دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

درمان منافذ باز پوست

پوست انسان برای داشتن زیبایی به معیارهای مختلفی نیاز دارد. به عنوان مثال زمانی که پوست انسان صاف و بدون برجستگی یا فرو رفتگی باشد، می‌توان گفت که پوست یکی از معیارهای زیبایی را دارد.

منافذ باز پوست یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلفی با آن مواجه باشند. باز بودن منافذ پوست می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی چهره داشته باشد. همچنین این مشکل در بانوان سبب می‌شود تا در زمان استفاده از کرم‌های آرایشی، نتوانند به نتایج مورد نظر دست پیدا کنند، زیرا ناهمواری پوست صورت می‌تواند از جذب کرم‌های آرایشی به پوست جلوگیری کند.

درمان منافذ باز پوست
درمان منافذ باز پوست

دلایل ایجاد منافذ باز پوست

شاید این سوال برای شما نیز پیش آماده باشد که منافذ پوست به چه دلیل باز می‌شوند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به باز شدن منافذ پوست می‌شوند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

چربی بیش از حد پوست

طبق بررسی و تحقیقاتی که انجام گرفته است، گفته می‌شود که ترشح چربی بیش از اندازه پوست، باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود. در واقع به این دلیل که پوست دائماً در حال ترشح چربی است و گاهی نیز این احتمال وجود دارد که منافذ پوست به دلایل مختلفی از جمله تجمع چربی مسدود شوند، منافذ پوست باز خواهند ماند. همچنین با گذشت زمان این احتمال وجود دارد که جوش‌های سرسیاه بر روی سطح پوست آشکار شوند.

قرار گرفتن پوست به طور مستقیم در زیر نور آفتاب

یکی دیگر از رایج‌ترین عواملی که می‌تواند باعث باز شدن منافذ پوست شود، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب برای مدت زمان طولانی است. معمولاً افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند، علاوه بر داشتن پوستی تیره، با مشکل باز بودن منافذ پوست نیز مواجه می‌شوند.

این اتفاق به این دلیل است که تابش آفتاب و گرما میزان ترشح چربی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل رنگ پوست تیره و منافذ آن باز خواهد شد و دیگر سطح پوست صاف نخواهد بود.

توصیه می‌شود افرادی که دائما در معرفی گرما و نور آفتاب هستند، از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات و بیماری‌های پوستی استفاده کنند.

افزایش سن

زمانی که سن افزایش پیدا می‌کند، پوست انسان با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. باز شدن منافذ پوست نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است افراد در سنین بالا با آن مواجه شوند. علت باز شدن منافذ پوست در سنین بالا، کاهش کلاژن سازی پوست است که علاوه بر ایجاد چین چروک بر روی سطح پوست، این احتمال وجود دارد که منافذ پوست نیز باز شوند.

سایر موارد

علاوه بر موارد گفته شده، عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند باعث شوند تا مشکل باز بودن منافذ پوست نیز آشکار شود، به عنوان مثال دلایل زیر می‌توانند عاملی برای بروز این مشکل باشند:

  • در برخی از موارد ممکن است ضخیم شدن فولیکول مو، باعث باز شدن منافذ پوست شود.
  • عوامل ژنتیکی یکی دیگر از دلایل مواجه شدن با مشکل باز بودن منافذ پوست است.
  • استفاده از کرم و لوسیون‎‌های نامناسب که چربی آنها بیش از حد باشد نیز می‌تواند باعث باز شدن منافذ پوست شود.

درمان منافذ باز پوست

متاسفانه مشکل باز بودن منافذ باز پوست، یک بیماری غیر حاد پوستی است که بسیار مقاوم به درمان است و در اغلب موارد افرادی که با این مشکل مواجه هستند، نیاز است تا با صبر و حوصله دوره درمانی خود را کامل کنند.

معمولاً برای درمان منافذ باز پوست راهکارهای درمانی زیر توصیه می‌شود:

استفاده از لایه بردار

نخستین موردی که می‌تواند تا حد زیادی باعث بسته شدن منافذ باز پوست شود، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های لایه بردار است که کمک می‌کنند تا سطح چربی خارج شده از پوست نیز تنظیم شود. همچنین لایه بردارها از مسدود شدن منافذ پوست پیشگیری می‌کنند.

استفاده از کرم‌ ضد آفتاب

از آنجا که بسیاری از افراد به این دلیل که برای مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، دچار مشکل باز شدن منافذ پوست می‌شوند، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات پوستی آنها کمک کند.

استفاده از لیزر

استفاده از لیزر برای بستن منافذ باز پوست یک درمان قطعی است، اما به دلیل بالا بودن هزینه آن بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از این روش درمانی ندارند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *