دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

لکه ‌های سفید پوستی و درمان آنها

مقدمه

شما هم تا به حال با لکه های سفید پوستی مواجه شده‌اید؟ یا این لکه‌های پوستی سفید رنگ را روی بدن اطرافیان خود دیده‌اید؟ لکه‌های سفید پوستی امروزه بسیار شایع شده است اما معمولا افراد نمی‌دانند که این نوع لک‌ها چرا بر سطح پوست ایجاد میشوند و حال چگونه باید درمان شوند؟ برای برطرف کردن لکه‌های سفید پوستی و عدم گسترش لکه‌ها باید دلیل آن تشخیص داده شود زیرا عدم درمان و جلوگیری از پیشرفت و گسترش آ‌نها، ظاهر نامناسب پوست به خصوص در نواحی صورت و دست‌ها را به همراه دارد. با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوال‌های خود را بیابید و در عرض چند روز آنها را برطرف کنید.

دلایل بروز لکه‌ های سفید پوستی چیست؟

عوامل مختلفی در بروز این نوع لکه‌های سفید پوستی تاثیر دارند که احتمالاً آنها را نمی‌شناسید. این لک‌ها که به دلیل از بین رفتن رنگدانه‌های پوستی به وجود می‌آیند. سایر عوامل عبارتند از:

  • قرار گرفتن در زیر نور خورشید به مدت طولانی موجب بروز لکه‌های سفید پوستی می‌شود. بهتر است که انواع ضد آفتاب‌ها را بشناسید و بهترین آن را برای خود برگزنید.
  • به صورت طبیعی بر روی پوست بدن قارچ وجود دارد. در برخی افراد این قارچ‌ها بیش از حد رشد کرده و باعث بروز این نوع اختلال با ظاهر نامناسب می‌شوند. این لکه‌های سفید بیشتر برای افرادی که در نواحی گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، به وجود می‌آید.
  • در بیماری ویتیلیگو سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست در برخی نواحی از بدن از بین می‌روند و لک‌های سفید و یا صورتی بر روی پوست را ایجاد می‌کنند. علت از بین رفتن سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست ممکن است به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن و بیماری خود ایمنی باشد که در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های سالم بدن را از بین می‌برند.
  • در برخی افراد ممکن است به دلیل ژنتیک خاص بدن این لک‌ها به وجود ‌آید. عموماً این افراد که در خانواده خود لک‌های سفید پوستی دارند، در سنین بالای 20 سال متوجه این موضوع در سطح بدن خود می‌شوند و تا قبل آن نمایان نیست.
  • گاهی اگزمای پوستی در نواحی مختلف بدن مانند صورت، مچ پا، آرنج و دیگر نواحی بدن لکه یا سفیدی را به همراه خواهد داشت که باید سریع درمان شوند تا نواحی اطراف را درگیر نکنند.
  • پسوریازیس یک بیماری شایع و غیر سرطانی در افراد است که باعث ایجاد لک‌های قرمز و خارش‌دار بر روی پوست می‌شود. با درمان این بیماری لک‌ها و عوارض برطرف شده و ممکن است در برخی افراد بعد از بهبودی باعث ایجاد لک‌های پوستی سفید رنگ شود و جای آنها باقی بماند.

آیا لکه‌ های سفید پوستی سرطان پوست هستند؟

سرطان پوست معمولاً با ضایعه پوستی همراه است و یا اگر لکه سفید پوستی ایجاد کند، حتماً حاشیه‌ای بسیار نامنظم دارد. برای اینکه در این رابطه اطمینان حاصل کنید، به متخصص پوست مراجعه نمایید.

درمان لکه های سفید پوستی

پوست از مهمترین بخش بدن بشمار می‌رود که میتواند زیبایی یا نازیبایی را برای شما رقم بزند، بنابراین اگر با چنین مشکلاتی نظیر لکه‌های سفید پوستی، لکه‌های پوستی یا لکه‌های قهوه‌ای پوستی مواجه می‌شوید، حتماً اهمیت داده و در سریعترین زمان ممکن برای برطرف کردن آنها اقدامات پزشکی لازم را انجام دهید.

این لکه‌ها از هر نوعی که باشند بسیار سریع گسترده شده و نواحی وسیعی از پوست را درگیر می‌کنند. بنابراین همانطور که متوجه شدید باید برای بهبود لکه‌ها تلاش کنید. حال با روش‌های جدید روز دنیا برای اقدامات درمانی لازم و از بین بردن لکه‌های سفید پوست آشنا شوید.

دلایل بروز لکه‌ سفید پوستی چیست؟
دلایل بروز لکه‌ سفید پوستی چیست؟

ممکن است برخی پزشکان برای درمان لکه های سفید پوستی، کرم‌های استروئید موضعی تجویز کنند که باعث از بین رفتن لک‌های پوستی سفید به دلیل قرار گرفتن زیر نور خورشید می‌شود. از دیگر داروهای تجویزی داروها و کرم‌های حاوی رتینوئید مانند رتینول است. توجه کنید که هیچ نوع از این دارو‌ها را خودسرانه مصرف نکنید زیرا ممکن است که این لکه‌های سفید به دلایل وجود یک بیماری پوستی به وجود آمده باشند و باید ابتدا این موارد تشخیصی بررسی شود و سپس دارو تجویز گردد.

اگر دلیل لک‌های پوستی بیماری قارچی باشد با استفاده از برخی شوینده‌های ضد قارچ و از بین بردن قارچ‌ها باعث بهبودی لک‌های سفید پوست می‌شود. بعد از درمان توصیه می‌شود این محلول و داروهای ضد قارچ ماهی یک بار برای پیشگیری از ابتلای مجدد افرادی که در نواحی گرم و مرطوب زندگی می‌کنند توصیه می‌شود.

در کنار روش‌های درمانی دارویی، ممکن است که بعد از گذشت یک دوره پزشک برای شما لایه برداری پوست را تجویز کند تا سطح مرده پوست از بین برود. همچنین می‌توانید بعد از استفاده از روشهای بهبود و مراقبت پوست، برای برطرف کردن جای این نوع لکه‌ها از اسکوم تراپی استفاده کنید تا جوانی را به پوست خود بازگردانید. اگر این موارد به دلیل آفتاب سوختگی ایجاد شده باشد، باید از درمان‌های مرتبط با این مشکل استفاده نمایید. همچنین پزشکان برای زیبا شدن پوست صورت از میکرونیدلینگ نیز استفاده میکنند.

آیا درمان خانگی لکه سفید پوستی موثر است؟

تا چندی پیش تمامی بانوان و آقایان با بروز همچین مشکلاتی به سراغ درمان‌های سنتی و خانگی می‌رفتند اما امروزه ترجیح بر این است که از تکنیک‌های موثر و پیشرفته درمانی پزشکی استفاده کنند تا در مدت زمان کمی نتیجه اخذ کنند و زودتر اعتماد به نفس خود را بازگردانند. به قاطعیت بیان کنیم که شاید درمان‌های خانگی تا حدودی بر لطافت پوست اضاف کنند اما نمی‌تواند این نوع لکه‌های سفید پوستی را درمان کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *