دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر موهای زاید

شاید تا به حال برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که بعد از بازگشت از جلسه لیزر موهای زاید، بعد از مدت زمان اندکی با جوشهای ریز و یا سر سفید در ناحیه مورد نظر مواجه شوید. این مورد در برخی افراد با علائم کمتری بروز می‌کند، اما در بعضی اشخاص به حدی زیاد است که به طور قابل توجهی پوست را تحت تأثیر قرار داده و آن قسمت را آزرده می‌سازد. آیا می‌دانید که چگونه باید از جوش بعد از لیزر موی زائد جلوگیری کنید؟

جوش زدن بعد از لیزر موهای زاید

این مشکل در خانم‌ها بیشتر از آقایان به چشم می‌خورد و به همین دلیل بسیاری از بانوان بعد از 1 تا 2 جلسه مراجعه برای رفع موهای زائد خود، این کار را متوقف می‌کنند، البته ناگفته نماند که این جوشهای ریز در آقایان گاهی در ناحیه صورت بعد از لیزر موهای ریز بالای ریش مشاهده می‌شود. افراد نگران این موضوع هستند که احتمال دائمی شدن این جوش‌های ریز چقدر است و این مورد چه اثرات مخربی بر روی پوست باقی خواهد گذاشت؟

این جوش‌ها اغلب کاندید لیزر موهای زائد را نا امید کرده و شخص ترجیح می‌دهد برای از بین بردن موی زائد خود از انواع ژیلت و کرم‌های موبر استفاده نماید، تا اینکه برای مدت زمان طولانی یا برای همیشه با این جوش‌ها دچار چالش باشد. با خواندن این مقاله علت جوش بعد از لیزر موی زاید را بشناسید و به راحتی از آن جلوگیری کنید.

در لیزر موهای زاید چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

این فرآیند با استفاده از اشعه‌هایی انجام می‌گیرد که به فولیکول‌های مو تابانده می‌شوند. هم‌زمان با این اشعه، از دستگاه لیزر مقداری انرژی و گرما نیز به فولیکول‌ها برای سست‌سازی منتقل می‌گردد. به مرور زمان افرادی که جلسات لیزر موهای زائد خود را به طور مرتب و طبق برنامه‌ریزی اولیه انجام می‌دهند، رشد مجدد موی زائد را نزدیک به صفر مشاهده خواهند کرد که این مورد به مرور زمان با ریزش موهای اضافی در اثر سست شدن به صفر کامل می‌رسد.

دلیل جوش بعد از لیزر موهای زاید، آسیب پذیری پوست است.
دلیل جوش بعد از لیزر موهای زاید، آسیب پذیری پوست است.

بسیاری از افرادی که کاندید لیزر موی زائد هستند، در رابطه با این اشعه‌ها و انرژی ساطع شده از دستگاه و برخورد آنها با پوست، ابراز نگرانی دارند، اما باید بدانید که تمامی این موارد از ناحیه فولیکول‌های‌ مو عبور نکرده و به اعماق پوست هیچ نفوذی ندارند. طی لیزر موهای زاید، پوست در حالت آسیب‌پذیرتری قرار دارد و ممکن است که با جوش بعد از لیزر مواجه شوید.

علل جوش بعد از لیزر موی زاید

انواع جوش‌ها زمانی بر روی پوست ظاهر می‌‌گردند که منافذ سطح پوست مسدود شوند. جالب است بدانید که دستگاه لیزر موهای زائد با تولید گرما حین انجام فرآیند، منافذ را تا حدودی باز کرده و به همین دلیل پوست برای دریافت عوامل میکروبی یا باکتریایی مستعد می‌شود، در این صورت مقاوت پوست در برابر این عوامل به شدت کاهش می‌یابد و جوش‌های ریز در ناحیه وسیعی به وجود می‌آیند.

عوامل دیگری نیز ممکن است بر جوش بعد از لیزر موی زائد اثر داشته باشند، به عنوان مثال یکی دیگر از علت‌های بروز جوش بعد از لیزر این است که پوست‌های مرده و یا ریشه‌های مرده مو راهی برای خروج از پوست ندارند و به همین دلیل پوست به طور خودکار برای محافظت از خود با ایجاد جوش‌های ریز برجسته، باکتری را از سطح پوست خارج می‌کند.

چگونه از جوش زدن بعد از لیزر موی زاید جلوگیری کنیم؟

شاید در گذشته راهکاری برای بهبود یا جلوگیری از این مسئله وجود نداشت، اما امروزه با اقداماتی ساده می‌توان از جوش‌های بعد لیزر رهایی یافت که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کردیم:

حدود 1 هفته قبل از مراجعه برای لیزر موی زائد، از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید.

ناحیه مورد نظر برای لیزر را چه قبل از انجام کار و چه بعد از لیزر موی زاید، تمیز نگه دارید، به ویژه افرادی که لیزر موهای زاید بیکینی انجام می‌دهند، باید چندین برابر در روزهای اولیه بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنند تا در این قسمت دچار جوش‌های ریز سر سفید نشوند.

بعد از انجام لیزر نیازی به استفاده از انواع ژل‌های بهداشتی و شوینده‌های شیمیایی نیست. خانم‌هایی که از لوسیون‌های ضد تعریق برای زیر بغل یا ناحیه تناسلی بعد از لیزر موهای زاید استفاده می‌کنند، بیشتر دچار جوش می‌شوند.

اگر احساس کردید که ناحیه‌ای از پوست شما بعد از انجام لیزر موهای زاید دچار آزردگی، سوختگی و یا خارش شد، سریع از کمپرس خنک استفاده کنید.

افرادی که با رعایت تمامی این موارد و نکات توصیه شده هنوز با جوش مواجه می‌شوند، می‌توانند با متخصص پوست مشورت نمایند و از پماد آنتی‌بیوتیک برای بعد از لیزر استفاده کنند.

توجه کنید که به مدت 2 هفته تا 3 هفته بعد از لیزر موهای زائد، از رفتن به سولار و یا قرارگیری زیر نور خورشید خودداری کنید.

در صورت که در ساعات اولیه بعد از لیزر دچار خارش و خشکی پوست شدید، از پمادهای خنک کننده استفاده کنید و با خاراندن آن ناحیه، پوست خود را تحریک نکنید.

دو نکته مهم برای درمان جوش بعد از لیزر

جوش‌های حاصل از لیزر موهای زائد با جوش‌های معمولی ناشی از چربی و دیگر جوش‌های رایج تفاوت دارند، به همین دلیل توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به آنها دست نزنید و آنها را برای تخلیه نفشارید.

این مورد را فراموش نکنید که پوست بعد از لیزر، در آسیب‌پذیرترین حالت قرار دارد و هر گونه عدم رعایت بهداشت، صدماتی را برای پوست به همراه خواهد داشت.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *