دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

علل ایجاد چین و چروک دست و صورت و درمان آنها

به طور کلی چین و چروک دست و صورت به دلیل کاهش کلاژن سازی پوست به وجود می‌آید که امری طبیعی و عادی است. این موارد خصوصاً با بالا رفتن سن و رد شدن از دوره 30 سالگی بسیار به چشم می‌خورد. البته این مورد قابل بیان است که تنها دلیل پیدایش این چروک‌های ریز و درشت در این نواحی، فقط افزایش سن و پیری نیست و عوامل زیادی در بروز این مسئله نقش دارند که در ادامه بیان می‌کنیم. خوشبختانه امروزه تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای برطرف سازی انواع چروک‌ها در نواحی مختلف بدن روی کار آمده است.

دلایل بروز چین و چروک دست و صورت چیست؟

عوامل مختلفی در کاهش کلاژن سازی و پیدایش چین و چروک پوست موثر است. کاهش کلاژن سازی از اصلی‌ترین عامل چین و چروک دست و صورت است زیرا پوست افراد به دلیل کاهش کلاژن سازی و از بین رفتن چربی زیر پوست، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در این دوره خشکی پوست باعث بروز چین و چروک‌ها خواهد شد.

یکی از عواملی که باعث می‌شود افراد در سنین جوانی دچار خشکی و چین و چروک دست و صورت شوند، اشعه ماورا بنفش خورشید است. نور خورشید در بازه زمانی 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، بیشترین اشعه مضر را داشته که آسیب‌های جدی به پوست وارد می‌کند و چین و چروک، ساده‌ترین آنها است.

استعمال سیگار نه تنها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد بلکه باعث کاهش خون‌رسانی و کاهش کلاژن سازی پوست می‌شود. اگر دقت کنید، به طور معمول افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند پوست‌های نازیباتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

کم کاری تیروئید یکی دیگر از عواملی است که چین و چروک دست و صورت را برای افراد بدون توجه به جنس پوست ایجاد می‌کند.

علل ایجاد چین و چروک دست و صورت
علل ایجاد چین و چروک دست و صورت

سندرم پوست چین و چروک، نوعی بیماری ژنتیکی است که خود به خود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دچار چین و چروک می‌شود. در بیماری ادم لنف به دلیل تجمع مایع لنفاوی در زیر پوست باعث تورم در بافت زیر پوست می‌شود. تورم حاصل از بیماری ادم لنف حالت کشسانی پوست را از بین برده و باعث سفت شدن پوست می‌شود. از بین رفتن حالت چرمی و کشسانی باعث چین و چروک در نواحی صورت و دست می‌شود.

دست و صورت از اندام‌هایی هستند که در طول شبانه روز با آب و مواد شوینده سروکار دارند که به تنهایی از بزرگترین عاملین بروز چین و چروک‌های ریز و درشت در این نواحی بشمار می‌روند. افرادی که در شهر‌های گرم و خشک زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در محیط معتدل و مرطوب هستند، پوست خشک‌تری داشته و به دلیل خشکی زیاد زودتر دچار چروک دست و صورت می‌شوند. این افراد معمولاً در ناحیه دور چشم‌ها و پیشانی نیز دارای چروک‌های فراوانی هستند که می‌توانند برای رفع آن تزریق ژل زیر چشم و یا بوتاکس پیشانی استفاده کنند.

شرایط و نوع زندگی برخی افراد مانند مکانیک‌ها و افرادی که شغل‌های سنگین دارند به گونه‌ای است که چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در این چند سال اخیر به دلیل خطر ابتلا به کووید 19، افراد برای ضد عفونی دست خود از ژل و الکل به صورت همزمان استفاده می‌کردند. استفاده از محلول ضد عفونی به صورت مکرر باعث خشکی و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست و در نتیجه چین و چروک دست می‌شود.

چگونه چین و چروک دست و صورت را از بین ببریم؟

برای اینکه بتوانید چین و چروک دست و صورت خود را برطرف کنید، راه‌های درمانی و زیبایی زیادی وجود دارند و دیگر از مسائل نگران کننده بشمار نمی‌روند اما در ابتدای کار باید دلیل به وجود آمدن آن مشخص شود. به عنوان مثال اگر چین و چروک صورت شما بر اثر خشکی پوست باشد و با روش زیبایی تزریق چربی به صورت آن را بهبود بخشید، در کنار آن باید دلیل بروز خشکی پوست را شناسایی و درمان کنید تا مجدد همچین مشکلی عود نکند.

بهترین و مناسب‌ترین تکنیک برای از بین بردن تمامی چروک‌های پوست دست، انجام تزریق چربی به دست است که در یک جلسه این مشکل را برطرف و ظاهری جوان به دست‌هایتان می‌بخشد. تزریق ژل دست نیز همچین کاربردی دارد که بر اساس سلیقه و مقدار ماندگاری می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

تزریق ژل خط خنده یا تزریق ژل چانه موجب می‌شود تا بسیاری از چروک‌های صورت که به هر دلیل نمایان شدند، برطرف شوند و چهره از پیری به سمت جوانی و شادابی هدایت شود. توجه کنید در این زمان حتی با وجود استفاده از این روش‌ها حتماً آب فراوان بنوشید و عامل بروز این چروک‌ها را پیدا کنید تا دیگر در معرض آنها قرار نگیرید. همچنین می‌توانید از روش هایفوتراپی دست استفاده کنید تا چروک‌هایی که در اثر بیماری در این ناحیه به وجود آمدند را درمان کنید.

توجه کنید که اگر پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و با کاهش کلاژن سازی مواجه شود، هیچ روش سنتی و خانگی موثر نخواهد بود و ممکن است که بتوانید با آ‌نها تا چند درجه پوست دست خود را روشن کنید اما نمی‌توانید به عنوان مثال بر اثر اشعه خورشید که موجب چروک شده است، غلبه کنید و باید از روش‌های درمانی زیبایی موثر استفاده کنید. روش‌های خانگی زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند اما در نهایت نتیجه موثری نخواهند داشت.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *