دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

مزونیدلینگ: راهی مؤثر برای درمان جای جوش و جوانسازی پوست

داشتن پوست شفاف و صورت صاف و بدون لک و جای جوش، آرزویی است که با وجود درمان‌هایی مثل مزونیدلینگ، به راحتی می‌توان به آن دست یافت. این درمان که ترکیبی از ۲ روش میکرونیدلینگ و مزوتراپی است، مزایای بسیاری با خود به همراه دارد و کمک می‌کند تا اثرات عارضه‌های پوستی و چین و چروک، به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند. زیباجویانی که قصد استفاده از این روش درمانی را دارند، پیش از اقدام باید از ماهیت آن، روش‌های انجامش و اثراتی که دارد، آگاه شوند و به کلینیک‌های معتبری مثل دکتر پارسیان فر در تهران مراجعه کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ، از درمان‌های سرپایی است که برای جوانسازی و درمان جای جوش و لک پوست انجام می‌شود و در آن از ترکیب ۲ روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ، برای بهبود وضعیت صورتِ زیباجویان، استفاده می‌شود.

در مقاله مزوتراپی می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد این روش به‌دست آورید. ترکیب این دو درمان، برای افرادی کاربرد دارد که عارضه‌هایی مثل جوش، آکنه، لک، ترک پوستی، چروک و موارد دیگر، اثرات سوء بر چهره‌شان گذاشته است و به دنبال راهی برای درمان آن‌ها هستند.

با انجام مزونیدلینگ برای جای جوش و عارضه‌های دیگر پوستی، بسیاری از این مشکلات به مرور از بین خواهند رفت؛ زیرا در این درمان، مواد و داروهایی در پوست تزریق می‌شوند که باعث کلاژن‌سازی، ترشح الاستین و افزایش گردش خون می‌شوند و این موارد، در نهایت به ترمیم پوست منجر خواهد شد.

مزونیدلینگ چگونه انجام میشود؟

در این روش ابتدا ناحیه درمان به کمک بی‌حسی موضعی (مانند پماد) و یا به ندرت تزریقی، بی‌حس می‌شود. سپس با دستگاه میکرونیدلینگ و با استفاده از کارتریج‌های مخصوص هر نفر، روی پوست کار می‌شود. این عمل، باعث ایجاد کانال‌های میکروسکوپی بسیار ریز در پوست خواهد شد که به انتقال دارو از سطح پوست به لایه‌های عمقی پوست کمک می‌کند.

بعد از این مرحله، داروهای مخصوص با توجه به هدف درمان، بر پوست قرار داده می‌شود. این داروها شامل داروهای جوانسازی، ضد لک، ضد ریزش مو و غیره است. استفاده از همین متد باعث می‌شود که درمان مزونیدلینگ صورت برای جای جوش، یکی از مؤثرترین درمان‌های ترمیمی و زیبایی برای این عارضه باشد.

مزونیدلینگ برای درمان جای جوش و جوانسازی پوست
مزونیدلینگ برای درمان جای جوش و جوانسازی پوست

انواع مزونیدلینگ و اثراتشان

این درمان با توجه به مشکلات پوست هر فرد، می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود و تنها یک نوع و شیوه ندارد. در ادامه به مهم‌ترین انواع آن اشاره کردیم:

مزونیدلینگ برای جوش و جوانسازی

در این روش، پس از انجام میکرونیدلینگ از داروهای مخصوص مزوتراپی که حاوی هیالورونیک اسید و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست است، استفاده می‌شود. این داروها همراه با میکرونیدلینگ باعث جوانی و شادابی پوست خواهند شد.

مزونیدلینگ برای لک صورت و سایر نقاط بدن

در این روش، پس از میکرونیدلینگ از داروهای ترکیبی ضد لک استفاده می‌شود که باعث کاهش تولید رنگ‌دانه در پوست و در نتیجه، برطرف‌شدن لک‌های پوستی می‌شود.

مزونیدلینگ پیشگیری از ریزش مو و تقویت مو

در این روش پس از انجام میکرونیدلینگ، از کوکتل‌های مخصوص استفاده می‌شود که باعث پیشگیری از ریزش مو، تقویت و ضخیم‌شدن موها می‌شوند. مزوتراپی مو یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ریزش مو است.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ

میکرونیدلینگ و مزو روش‌هایی نسبتاً مشابه هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. برای مثال در هر دوی این درمان‌ها، به کمک سوزن‌های ریز، خراش و سوراخ‌هایی در پوست ایجاد می‌شود تا آن را به کلاژن‌سازی وادار کنند، اما عمق فرورفتن سوزن در هر کدام فرق می‌کند و در مزوتراپی علاوه بر این کار، مواد مغذی و محرک کلاژن نیز وارد پوست می‌شوند و به همین دلیل مؤثرتر است و نتایج بهتری دارد. دیگر تفاوت این دو متد درمانی، طول دوره درمان آن‌ها است که میکرونیدلینگ، به زمان کمتری نیاز دارد و دوره نقاهت آن نیز کوتاه‌تر از مزوتراپی است.

مزایای مزونیدلینگ پوست چیست؟

این متد درمانی، مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین موارد آن عبارت‌اند از نداشتن دوره نقاهت و بازگشت فوری به کار و فعالیت روزانه، عدم استفاده از جراحی و در امان ماندن از عوارض احتمالی آن، استفاده هم‌زمان از میکرونیدلینگ و مزوتراپی و در نتیجه هم‌افزایی نتیجه این دو روش، داشتن درد و خونریزی جزئی که خیلی زود برطرف می‌شود، افزایش گردش خون و کلاژن‌سازی در پوست، اثربخشی بالا و نفوذ مواد مغذی به لایه‌های زیرین پوست، هزینه کمتر نسبت به روش‌های دیگر جوانسازی پوست و در عین حال بازدهی بیشتر، عدم ایجاد حساسیت به سوزن‌ها برای تزریق به دلیل اینکه جنس آن‌ها از نوع تیتانیوم است.

درمان مزو در کدام نواحی انجام میشود و اثرات آن بر بدن چیست؟

مزو اثرات مثبتی بر پوست می‌گذارد اما اینکه در کدام نواحی قابل انجام است و اثرات آن دقیقاً چیست، ممکن است برای خیلی از افراد، مبهم باشد. از این درمان می‌توان برای بهبود پوست و جوانسازی نقاط مختلف بدن مثل صورت، زیر چشم‌ها، پشت دست و ناحیه دکلته و همچنین از بین بردن لک تمامی نواحی بدن استفاده کرد که البته انجام مزونیدلینگ جای جوش، رایج‌ترین آن است.

از مزونیدلینگ برای از بین بردن لک صورت استفاده می‌شود
از مزونیدلینگ برای از بین بردن لک صورت استفاده می‌شود

در ادامه به 11 مورد از اثرات مزو بر نواحی مختلف بدن، اشاره کردیم:

  1. رفع ترک‌های پوستی به‌ویژه ترک‌های دوران بارداری
  2. جوانسازی دور چشم
  3. ترمیم حالت ارتجاعی پوست
  4. برطرف کردن سیاهی دور چشم
  5. رفع آفتاب سوختگی
  6. از بین بردن لک‌های پوستی به‌ویژه در ناحیه صورت
  7. درمان کک و مک
  8. تقویت رشد موی سر و جلوگیری از ریزش آن
  9. ترمیم بافت پوست و از بین بردن چین و چروک آن
  10. از بین بردن منافذ کوچک روی پوست و در نتیجه، حذف جوش‌های سرسیاه
  11. از بین بردن جای جوش و آکنه و کمک به کلاژن‌سازی پوست که باعث برطرف شدن سریع جای زخم می‌شود

درمان مزو برای چه افرادی مناسب نیست؟

عوارض و خطرات مزونیدلینگ

این درمان اگر زیر نظر پزشک زیبایی انجام شود، بدون عارضه و یا کم‌عارضه است؛ با این حال، در انجام هر درمانی احتمال بروز عوارض و برخی آسیب‌ها در فرد، وجود دارد. در جدول زیر به بیان برخی از عوارض درمان مزو می‌پردازیم:

تعدادعوارض و خطرات
1ورم، التهاب و قرمزی پوست
2ایجاد کهیر و خارش در ناحیه درمان
3تیرگی و پوسته پوسته شدن به مدت 10 روز
4خون‌ریزی بخش‌هایی از صورت در مزونیدلینگ صورت برای جای جوش
5ایجاد کبودی در ناحیه ورود سوزن بعد از بسته شدن منافذ پوست و تشکیل بافت جدید
6احتمال ابتلا به عفونت، درصورتی که اپراتور موارد بهداشتی را رعایت نکند
عوارض و خطرات مزونیدلینگ

در صورت مشاهده هر یک از عوارض بالا و ادامه یافتن‌شان، فرد باید با پزشک خود تماس بگیرد و برای حل آن‌ها، از توصیه‌ها و داروهای تجویزی او، پیروی کند.

نتیجه درمان مزونیدلینگ

نتیجه بخشی این درمان، به فاکتورهای زیادی از جمله مهارت پزشک، تکنیک انتخابی او، عوامل ژنتیکی و شرایط پوستی بیمار بستگی دارد؛ با این حال، درصورت رعایت همه پروتکل‌های لازم، به‌طور معمول در 1 دوره درمان که حدود 3 ماه طول می‌کشد، پوست فرد شفاف‌تر و جوان‌تر می‌شود و در صورت داشتن هر‌گونه لک، همه آن‌ها برطرف خواهند شد. نتیجه مزوتراپی مو از جلسه سوم آشکار می‌شود و معمولاً ریزش موی فرد در این زمان قطع خواهد شد. بعد از 3 ماه، ضخامت موها هم افزایش می‌یابد و برخی از زیباجویان شاهد رویش مجدد موهای از دست رفته نیز خواهند بود.

برای برخی از افراد این سؤال نیز پیش می‌آید که نتیجه این درمان دائمی است یا موقت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت درصورت انجام مراقبت‌های لازم، احتمال عود و برگشت بسیار پایین است و تقریباً درمانی دائمی محسوب می‌شود اما برای پیشگیری از برگشت عارضه‌ها می‌توان هر 3 یا 6 ماه 1 بار فقط یک جلسه شارژ مجدد انجام داد.

انجام مزونیدلینگ چقدر طول میکشد؟

این درمان در مدت زمانی حدود 30 دقیقه انجام می‌شود که بیشتر آن، صرف انتظار برای بی‌حس شدن کامل موضع درمان خواهد شد.

تعداد جلسات لازم برای مزوتراپی چقدر است؟

تعداد جلسات مزو به عوامل مختلفی مثل هدف درمان، سن زیباجو، میزان عارضه و مشکلات پوست و مو و مواردی از این دست، بستگی دارد اما معمولاً 6 تا 12 جلسه طول می‌کشد و فاصله بین جلسات نیز عموماً هر 4 هفته 1 بار است.

آیا مزونیدلینگ صورت و مو دردناک است؟

خیر؛ زیرا قبل از انجام مزو از پمادهای موضعی و یا ترکیبات بی‌حسی استفاده می‌شود که باعث کاهش درد تزریقات خواهند شد.

مراقبت های قبل و بعد از مزونیدلین

مراقبت‌های قبل و بعد از درمان، درست به اندازه خود درمان مهم است و می‌تواند در نتیجه بخشی آن اثرگذار باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که زیباجویان، پیش از درمان و پس از برگشت به خانه باید آن‌ها را رعایت کنند، خواهیم پرداخت.

مراقبت های قبل از درمان

  • عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین 2 تا 3 روز قبل از مزوتراپی؛ زیرا به تشدید خونریزی کمک می‌کنند
  • پرهیز از مصرف رتینول چند روز قبل از درمان
  • مطلع کردن پزشک از مصرف داروهای خاص
  • عدم تزریق ژل و بوتاکس تا 2 هفته پیش از مزوتراپی
  • شست‌وشوی کامل صورت در روز انجام مزولینگ صورت و پرهیز از هرگونه آرایش و استفاده از محصولات پوستی
  • عدم تزریق فیلر یا چربی تا یک ماه قبل از درمان
  • پرهیز از سولار و آفتاب گرفتن برای برنزه کردن
  • عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی پیش از جلسه درمان
  • مطلع کردن پزشک از داشتن سابقه تبخال و یا ابتلا به تبخال و گرفتن مشورت از او
  • باخبر کردن پزشک از ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت

مراقبت های بعد از درمان

  • پرهیز از ماساژ و مالیدن محل تزریق و درمان
  • خودداری از آرایش‌کردن بعد از جلسه درمان
  • نرفتن به سونا، حمام و آب گرم تا یک هفته
  • پرهیز از مصرف رتینول و گلیکولیک اسیدها
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی مینرال بعد از درمان
  • پرهیز از رفتن به سولار و قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید
  • استفاده منظم از یک ضد آفتاب با کیفیت و مناسب نوع پوست
  • خودداری از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین تا 24 ساعت بعد از درمان
  • اجتناب از شنا در آب حاوی کلر که ممکن است باعث از بین رفتن و کاهش اثرات درمان شود
  • خودداری از سشوار کردن و دوش‌گرفتن به مدت 3 روز (در صورتی که از مزو برای ترمیم مو استفاده شده باشد)
  • پرهیز از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی؛ زیرا مصرف این مواد باعث آسیب‌های جدی به پوست و از بین رفتن اثرات درمان‌های جوانسازی می‌شوند

هزینه درمان مزونیدلینگ چقدر است؟

هزینه این درمان به موارد مختلفی مثل وسعت ناحیه درمان، عمق عارضه‌های پوستی، نوع داروی مورد استفاده، کلینیک و نرخ پزشک و غیره بستگی دارد، به همین دلیل نمی‌توان برای آن تعرفه یکسانی در نظر گرفت و بهتر است برای آگاهی از آن با ما تماس بگیرید.

برای انجام مزونیدلینگ به کجا مراجعه کنیم؟

درمان‌های زیبایی به دلیل اهمیتی که دارند و اثری که بر ظاهر بدن می‌گذارند، باید در بهترین و معتبرترین کلینیک‌ها انجام شوند تا نتیجه درست و کاملی از آن‌ها حاصل شود. افرادی که خواستار انجام مزونیدلینگ در تهران هستند، می‌توانند به مطب زیبایی دکتر پارسیان فر مراجعه کنند که با بیش از 15 سال سابقه، بهترین خدمات را به مراجعین خود ارائه می‌کند. زیباجویان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با شماره 09303839919 تماس بگیرند یا به واتس‌اپ و تلگرام پیام ارسال کنند.

سخن پایانی

مزونیدلینگ یکی از مؤثرترین درمان‌های ترمیمی و زیبایی در دنیای امروز است که برای رفع انواع عارضه پوستی مثل جای جوش، لک، ترک به کار می‌رود. این درمان با توجه به مشکل زیباجو و هدف مراجعه، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و اگر نکات مراقبتی قبل و بعد از جلسات درمان به خوبی رعایت شود، بهترین نتیجه، حاصل خواهد شد. بعد از جلسات درمان مزو، فرد پوستی شفاف، شاداب، صاف و عاری از لک خواهد داشت.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 12 عدد و میانگین امتیازها 4.7]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 نظر

  • همیرا صمیمی نصب گفت:

    سلام جناب دکتر. برای صورت باید مزونیدلینگ کنم یا میکرونیدلینگ؟ کدومش بازدهی بیشتری داره و دردش کمتره؟