دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

ترک های پوستی چگونه ایجاد می شوند؟

ترک پوستی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برخی از افراد به آن دچار می‌شوند. معمولا ترک‌های پوستی بدون درد هستند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است اعتماد به نفس بسیاری از افراد تحت تاثیر قرار دهند. ترک‌های پوستی را می‌توان به عنوان یکی مشکلات مشترک میان زنان و مردان معرفی کرد، اما به دلایل ژنتیکی درصد آشکار شدن ترک‌های پوستی در زنان بیشتر است.

چه عواملی باعث ایجاد ترک های پوستی می شوند؟

به طور کلی ترک‌های پوستی بر اثر تغییرات وزن یا خشکی پوست اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال رایج‌ترین دلیل برای ایجاد ترک‌های پوستی، بارداری در خانم‌ها است. زمانی که لایه میانی پوست دچار کشیدگی شود، لایه‌های سطحی پوست نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در ابتدا ترک‌های پوستی به شکل رگه‌های قرمز و بنفش بر روی سطح پوست دیده می‌شوند، اما با گذشت زمان رنگ آن تغییر کرده و به رنگ پوست در می‌آید اما ترک‌ها به صورت چروک و براق باقی می‌مانند.

خشکی پوست دست
خشکی پوست دست

عوامل موثر بر ایجاد ترک های پوستی

به این مورد دقت داشته باشید که ترک‌های پوستی بدون دلیل به وجود نمی‌آیند و معمولا در شرایط خاص ایجاد می‌شوند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

افزایش ناگهانی وزن

اولین و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث آشکار شدن ترک‌های پوستی شود، افزایش ناگهانی وزن است. زمانی که عضلات بدن در بلند مدت افزایش پیدا می‌کنند، پوست فرصت دارد تا حالت طبیعی خود را حفظ و با حجم عضلات هماهنگ شود، اما زمانی که افزایش وزن به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد، پوست فرصت کافی برای کلاژن سازی و هماهنگی با حجم عضلات نخواهد داشت، در نتیجه ترک‌های پوستی نمایان می‌شوند.

بارداری نیز یک مورد شناخته شده در مورد تغییر ناگهانی وزن است که معمولا باعث ایجاد ترک بر روی پوست شکم می‌شود. در واقع اگر پوست فرصت کافی برای کلاژن سازی داشته باشد، ترک‌های پوستی آشکار نخواهند شد.

نوع پوست

عاملی دیگری که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان ترک‌های پوستی داشته باشد، نوع پوست است. به طور کلی می‌توان گفت که برخی از افراد با توجه به نوع پوست خود، بیشتر به ترک‌های پوستی دچار می‌شوند. گاهی نیز ممکن است برخی از افراد به دلیل داشتن پوستی با قابلیت ارتجاعی بسیار بالا، در زمان تغییر ناگهانی وزن مانند بارداری هم به ترک‌های پوستی دچار نشوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پوست آقایان در مقایسه با پوست خانم‌های از قابلیت ارتجاعی بیشتری برخوردار است، به همین دلیل کمتر با مشکل ترک‌های پوستی درگیر می‌شوند.

درمان ترک های پوستی

برخی از روش‌های درمان ترک پوستی به شرح زیر است:

مصرف پماد رتین A

پماد رتین A یکی از داروهای موثر در درمان ترک‌های پوستی است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید این پماد می‌تواند تنها در درمان ترک‌های اولیه پوست موثر باشد. در واقع زمانی که قرمزی و کبودی اولیه بر روی پوست نمایان می‌شود، پماد رتین – A می‌تواند از پیشرفت ترک‌های جلوگیری کند. همچنین رتین باعث کاهش خارش و سوزش ترک‌های پوستی می‌شود.

نور درمانی یا لیزر درمانی پوست

نور درمانی یا لیزر درمانی پوست، یک روش درمانی مدرن و موثر در درمان ترک‌های پوستی است. در روش لیزر درمانی، پوست تحریک به افزایش تولید کلاژن می‌شود، به همین دلیل ترک‌های پوستی تا حد زیادی محو می‌شوند. البته دوره لیزر درمانی در بلند مدت می‌تواند اثرات مطلوب ایجاد کند. گفته می‌شود که بیماران پس از حدود 20 جلسه نور درمانی می‌توانند به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنند.

پلاسما درمانی

در روش پلاسما درمانی که به نوعی می‌توان گفت که با روش ترمیم پوست با کمک سلول‌های بنیادی انجام می‌شود، پوست مجددا شروع به ساخت کلاژن می‌کند. در واقع پلاسما که حاوی مقدار زیادی پلاکت است به سطح پوست تزریق می‌شود تا کلاژن سازی را تحریک کند.

جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک اولین و قدیمی‌ترین روش درمان ترک‌های پوستی است. در جراحی پلاستیک سعی می‌شود تا با برداشتن پوست‌های اضافه سطح بدن، عضلات بدن جمع شود و ترک‌های پوستی از بین برود. البته این روش درمانی در مقایسه با روش‌های دیگر هزینه نسبتا بالایی دارد و از طرفی بیمار پس از انجام عمل جراحی، دوران نقاهت طولانی خواهد داشت.

مرطوب نگه داشتن پوست

گاهی اوقات ترک‌های پوست به دلیل خشک شدن پوست است. پس با مربوط نگه داشتن پوست می‌توانید کمی از ترک‌های پوستی جلوگیری کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *