، اقدام به از بین بردن جوشهای صورت و سایر نقاط پوست خود نکنید.

درمان جوش سر سیاه و سر سفید

جوشهای صورت در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند باید روش مناسبی برای از بین بردن آنها در پیش گرفته شود.

بهترین راهکار برای بهبود وضعیت جوش‌های سر سیاه و سر سفید و از بین بردن آنها روش دارو درمانی است. بهترین کلینیک زیبایی داروهایی را تجویز می‌کند که به صورت موضعی باید استفاده شوند. این داروها در ابتدا به تخلیه جوش‌ها و در نهایت به از بین بردن دلایلی که موجب جوش شده‌اند، کمک می‌کنند.

درمان جوش التهابی پاپول

برای درمان جوش‌های التهابی از جمله پاپول‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد. در مواردی شاهد هستیم که داروهای ضد بارداری یا آنتی‌بیوتیک تجویز می شوند. افرادی که در دوران عادت ماهیانه جوش‌های زیادی را در سطح پوست مشاهده می‌کنند، عمده روشی که در جهت کاهش و بهبودی آنها در پیش گرفته می‌شود استفاده از قرص‌های ضد بارداری است. قرص‌های ضد بارداری تأثیر مستقیمی در کاهش میزان چربی دارند، به همین دلیل با کاهش چربی بافت پوست جوش‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

درمان جوش پاسچول

برای درمان جوش‌های پاسچول به دلیل اینکه مایعات عفونی و باکتریایی در این نوع جوش بیشتر است، آنتی‌بیوتیک نیز تجویز خواهد شد و در نهایت روند بهبودی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

درمان جوش ندول

در بخش قبلی گفتیم که جوش‌های ندول در عمق بیشتری از سطح پوست تشکیل می‌شوند، به همین دلیل نمی‌توان از روش‌های موضعی برای درمان این دسته از جوش‌ها استفاده کرد، بنابراین مهم‌ترین کاری که متخصصین انجام می‌دهند این است که آنها را تخلیه کنند. بهترین روشی که در این موارد بکار گرفته می شود استفاده از انواع لیزرهای استاندارد برای تخلیه و بیرون آوردن چرک داخل جوش‌ها است، البته تجویز قرص‌های ضد بارداری و داروهایی که شامل بنزوئیل پراکسید می‌شوند نیز در درمان مفید خواهند بود.

آنتی‌بیوتیک‌های قوی نیز برای از بردن باکتری‌های تجمع یافته نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. ممکن است پزشک از روش‌های مختلفی برای درمان جوش کمک بگیرد. شما با یک جلسه مشاوره و صحبت با پزشک می‌توانید بهترین روش درمانی را برای از بین بردن جوشهای صورت آغاز کنید.

درمان خانگی جوشهای صورت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روش‌های سنتی می توانند در از بین بردن جوش‌ها موفق‌تر عمل کنند، اما شواهد نشان می‌دهند که بسیاری از افراد با انجام راهکارهای سنتی با مشکلاتی جدی روبرو شده‌اند، از جمله بر جای ماندن محل جوشهای صورت از عمده مشکلاتی است که موجب می شود افراد به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنند و خواستار از بین بردن آنها باشند.

توصیه می‌کنیم پیش از این که مشکلات و معضلات جدی‌تری برای شما ایجاد شود در همان مراحل ابتدایی به متخصصین مربوطه مراجعه کنید تا علت و ریشه شکل‌گیری جوش‌های مختلف مشخص شوند. در نهایت روش‌های درمانی متناسب برای درمان جوشهای صورت شما بکار گرفته خواهند شد.