دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

جای سوختگی بعد از لیزر و روش‌های درمان آن

سوختگی بعد از لیزر یکی از بدترین عوارضی است که ممکن است خانم‌ها و آقایان بعد از انجام لیزر موهای زاید و یا حتی لیزر خال و سایر موارد تجربه کنند، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ اگر سوختگی بعد از لیزر ایجاد شد، باید چکار کنیم؟ چه راه‌هایی برای برطرف کردن سریع این نوع سوختگی‌ها وجود دارد؟ این مقاله را برای یافتن پاسخ سوالات خود مطالعه نمایید.

سوختگی ناشی از لیزر

لیزر امروزه در پزشکی کاربردهای فراوانی از جمله از بین بردن موهای زائد، از بین بردن لک‌های پوستی، برداشتن خال و انواع ضایعه‌های پوستی و موارد مشابه دارد. به این صورت که با استفاده از دستگاه لیزر، پرتو نور با فرکانس مشخص و تنظیم شده به محل مورد نظر تابیده می‌شود. در صورتی که به دلیل عدم تسلط اپراتور، عدم کارکرد درست وسایل خنک کننده و تنظیم نادقیق دستگاه لیزر پرتو بیش از اندازه به سطح پوست تابانده شود و یا تعداد شات‌های لیزر بیش از مقدار مجاز شود، سوختگی‌هایی در سطح پوست ایجاد می‌کند که با سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن و سایر علائم همراه است.

دستگاه‌های لیزر امروزی مانند لیزر الکساندریت کندلا و سایر دستگاه‌ها بسیار پیشرفته هستند و معمولاً افراد دچار سوختگی نخواهند شد که البته این احتمال وجود دارد تا شرایطی فراهم آمده باشد تا سوختگی بعد از لیزر ایجاد شود. ناگفته نماند که رنگ پوست و جنس آن نیز در سوختگی پوست در زمان لیزر تاثیر دارد.

درمان سوختگی بعد لیزر

مدت درمان سوختگی با لیزر در افراد بسته به شدت عارضه متفاوت است و در بعضی اشخاص با توجه به مورد گفته شده تا 20 روز نیز به طول می‌انجامد که در این دوره درمان برای حفظ رطوبت پوست و آبرسانی پوست مصرف مقدار آب کافی توصیه می‌شود. در صورت مواجهه با سوختگی  بعد از لیزر، این نکات را رعایت کنید:

  • خنک نگه داشتن محل سوختگی
  • استفاده از پمادهای سوختگی و ضد التهاب که توسط پزشک تجویز می‌شود.
  • در مدت زمانی که سوختگی پوست شما بعد از انجام لیزر بهبود نیافته، نباید سولار بروید و یا آفتاب بگیرید.
  • با توجه به شدت سوختگی در صورت تجویز پزشک بعد از زدن پماد، محل سوختگی را پانسمان کنید تا با سطح لباس ساییدگی نداشته باشد.
  • در صورت تاول بعد از سوختگی با لیزر، از پمادهای آنتی‌بیوتیکی که پزشک تجویز کرده است، استفاده کنید.

چگونه جای سوختگی بعد از لیزر را از بین ببریم؟

بعد از بهبودی ممکن است در محل لیزر شده مقداری لک یا جای زخم باقی بماند که نباید باعث نگرانی شود زیرا امروزه روش‌هایی برای از بین بردن آنها وجود دارد. توجه کنید که برای انجام هر یک از روش‌های انتخابی و درمان جای سوختگی بعد از لیزر حتماً به پزشک مراجعه کنید تا عوارض بیشتری را تجربه نکنید.

یکی از روش‌های درمانی جای سوختگی بعد از لیزر، میکرونیدلینگ است که در این روش با استفاده از سوزن‌های ریز، مواد ترمیم کننده مورد نیاز پوست که باعث کلاژن سازی می‌شوند را به لایه‌های درم منتقل می‌کنند. در این دوره درمان ممکن است محل سوختگی به رنگ صورتی در آمده و سپس رو به بهبودی می‌رود.

جای سوختگی بعد از لیزر
جای سوختگی بعد از لیزر

یکی از معروف ترین روش‌ها برای از بین بردن جای زخم لیزر و رفع جای سوختگی‌ها، سابسیژن است. در این روش پوست به سرعت ترمیم می‌شود و هیچ اثری از جای سوختگی بعد از لیزر باقی نمی‌ماند. برای رفع این مورد با سابسیژن حدود سه جلسه مراجعه داشته باشید، اما در نهایت پزشک تعداد جلسات دقیق را مشخص می‌کند.

اگر سوختگی‌ها باعث شد که پوست شما به حالت پوسته مانند دچار شود، حتماً از تکنیک آبرسانی یا هیدرودرمانی استفاده کنید که این خشکی به سرعت جبران شود و خارش و سوزش ایجاد نشود. عوارض ناشی از خشکی پوست ممکن است که در نهایت لکه‌های پوستی را ایجاد کند.

درمان جای تاول سوختگی با لیزر

شاید درجه سوختگی بعد از لیزر به اندازه‌ای باشد که دچار تاول‌های کوچک و بزرگ شوید. معمولاً جای تاول‌ها بعد از مدتی که بهبود یافتند، باقی می‌ماند و این لکه‌های قهوه‌ای گرد روی پوست، ظاهری بسیار نازیبا ایجاد می‌کند. برای رفع جای تاول بعد از لیزر، ممکن است بهترین گزینه سابسیژن باشد و سپس میتوانید بعد از گذشت یک تا دو ماه که نزدیک به جلسه بعدی لیزر هم نباشد، لایه برداری پوست استفاده کنید تا هیچ آثاری از آن باقی نماند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *