دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

علت ریزش مژه و درمان آن

مژه یکی از اجزای صورت انسان است که علاوه بر ایجاد زیبایی می‌تواند از چشم در برابر برخی از عوامل خارجی خطرناک مانند گرد و غبار محافظت کند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، گفته می‌شود که خانم‌ها در مقایسه با آقایان برای حفظ و نگهداری مژه‌های خود بیشتر تلاش می‌کنند زیرا که مژه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی چهره و به خصوص چشم‌ها داشته باشد.

دلایل اصلی ریزش مژه

به طور کلی می‌توان گفت که ریزش مژه‌ها دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد، اما باید به این مورد توجه داشته باشید که مژه‌ها نیز مانند موی سر انسان ممکن است به طور طبیعی در طول روز و هفته ریزش داشته باشند. به عنوان مثال هر فرد اگر در طول 24 ساعت 1 تا 4 مژه خود را از دست بدهد، نمی‌توان گفت که به ریزش مژه مبتلا شده است، اما گاهی نیز بر اثر عوامل مختلف ممکن ریزش مژه در طول 24 ساعت از 1تا 5 نخ بیشتر شود. در چنین شرایطی به دلیل کم بودن تار نخ‌های مژه، به سرعت ریزش آن مشخص و بر روی چهره فرد تاثیر خواهد گذاشت.

ریزش شدید مژه ها
ریزش شدید مژه ها

موارد زیر برخی از عوامل ایجاد ریزش مژه هستند.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایش

استفاده از لوازم آرایش هر چقدر که جنس آن مرغوب باشد، باعث می‌شود تا در بلند مدت با عوارضی مانند ریزش مژه همراه باشد، همچنین گاهی نیز ممکن است که لوازم آرایشی که تاریخ مصرف آن گذشته و یا غیر استاندارد بوده، منجر به ریزش مژه به صورت حاد شود، به همین دلیل به این مورد توجه داشته باشید که در صورت امکان از لوازم آرایش با کیفیت استفاده کنید و پس از استفاده صورت خود را به طور کامل با صابون و یا محلول پاک کننده آرایش بشویید.

بیماری بلفاریت

بیماری بلفاریت یکی دیگر از عوامل ایجاد ریزش مژه در افراد مختلف است. معمولا این بیماری بر اثر مسدود شدن غدد چربی نزدیک به قاعده مژه‌ها ایجاد می‌شود. بلفاریت معمولا با التهاب شدید، قرمزی و خارش پلک همراه است. در صورتی که این بیماری در زمان مناسب درمان نشود، این احتمال وجود دارد که فولیکول‌های مژه نیز دچار آسیب شود. آسیب فولیکول که بر اثر بیماری بلفاریت ایجاد می‌شود اغلب موقتی است و در موارد کمی ممکن است ریزش مژه به صورت دائمی باشد.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا یک بیماری و یا اختلال روانی است. زمانی که فرد به این اختلال دچار شود، به طور غیر ارادی تمایل به کندن مژه‌های خود دارد. در چنین مواردی فرد بیمار نیاز به درمان توسط روانپزشک دارد.

سرطان پوست

یکی دیگر از عوامل ایجاد ریزش مژه، سرطان پوست است که البته این مورد بسیار کم مشاهده شده است. معمولا زمانی که فرد به بیماری سرطان پیشرفته پوست مبتلا می‌شود، سلول‌های سرطانی، مژه‌ها و یا حتی موی کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به همین دلیل فرد دچار ریزش مو و مژه خواهد شد.

بیماری آلوپسی

آلوپسی یک بیماری خود‌ ایمن است که متاسفانه فرد بیمار با ریزش موی شدید در نقاط مختلف بدن خود مواجه می‌شود. در بیماران مبتلا به آلوپسی ریزش مژه نیز اتفاق می‌افتد و در صورتی که این بیماری تحت کنترل باشد، عوارضی مانند ریزش مو و مژه تا حد زیادی درمان خواهد شد.

اختلال تیروئید

از آنجا که تنظیم بسیاری از هورمورن‌های بدن بر عهده غده تیروئید است، می‌توان گفت که ایجاد هرگونه مشکلی در این غده چه به صورت کم‌کاری و یا به صورت پرکاری می‌تواند با عوارضی مانند ریزش مو در تمام نقاط بدن از جمله مژه‌ها همراه باشد، البته اختلال در عملکرد تیروئید، می‌تواند با عوارض دیگری مانند چاقی و یا لاغری نیز همراه باشد.

چه زمان باید برای درمان ریزش مژه به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد بیمار با علائم زیر مواجه شد، باید برای درمان ریزش مژه به پزشک متخصص مراجعه کند:

  • ایجاد التهاب، خارش و قرمزی در ناحیه پلک.
  • ریزش مو به صورت سراسری در کل بدن، به عنوان مثل اگر که از ناحیه پلک پایین و بالا و همچین از ناحیه سر دچار ریزش مو شدید، بهتر است تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
  • احساس فشار و یا التهاب در اطراف چشم.
  • اختلال در بینایی.

درمان ریزش مژه

ریزش مژه زمانی برای فرد مشکل ایجاد می‌کند که پس از ریزش، رشد مجدد نداشته باشد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا صابون، شامپو و انواع کرم و لوازم آرایشی که مصرف می‌کنید را برای مدت زمان طولانی قطع کنید، سپس در صورت ادامه پیدا کردن ریزش مژه، نیاز است تا در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نیاز است تا به این مورد توجه داشته باشید که گاهی علت ریزش مو و مژه می‌تواند نشانگر یک بیماری نهفته باشد، به همین دلیل نیاز است تا ریزش مژه به صورت غیر طبیعی، حتما مورد بررسی قرار بگیرد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *