دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

لیزر موهای زاید

آشنایی با موهای زائد

با نزدیک شدن به دوره بلوغ، تمام افراد رشد موهای زائد را تجربه می‌کنند. این موها در نقاط مختلف بدن مانند زیر بغل رشد کرده و در نهایت تعریق زیاد به همراه بوی بد را دچار می‌شوند. اصلاح موهای زائد بدن یا اپیلاسیون گاهی اوقات با درد و سوزش همراه است و باعث ایجاد زخم می‌شود و از همه مهمتر اینکه روشی دائمی برای از بین بردن این موها نمی‌باشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی می‌توان با استفاده از لیزر موهای زائد برای همیشه از شر آنها رهایی یافت. در این مقاله به بیان چگونگی رفع موهای زاید بدن توسط لیزر، مزایا و معایب آن پرداختیم.

لیزر موهای زائد چیست؟

برای این که بدانیم لیزر موهای زاید چیست، باید ابتدا روش عملکرد لیزر را بدانیم. لیزر نوعی تکنولوژی است که در آن پرتوهای نور با طول موج و فرکانس مشخص متمرکز خواهند شد. در این پدیده تمام امواج نور توسط دستگاهی هم فاز و در یک جهت تابیده می‌شوند. لیزر در صنعت پزشکی کاربرد فراوانی داشته و امروزه با پیشرفت علم برای برطرف کردن موهای زائد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که پرتوهای نور با فرکانس خاص و طول موج معین به پوست بدن تابیده می‌شود و تمام فولیکول‌های موی بدن را از بین می‌برد.

لیزر موهای زاید در تهران
لیزر موهای زاید در تهران

لیزر رفع موهای زائد بدن طوری طراحی شده است که به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و آسیبی ایجاد نخواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه دستگاه لیزر بی‌خطر است، باید برای استفاده از آن تجربه و تخصص کافی داشت تا بتوان بهترین تاثیر را برای رفع موهای زائد بدست آورد. از رفتن به سالن‌های زیبایی و انجام لیزر توسط افراد غیر متخصص خودداری کنید زیرا استفاده نادرست از این دستگاه ممکن است عوارضی جبران ناپذیری برای بدن مانند سوختگی پوست به وجود آورد.

عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر با تولید پرتو نور با فرکانس و طول موج مشخص به فولیکول‌های مو سبب می‌شود، نور توسط رنگدانه‌های تیره جذب و به گرما تبدیل شود. گرمای تولید شده باعث از بین رفتن موهای زائد تیره و مشکی می‌شود و جالب است بدانید که بر موهایی با رنگ روشن تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. موهای زائد که تحت لیزر قرار می‌گیرند، باید دارای فولیکول و رنگدانه باشند. هر چه این موها تیره‌تر و ضخیم‌تر باشد، میزان رنگدانه‌های آن بیشتر و پرتوهای نوری بیشتری را به گرما تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود قبل از انجام لیزر، موهای زائد بدن خود را با تیغ شیو کنید و از اپیلاسیون استفاده نکنید تا تاثیر لیزر برای از بین بردن موهای زائد بیشتر باشد.

کاربرد لیزر موهای زائد بدن

برخی از قسمتهای بدن که برای لیزر کردن موهای استفاده می‌شوند عبارتند از:

لیزر زیر بغل

یکی از بیشترین موارد مراجعه برای رفع موهای زائد در بین افراد، ناحیه زیر بغل است. اصلاح موها در این ناحیه که تعریق زیاد است، سبب می‌شود تا از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری شود. رنگ موهای این ناحیه تیره‌تر از موهای سایر نواحی بوده و همچنین ضخامت آنها بیشتر است. با استفاده از لیزر به سرعت تغییر را مشاهده می‌کنید و برای از بین رفتن کامل این موهای زاید نیاز به 6 تا 9 جلسه لیزر مو وجود دارد.

لیزر موی زائد پا

موهای پا به دلیل ضخامت و تیرگی زیاد، گزینه مطلوبی برای لیزر است و در اولین جلسه از لیزر تغییرات نیز قابل مشاهده است.

لیزر موی زائد دست

از دیگر نواحی که توسط لیزر موهای زاید از بین می‌رود، ناحیه دست است که بیشتر توسط بانوان مورد استقبال قرار می‌گیرد. به دلیل نازک بودن موهای دست در برخی افراد امکان لیزر برای این ناحیه وجود ندارد. توصیه می‌شود برای لیزر این نقطه از بدن ابتدا با پزشک زیبایی مشورت کنید، سپس اقدام به انجام نمایید.

لیزر ناحیه بیکینی

موهای این ناحیه از بدن مانند زیر بغل و پاها، تیره و ضخیم است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده از لیزر موهای زائد است. به دلیل حساس بودن این ناحیه از بدن و امکان آسیب و سوختگی، توصیه می‌شود لیزر ناحیه بیکینی زیر نظر متخصص زیبایی و پوست انجام گیرد.

لیزر موی زاید صورت

موهای زائد صورت اغلب باعث نارضایتی و کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شود. به دلیل نازک بودن و روشن بودن این موهای زائد ممکن است زمان فواصل لیزر موهای صورت طولانی‌تر باشد، بنابراین برای رسیدن به بهترین نتیجه باید صبور باشید.

لیزر موهای شکم

از دیگر نواحی که امکان لیزر مو برای آن وجود دارد، ناحیه شکم و دور ناف و حتی سطح سینه‌ها است. به دلیل نازک و کم رنگ بودن موهای این ناحیه، لیزر موهای زائد نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. ناگفته نماند که بهتر است چندین مدت قبل از لیزر موی زائد این نواحی از ژیلت استفاده کنید.

لیزر موهای کمر

در صورتی که در ناحیه کمر و پشت خود دارای موهای ضخیم و تیره هستید، با لیزر موهای زائد آنها را مدت 6 تا 8 جلسه از بین ببرید.

لیزر موهای زائد برای آقایان

امروزه آقایان به اندازه بانوان به پاکیزگی اهمیت داده و از روش لیزر موهای زائد برای از بین بردن آنها نیز استفاده می‌کنند. موهای زاید بدن آقایان دارای ضخامت بیشتری نسبت به موهای زاید بانوان داشته و به همین دلیل نتایج خوبی را در کوتاه‌ترین زمان دریافت می‌کنند. در واقع برخی نواحی از بدن آقایان با لیزر، برای همیشه از موهای زائد رهایی نیافته و فقط کاهش تراکم مو در ناحیه مورد نظر را مشاهده می‌کنند.

آقایانی که با شیو کردن ریش خود بر سطح گونه با جوش‌های زیر پوستی مواجه می‌شوند، می‌توانند از تکنیک لیزر موهای زائد استفاده کنند و این مورد را بهبود بخشند. آقایان می‌توانند برای نواحی مانند بیکینی، زیر بغل، بالای گونه، کمر و شکم، پشت گردن، روی گوش از لیزر استفاده کنند.

لیزر موهای زاید برای چه افرادی مناسب است؟

همان طور که متوجه شدید، تمامی افراد می‌توانند از این تکنیک برای از بین بردن همیشگی موهای زائد خود استفاده کنند البته همانطور که گفته شد بهتر است تا موهای زائد بدن شما دارای رنگ تیره باشند. افرادی که در برخی نواحی موهایی با رنگ روشن دارند می‌توانند از لیزر کل بدن استفاده نکنند و فقط نواحی که دارای موهای ضخیم است را برای این کار انتخاب کنند. دستگاه‌های امروزی لیزر بسیار پیشرفته هستند و هم برای پوست‌های روشن و هم تیره کارایی دارند اما ممکن است که تعداد جلسات لازم، متفاوت باشند.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

لیزر موهای زائد تقریباً برای تمامی افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بهتر است خانم‌هایی که در دوران بارداری و یا دوران شیردهی قرار دارند، از این روش استفاده نکنند. همچنین اگر دارای زخم‌های باز، زگیل، سوختگی و … در یک ناحیه هستید تا درمان کامل این موارد صبور باشید.

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه‌های لیزر رفع موهای زاید انواع مختلف و کارایی متفاوتی دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • دستگاه لیزر الکساندرایت: این دستگاه لیزر یکی از سریع‌ترین دستگاه‌های لیزر رفع موهای زائد است که طرفداران زیادی دارد زیرا نتیجه بسیار خوبی از خود به جا می‌گذارد. این دستگاه ممکن است برای افرادی که رنگ پوست خیلی تیره دارند مناسب نباشد.
  • دستگاه لیزر دایود: این دستگاه لیزر نسبت به دستگاه الکساندرایت دارای طول موج بیشتر است، در نتیجه به عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کند.
  • دستگاه لیزر روبی: دستگاه لیزر روبی از اولین دستگاه‌های لیزر مو بشمار رفته و به دلیل طول موج آن، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، توصیه نمی‌شود.
  • دستگاه لیزر آی پی ال: این دستگاه دارای چندین طول موج مختلف است و می‌تواند به عمق‌های مختلف پوست پرتو بفرستد و باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو در هر عمقی از پوست شود.
  • دستگاه لیزر ND yag: این دستگاه لیزر موهای زائد دارای دو طول موج عمیق و سطحی برای از بین بردن فولیکول‌های مو در سطح بدن در هر عمقی مناسب است.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد بدن کدام است؟

با توجه به اینکه تاثیر لیزر موهای زائد با توجه به رنگ پوست و نوع مو برای افراد متفاوت است، نمی‌توان دستگاهی را نسبت به دستگاه‌های دیگر برتر دانست. برای انتخاب دستگاه مناسب با پوست و موی خود لازم است ابتدا به متخصص پوست و مو برای مشاوره و نوع لیزر مناسب با بدن شما مراجعه کنید، اما در ایران، بیشتر لیزرها دایود و الکساندرایت هستند.

مزایای لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد یک روش عالی با نتایج شگفت‌انگیز برای از بین بردن همیشگی موهای اضافی بدن است.

  • با توجه به این که لیزر فقط امواج را به فولیکول‌های مو تابیده می‌شود، در نتیجه به دیگر نقاط پوست آسیب وارد نمی‌کند.
  • هر پالس لیزر که کمتر از یک ثانیه است، به صورت همزمان بر روی چندین فولیکول مو در یک ناحیه تاثیر می‌گذارد.
  • نتیجه مطلوب لیزر موهای زاید بعد از گذشت 4 تا 7 جلسه قابل مشاهده است. مراجعه کننده بعد از گذراندن این دوره ریزش دائمی موهای زائد در ناحیه لیزر شده را می‌بیند.

عوارض لیزر موهای زائد

همان گونه که این یک تکنیک دارای مزایایی است گاهی برای برخی افراد، عوارضی را به همراه دارد، مانند:

  • ممکن است بعد از لیزر موهای زائد به صورت موقتی دچار قرمزی و التهاب در ناحیه لیزر شده شوید که بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود.
  • تغییر رنگ یکی دیگر از مواردی است که گاهی با لیزر موهای زائد در برخی افراد بروز می‌کند. ناحیه لیزر شده روشن‌تر یا تیره‌تر می‌شود. اغلب این اتفاق برای افرادی که دارای پوست تیره هستند و یا افرادی در معرض نور خورشید قبل از انجام لیزر قرار گرفته‌اند، رخ می‌دهد.
  • پوسته پوسته شدن و تاول و همچنین سوختگی در برخی اشخاص با پوست‌های تیره و یا روشن به وجود می‌آید.

چه نکاتی قبل از انجام لیزر باید انجام دهید؟

برای دریافت بهترین نتیجه از لیزر موهای زاید رعایت برخی نکات مانند زیر برای افراد قبل از لیزر ضروری است.

  1. حدود یک ساعت قبل از لیزر از بیحسی موضعی بر سطح مورد نظر استفاده کنید.
  2. قبل از لیزر از قرار گرفتن در برابر نور خورشید و یا سولار خودداری کنید.
  3. به مدت یک ماه قبل از لیزر موهای زائد، موهای خود را اپیلاسیون نکنید.
  4. یک روز قبل از لیزر، موهای زائد خود را با تیغ و ژیلت اصلاح کنید.
  5. کندن موها با موم و موچین و استفاده از موبر و اپیلاسیون و الکترولیز تا 6 هفته قبل از لیزر و نیز در فواصل جلسات لیزر ممنوع است اما تراشیدن موها با تیغ مانعی ندارد. البته از یک هفته پیش از لیزر، تراشیدن موها و استفاده از موم هم ممنوع می‌شود.
  6. از مصرف داروهایی رقیق کننده خون مانند آسپرین به مدت 3 ماه قبل از لیزر خودداری کنید.
  7. هر گونه بیماری پوستی یا غیرپوستی و حساسیت‌های احتمالی گذشته و یا حال را به اطلاع پزشک برسانید.
  8. در صورت سابقه تبخال یا عفونت‌های مکرر پوستی در محل تحت درمان با لیزر آن را به پزشک اطلاع دهید.
  9. زمان مراجعه استفاده از لوازم آرایش و هر گونه کرم ممنوع است و منطقه مورد درمان باید کاملاً شسته و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

چه مواردی را بعد از لیزر موهای زاید باید رعایت کنیم؟

رعایت نکات زیر باعث نتایج بهتر در رفع موهای زائد و عدم عوارض بعد از لیزر می‌شود.

  • بعد از لیزر تا چند روز ناحیه لیزر شده را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • برای جلوگیری از تورم و التهاب بعد از لیزر از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در صورتی که ناحیه‌ای حساس به سوختگی باشد، با تجویز پزشک از پماد زینک استفاده کنید.
  • به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید و داروها و پمادهای تجویزی را به موقع مصرف کنید.
  • در صورت مصرف داروهای خاص و یا ابتلا به بیماری‌های پوستی و یا اسکار پزشک خود را مطلع کنید.

چند روز قبل از لیزر باید شیو انجام داد؟

توجه داشته باشید که 24 ساعت قبل از انجام لیزر موی زائد، سطوح مورد نظر را با استفاده از ژیلت شیو کنید. در نظر داشته باشید که اگر حتی ذره‌ای کوچک از مو بر سطح پوست باقی مانده باشد، لیزر به درستی انجام نمی‌شود.

آیا لیزر موجب نازایی در بانوان میشود؟

لیزر موی زائد هیچ تاثیری بر ایجاد نازایی و حتی سرطان ندارد. پرتوهای لیزر فقط به فولیکول‌های مو رسیده و به عمق پوست هیچ نفوذی ندارد. همچنین این اشعه‌ها تا نزدیکی تخمدان نمی‌رسند.

برای لیزر موهای زاید در تهران چه کار کنیم؟

برای لیزر موهای زائد در تهران میتوانید با کلینیک زیبایی دکتر پارسیان‌فر به شماره 09303839919 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ و تلگرام پیام ارسال کنید.

مشاهده نمونه کارهای لیزر موهای زاید

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 9 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *