دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

چگونه خطوط پیشانی را از بین ببریم؟

خطوط پیشانی یکی از نشانه‌های افزایش سن است و گاهی ممکن است در سنین پایین نیز به دلایل خاصی ایجاد شود. معمولاً افراد در سنین پایین به این دلیل که دارای پوستی انعطاف‌پذیر هستند، کمتر با مشکلاتی از قبیل آشکار شدن خطوط عمیق و دائمی بر روی پیشانی مواجه می‌شوند، اما متاسفانه زمانی که چین و چروک‌ها بر روی پیشانی به وجود می‎‌آید، درمان و از بین بردن آن‌ها کمی دشوار خواهد بود.

خطوط روی پیشانی چگونه ایجاد می شوند؟

آشکار شدن چروک‌های عمیق بر روی پیشانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که اغلب می‌توان از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد و یا حتی می‌توان در موارد خاص، شدت ایجاد و عمیق شدن آن‌ها را کاهش داد.

خطوط پیشانی و تاثیر حالت صورت بر ایجاد آن
خطوط پیشانی و تاثیر حالت صورت بر ایجاد آن

عوامل زیر می‌توانند منجر به ایجاد خطوط عمیق بر روی پیشانی شوند.

افزایش سن

نخستین موردی که می‌تواند منجر به ایجاد چین و چروک‌های عمیق و دائمی بر روی سطح پوست شود، افزایش سن است. معمولا به این دلیل که در سنین بالا کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند، پوست طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد و با گذشت زمان خطوط عمیقی بر روی سطح پوست ظاهر می‌شود. معمولا به این دلیل که پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، با گذشت زمان خطوط عمیقی بر روی سطح پوست و به خصوص قسمت پیشانی آشکار می‌شود.

قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب

مورد دیگری که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد چروک‌های عمیق و دائمی بر روی سطح پیشانی داشته باشد، قرار گرفتن زیاد پوست در معرض گرما و نور آفتاب است. معمولا به این دلیل که نور آفتاب دارای اشعه‌های مضری برای پوست انسان است، در بلند مدت می‌تواند منجر به آسیب‌های شدید پوستی شود که گاهی نیز این آسیب‌ها به صورت پیری زودرس پوست و ایجاد خطوط عمیق بر روی سطح پیشانی آشکار می‌شود.

خشکی پوست

تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که دارای پوست خشک هستند، بیشتر با مشکلات پیری پوست و آشکار شدن چین و چروک بر روی سطح پوست مواجه خواهند شد. البته گاهی نیز خشکی پوست می‌تواند به علت کمبود آب بدن باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود تا افرادی که دارای خشکی پوست هستند، میزان مصرف مایعات خود را در طول روز افزایش دهند، همچنین این افراد از لوسیون و انواع کرم‌های مرطوب کننده مناسب برای از بین بردن خشکی پوست خود استفاده کنند تا از ایجاد چین و چروک‌های عمیق بر روی سطح پوست خود، به خصوص ناحیه پیشانی پیشگیری کنند.

تغییر شکل عضلات پیشانی

متاسفانه در بسیاری از افراد علت ایجاد خطوط عمیق و دائمی بر روی سطح پیشانی، تغییر شکل عضلات است، به عنوان مثال در بسیاری از افراد دیده می‌شود که دائم ابروی خود را به سمت بالا می‌کشند و یا در زمان صحبت کردن نیز ممکن است اخم کنند.

دقت داشته باشید زمانی که تغییر فرم عضلات پیشانی برای مدت زمانی طولانی تکرار شود، چین و چروک‌های ناحیه پیشانی دائمی خواهند شد.

مشکلات اعصاب و روان از جمله استرس

شاید بتوان گفت که مشکلات اعصاب و روان از جمله استرس علاوه بر تمام تاثیرات منفی که بر سلامت افراد خواند داشت، منجر به آشکار شدن چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود. توصیه می‌شود در صورتی که با مشکلاتی از جمله استرس مواجه هستید، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه و برای درمان اقدام کنید.

چگونه خطوط پیشانی را از بین ببریم؟

امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد که این امکان را فراهم کرده تا افراد مختلف بتوانند تا حد زیادی و یا حتی در برخی از موارد به طور کامل خطوط پیشانی را از بین ببرند.

مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای درمان خطوط پیشانی شامل موارد زیر است:

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در حال حاضر یک روش درمانی بسیار موثر برای درمان مشکلات پوستی از جمله کاهش چین و چروک است. زمانی که بوتاکس به ناحیه پیشانی تزریق می‌شود، به این دلیل که عضلات فلج می‌شوند، بسیاری از خطوط پیشانی که بر اثر انقباض و تغییر شکل عضلات به وجود آمده‎‌اند، از بین خواهند رفت.

در برخی از موارد به این دلیل که ممکن است عمق چین و چروک‌های پیشانی زیاد باشد، برای بهبود کامل ممکن است که روش‌های درمانی دیگری نیز پیشنهاد شود.

تزریق فیلر و ژل

همان طور که اشاره شد، گاهی نیز ممکن است به دلیل عمیق بودن خطوط پیشانی، تزریق بوتاکس به تنهایی نتواند چین و چروک‌های پوستی را به طور کامل برطرف کند. معمولاً در چنین شرایطی توصیه می‌شود، برای از بین بردن خطوط عمیق، تزریق ژل یا فیلر به زیر سطح پوست تزریق شود، البته نیاز است تا به این مورد اشاره کنیم که تزریق بوتاکس، ژل یا فیلر همگی تاثیرات موقت دارند اما در بسیاری از موارد می‌توانند تا حد زیادی پیری پوست و چین و چروک‌های سطح پوست را کاهش دهند.

نرمش صورت

نرمش صورت یکی دیگر از ساده‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین روش‌های کاهش خطوط پیشانی است، البته نیاز تا به دو مورد توجه داشته باشید:

  • اول اینکه نرمش صورت تا حد زیاد می‌تواند از ایجاد چین و چروک‌های پوستی پیشگیری کند.
  • دوم اینکه نرمش‌ صورت تنها می‌تواند به برطرف کردن چین و چروک‌های سطحی پوست کمک کند و معمولا تاثیرات زیادی بر بهبود خطوط عمیق صورت ندارد.
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *