دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

درمان جوش های سر سیاه

جوش‌های سر سیاه یکی از انواع جوش هستند که بیشتر در ناحیه بینی و چانه افرادی ظاهر می‌شوند که دارای پوستی چرب با منافد باز هستند. دقت داشته باشید زمانی که پوست دارای منافذ باز باشد، معمولاً در برخی از نقاط صورت، این منافذ توسط چربی و بافت مرده پوست مسدود می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه علاوه بر ایجاد نقاط سیاه بر روی پوست، باعث جمع شدن چربی در آن ناحیه نیز می‌شوند. به همین دلیل گاهی ممکن است بینی افراد تنها به دلیل افزایش چربی در زیر پوست دچار التهاب شود.

جوش های سر سیاه را دستکاری نکنید

بسیاری از افراد برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه سعی می‌کنند تا با فشار دادن سطح پوست، چربی و پوست مرده را از درون منافذ پوست خارج کنند. باید به این مورد توجه داشته باشید که تخلیه جوش‌های سر سیاه می‌تواند باعث ایجاد حفره‌های عمیق و بافت اسکار بر روی پوست شود و به همین دلیل باید از دستکاری و فشار دادن جوش‌های سر سیاه خودداری کنید.

گاهی نیز بر اثر دستکاری جوش‌های سر سیاه صورت، این احتمال وجود دارد که میزان ترشح چربی نیز افزایش پیدا کند و پس از آن جوش‌های بیشتری بر روی سطح پوست آشکار شوند.

تخلیه جوش های سر سیاه با ابزار

به تازگی ابزارهای بسیار حرفه‌ای و موثری برای درمان جوش و تخلیه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها اغلب از جنس فلز و پلاستیک هستند و در زمان استفاده، کمتر پوست را تحریک می‌کنند. باید به این مورد توجه داشته باشید که استفاده از ابزارهای پاکسازی پوست و تخلیه جوش نیاز به مهارت و تخصص دارد.

گاهی ممکن است که در صورت عدم استفاده صحیح از ابزارهای پاکسازی، پوست دچار زخم و یا حتی بافت اسکار شود، اما به طور کلی می‌توان گفت که ابزارهای پلاستیک و فلزی در مقایسه با تخلیه جوش با دست، عوارض کمتری برای فرد ایجاد می‌کنند.

استفاده از بنزوئیل پراکساید در درمان جوش

معمولا در ساخت بسیاری از داروهایی که برای درمان جوش و آکنه تجویز می‌شوند، از بنزوئیل پراکساید استفاده شده است، اما باید به این مورد دقت داشته باشید که بنزوئیل پراکساید تنها می‌تواند برای جوش‌های چرکی که منجر به ایجاد التهاب بر روی سطح پوست شده‌اند، موثر باشد. به این دلیل که جوش‌های سر سیاه در دسته جوش‌های التهابی قرار ندارند، پس بنزوئیل پراکساید نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روی آنها داشته باشد اما بنزوئیل پراکساید می‌تواند به عنوان یک محلول مناسب برای پاکسازی میکروب و باکتری از سطح پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک بر خلاف بنزوئیل پراکساید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود جوش‌های سر سیاه و سر سفید داشته باشد. محلول‌های حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند با پاکسازی عمیق پوست، از جمع شدن چربی و پوست مرده در منافذ باز پوست جلوگیری کنند.

محلول‌های حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند به عنوان یک ماده مناسب برای پاک کردن مواد آرایشی از سطح پوست‌های چرب مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از لایه بردار و اسکراب صورت

یکی دیگر از راهکارهای موثر در درمان جوش‌‌‌های سر سیاه صورت، استفاده از محلول و کرم‌های لایه‌بردار است که در اصطلاح به برخی از آنها اسکراب می‌گویند.

اسکراب‌ها معمولا در ترکیب خود یک مواد سفت مانند شن دارند و در زمان ماساژ پوست، منافذ باز، با کمک همین مواد سفت تخلیه و پاکسازی می‌شوند.

درمان جوش های سر سیاه با لایه بردار
درمان جوش های سر سیاه با لایه بردار

استفاده از یک برس نرم برای شستشوی صورت

اگر می‌خواهید یک روش بسیار موثر و کم هزینه برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه صورت خود امتحان کنید، توصیه ما استفاده از یک برس نرم است. این برس باید به حدی نرم باشد که پوست دچار زخم و خراش نشود و از طرفی بتواند منافذ پوست و یا همان جوش‌های سر سیاه صورت را نیز پاکسازی کند.

استفاده از خاک رس

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خاک رس می‌تواند یک ماسک بسیار موثر برای درمان انواع جوش، بخصوص جوش‌های سر سیاه باشد. همچنین خاک رس می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار بسیار قوی برای پوستهای چرب مورد استفاده قرار بگیرد.

یک بار در هفته ماسک خاک رس را روی صورت خود قرار دهید و پس از چند هفته نتیجه آن را مشاهده کنید.

استفاده از ماسک های حاوی زغال

تحقیقات نشان می‌دهند که زغال می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود جوش‌های سر سیاه صورت داشته باشد.

در حال حاضر ماسک‌های آماده بسیار زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند تا حد زیادی جوش‌های سر سیاه صورت را نیز درمان کنند.

قبل از خواب صورت خود را بشویید

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌های سر سیاه شود، عدم پاکسازی صورت در طول روز است. توصیه می‌شود در صورت امکان، هر شب قبل از خواب صورت خود را با صابون و آب ولرم بشویید و یا اینکه از محلول‌های پاک کننده صورت استفاده کنید.

دقت داشته باشید در صورتی که در طول روز از لوازم آرایش و یا کرم ضد آفتاب استفاده کرده‌اید، حتماً قبل خواب مواد آرایشی را از سطح پوست خود پاک کنید تا از ایجاد انواع جوش و به خصوص جوش‌های سر سیاه پیشگیری کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 7 عدد و میانگین امتیازها 4.4]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *