اگزما و روشهای درمان آن

مقدمه

اگزما از بیماری‌های پوستی است که به دلایل مختلفی برای افراد به وجود می‌آید. باید تمامی افراد بعد از بروز این بیماری پوستی به درمان آن توجه کنند زیرا ممکن است که نواحی دیگری از پوست را درگیر کند و مراقبت از همه این نواحی برای شما سخت باشد. اگر همان ابتدای این بیماری به روش‌های درمانی و مراقبتی توجه کنید، با مشکلات شدیدتر و پیشرفته‌تر ناشی از اگزمای پوستی مواجه نمی‌شوید.

اگزما چیست

اگزما نوعی بیماری پوستی بسیار شایع است که هم بانوان و هم آقایان را درگیر می‌کند. در این بیماری، پوست خشک، قرمز و متورم می‌شود که با خارش همراه است. گاهی اگزما خفیف است و علائم آن خیلی سریع برطرف می‌شود اما باید توسط متخصص پوست بررسی شوید تا این مشکل در درون پوست به صورت پنهان باقی نماند. در بیشتر موارد، افراد بعد از ظاهر شدن اگزمای پوستی، به درمان آن بی‌توجهی کرده و به همین دلیل با عوارض شدید و حتی گاهی زخم و خونریزی مواجه می‌شوند. امروزه روش‌های مراقبتی پوست و درمانی فوق العاده‌ای برای برطرف کردن اگزما وجود دارد.

انواع اگزما

اگزما دارای یک نوع خاص نیست و بسته به ناحیه و وسعت انواع مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

• اگزما پوستی آتوپیک (درماتیت آتوپیک): این نوع اگزما که معمولاً در کودکان بروز می‌کند، بیشتر در قسمت‌های گردن، صورت و پشت آرنج بروز کرده و علائمی مانند سوزش، خارش، خشکی پوست و تاول‌هایی که دارای ترشح هستند را دارند. ممکن است با مصرف دارو علائم برطرف شود اما بیماری و علائم اگزمای پوستی آتوپیک دوباره عود می‌کند.
  • اگزما تماسی (درماتیت تماسی): این نوع اگزما به دلیل تماس پوست با یک ماده محرک و حساسیت‌زا به وجود می‌آید. اگزمای ایجاد شده فقط در سطح خارجی پوست است و علائمی مانند خارش، قرمزی پوست و تاول دارد. درمان اگزمای تماسی در صورت عدم برخورد دوباره با جسم حساسیت‌زا طی چند روز و یا چند هفته امکان‌پذیر است.
  • اگزما تحریکی: یکی از شایع‌ترین گونه‌های این بیماری، اگزمای تحریکی است که به دلیل استفاده مکرر از مواد شوینده با آب مانند صابون و مایع ظرف‌شویی به وجود می‌آید. عوارض آن مانند سوزش، خارش و خشکی پوست در ناحیه کف دست و صورت است. دلیل اگزمای تحریکی از بین رفتن ماده محافظت کننده و چربی پوست است. در صورت استفاده از مواد شوینده استفاده از دستکش و همچنین پاک کردن لوازم آرایشی به صورت مداوم در بهبود اگزمای تحریکی و کاهش علائم آن بسیار موثر است.
  • اگزما تماسی آلرژیک: ممکن است بدن برخی افراد به موادی مانند جواهر، عطر و صابون و موارد مشابه دیگر که حساسیت‌زا نیستند، واکنش آلرژیک نشان دهند. این واکنش آلرژیک بدن فقط به نقطه تماس با آن ماده به صورت قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن نمایان می‌شود. اگزمای تماسی آلرژیک ممکن است تا نمایان شدن علائم و شروع اگزما چندین سال طول بکشد و تا آخر عمر همراه بیمار باشد.
  • اگزما نومولار: این گونه اگزما که به صورت قسمت‌های سکه‌ای متورم و پوسته پوسته همراه با خارش است و ممکن است ماه‌ها تا بهبودی باقی بماند.
  • اگزما سبورئیک: اگزمای سبورئیک که به دلیل مواد سمی حاصل از نوعی مخمر که به صورت طبیعی در پوست سر قرار دارد، به وجود می‌آید و باعث خارش و ایجاد پوسته در ناحیه سر و صورت می‌شود. در صورت عدم درمان به دیگر نقاط بدن انتقال می‌یابد.
  • اگزمای عصبی: به وجود آمدن پوسته و یا حالت فلسی پوست در نواحی سر، مچ پاها و یا ساعد که با سوزش و خارش همراه است را اگزمای عصبی گویند.
  • اگزمای موضعی که به دلیل خاراندن یک نقطه از پوست به وجود می‌آید و ممکن است آن نقطه از پوست به دلیل تحریک متورم، پوسته و یا زخم شود.

دلایل ابتلا به اگزما

اگزما یک بیماری پوستی مزمن غیر واگیردار است که نوعی واکنش سیستم عصبی بدن به برخی محرک‌های بیرونی و درونی است.

با شناخت این محرک‌ها و کنترل آن می‌توان در بهبود بیماری تاثیر زیادی داشت.

بیماری پوستی اگزما

اگزما به سرعت در پوست نمایان می‌شود و ممکن است که جای آن تا چندین ماه بعد از بهبود خود به خودی نیز باقی بماند. برخی از این محرک‌ها عبارتند از:

• آجیل
  • شیر گاو
  • سویا
  • تخم مرغ
  • گندم و جو
  • برخی مواد غذایی و دریایی
  • برخی میوه‌ها مانند توت فرنگی
  • پوست خشک یکی از مهمترین دلایل بروز اگزما است
  • استرس: استرس‌های کاری و عاطفی سبب شده تا سیستم ایمنی بدن و پوست تحت تاثیر قرار بگیرد و اگزما به وجود آید

مراقبتهای پوستی در زمان اگزما

با شناخت علائم اگزما و همچنین دانستن علت ابتلا به اگزما، شما می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید یا هرچه زودتر بهبود یابید. اگر بعد از درمان، جای اگزما بر پوست شما باقی ماند، باید برای از بین بردن آن به متخصص پوست مراجعه کنید.

برخی از این مراقبتها عبارتند از:

• شستشوی دست‌ها با آب ولرم
  • خشک کردن دست‌ها با حوله تمیز
  • استفاده از داروها و پماد‌های تجویزی پزشک
  • استفاده از دستکش زمان مواجهه با مواد شوینده و شیمیایی
  • رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم استفاده از برخی مواد غذایی حساسیت‌زا
  • استعمال دخانیات تاثیر زیادی در بروز حساسیت‌های پوستی و اگزما دارد
  • از لوازم آرایشی غیر حساسیت‌زا استفاده کنید و قبل از خواب صورت خود را از این مواد پاک کنید

درمان اگزما

درمان اگزما به انواع مختلف این بیماری بستگی دارد. برای بهبود این مشکل به متخصص پوست مراجعه کنید تا ابتدا نوع پوست شما را بررسی و با ساختار‌های پوست آشنایی کامل داشته باشد. یکی از بهترین راه‌های درمانی اگزما، هیدرو درمانی است زیرا آبرسانی پوست سبب می‌شود که بسیاری از علائم این مشکل بهبود یابد. اگر جای اگزما بعد از درمان برطرف شد و بر پوست شما باقی ماند، از تکنیک‌های سابسیژن و یا میکرونیدلینگ استفاده کنید تا مجدد پوستی صاف داشته باشید.

ناگفته نماند که در موارد بسیاری متخصص پوست، دارو و پماد آنتی‌بیوتیکی و یا دارو‌های کورتون‌دار و سایر موارد تجویز می‌کند. به طور کلی به درمان این بیماری پوستی دقت داشته باشید و به سلامت پوست و بازیابی و ترمیم آن اهمیت دهید تا با افزایش سن، با مشکلات جدی‌تری رو به رو نشوید.