دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

ترک پا و دلایل ایجاد آن

افراد زیادی در طول زندگی خود ممکن است بیماری و مشکلات پوستی مختلفی را تجربه کنند، که بسیاری از آنها خطرناک نیستند، اما ممکن شرایط بد و ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با آن مواجه شوند، ترک پا است که به مرور زمان ایجاد می‌شود.

ترک پا را می‌توان به عنوان یک بیماری پوستی قابل پیشگیری و درمان معرفی کرد که در ناحیه کف پا و پاشنه پا ایجاد می‌شود.

ترک پا چیست و به چه دلیل ایجاد می شود؟

ترک پا که که در اغلب موارد بر اثر خشکی بیش از حد پوست پا ایجاد می‌شود، دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

خشکی پوست پا

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده می‌شود که افراد به دلیل بی‌توجهی به وضعیت پاهای خود و عدم حفظ رطوبت و چربی آن، به ترک پا مبتلا می‌شوند. به طور کلی پوست پا، در مقایسه با پوست دست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به همین دلیل در معرض برخی بیماری‌ها از جمله ترک‌های پوستی است. البته در برخی از موارد در صورت عدم درمان خشکی پوست پا می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند.

شست و شوی زیاد پاها

زمانی که پاها بیش از حد معمول در معرض مواد شوینده و آب باشند، این احتمال وجود دارد که به دلیل خشکی پوست، پاها دچار ترک شوند. دقت داشته باشید، در صورتی که پاهای خود را زیاد می‌شویید، نیاز است تا حتماً پس از خشک کردن آنها از لوسیون و کرم‌های مرطوب کننده استفاده، تا از ایجاد ترک پا پیشگیری کنید.

ترک پا به دلیل شست و شوی زیاد پاها
ترک پا به دلیل شست و شوی زیاد پاها

عوامل ارثی

یکی دیگر از رایج‌ترین علل ایجاد ترک در ناحیه پا، عوامل ارثی و وراثتی است. زمانی که افراد در سنین پایین و در شرایط عادی دچار ترک پا می‌شوند، می‌توان گفت که علت آن تنها عوامل ارثی است. توصیه می‌شود افرادی که احتمال می‌دهند بر اثر عوامل ارثی با این مشکل مواجه شوند، از سنین پایین طبق دستور پزشک، با مصرف داروهای موضعی از ایجاد ترک پا پیشگیری کنند.

ایجاد عفونت در ناحیه پا

گاهی نیز ممکن است علت ایجاد ترک در ناحیه پا، عفونت‌های باکتریایی باشد. در چنین شرایطی تا عفونت برطرف نشود، ترک‌های پا نیز از بین نخواهند رفت. درمان ترک پا بر اثر عفونت تنها با مصرف داروهایی آنتی بیوتیک امکان‌پذیر است. البته باید حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان به درستی انجام شود.

استفاده از کفش های نامناسب

استفاده از کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد، یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده ترک کف پا هستند. بخصوص کفش‌هایی که دارای پاشنه بند هستند، می‌توانند منجر به افزایش فشار به کف پا شوند. استفاده از کفش‌های پاشنه بلند که فشار بسیار زیادی به پا وارد می‌کنند، ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد ترک در ناحیه انگشتان و پاشنه پا شوند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که تا حد امکان از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد خودداری کنید.

آیا ترک پا می تواند مشکلات جدی ایجاد کند؟

ترک پا، بزرگترین مشکلی که می‌تواند برای افراد به خصوص بانوان ایجاد کند، ایجاد ظاهری غیرطبیعی و ناخوشایند است. همچنین زمانی که ترک‌های پوستی به مرحله پیشرفته برسند، می‌توانند علاوه بر ایجاد درد، با خون‎ریزی همراه باشند.

متاسفانه زمانی که ترک پا ایجاد می‌شود، چربی و رطوبت به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و روند درمان کمی سخت و طولانی خواهد شد. حتی در برخی از موارد نیز ممکن است برای حذف بافت‌های سفت پوست، از لایه‌بردار استفاده شود تا میزان نفوذ داروهای موضعی به عمق پوست افزایش پیدا کند.

به این دلیل که روند درمان ترک‌های پوستی در ناحیه پا کمی سخت و دشوار است، توصیه می‌شود که با رعایت موارد بهداشتی، از ایجاد ترک‌های پوستی در ناحیه پا پیشگیری کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 4 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *