دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

چگونه ناخن ها را تقویت کنیم؟

ناخن‌ها یکی از بخش‌های بدن محسوب می‌شوند که علاوه بر امکان انجام فعالیت‌های روزانه و تاثیر بسیار زیاد آنها بر زیبایی، می‌توانند نشان‌دهنده سلامت افراد نیز باشند.

در بسیاری از موارد ممکن است ناخن‌ها به دلایل مختلفی شکننده شوند، و یا ظاهر زیبایی نداشته باشند. این مشکلات نیز می‌توانند برای افراد بسیار زیادی از جمله بانوان حائز اهمیت باشند.

به چه دلیل ناخن ها ضعیف می شوند؟

در بسیاری از موارد علت ضعیف شدن و کاهش استحکام ناخن‌ها مربوط به نوع تغذیه است. به عنوان مثال افرادی که با مشکل کاهش کلسیوم مواجه هستند، این احتمال وجود دارد که از شکنندگی و ضعف ناخن‌های خود نیز رنج ببرند.

گاهی ممکن است وجود برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کبدی و کلیوی منجر به ایجاد مشکلات متعددی شوند که یکی از آنها تغییر شکل و یا کاهش استحکام ناخن‌ها است.

توصیه می‌شود در صورتی که از شکنندگی بیش از حد ناخن‌های خود اذیت می‌شوید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چگونه ناخن های خود را تقویت کنیم؟

بسیاری از افراد برای تقویت ناخن های خود به دنبال راهکارهای ساده و ارزان هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

مصرف انواع ویتامین طبق دستور پزشک

اگر به دنبال راهکاری برای تقویت ناخن‌های خود هستید، بهتر است تا در گام نخست با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مورد نیاز از وضعیت سلامت خود اطمینان حاصل کنید، و در صورت نیاز ویتامین‌هایی از جمله ویتامین‌های گروه ب، آهن و امگا3 را مصرف کنید.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف ویتامین‌های مختلف نکنید، زیرا در برخی از موارد ممکن است مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها منجر به ایجاد مشکلاتی برای شما شوند.

تقویت ناخن
تقویت ناخن

مصرف آب به میزان لازم

گاهی ممکن است علت ضعف و شکنندگی ناخن‌ها کمبود رطوبت باشد. در واقع رطوبت کمک می‌کند تا ناخن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز مصرف آب آنها به اندازی مورد نیاز نباشد، این احتمال وجود دارد که با مشکل شکنندگی ناخن و عدم رشد کافی نیز مواجه شوند.

مصرف آب کافی یک راهکار ساده است که توصیه می‌شود افرادی که تمایل دارند ناخن‌ها خود را تقویت کنند، حتماً در برنامه درمانی خود قرار دهند.

عدم استفاده از لوازم آرایش ناخن مانند لاک

گاهی نیز ممکن است ضعف ناخن به دلیل استفاده از لوازم آرایشی نامناسب باشد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که افراد برای مدت زمانی طولانی از لوازم آرایش ناخن مانند لاک و یا ژلیش استفاده نشود، تا ناخن‌ها فرصت داشته باشند ترمیم شوند و استحکام خود را دوباره به دست آورند.

استفاده از لوسیون های چرب و مرطوب کننده

اگر شما نیز از شکنندگی و ضعف ناخن‌های خود رنج می‌برید، توصیه می‌شود برای مدتی استفاده از لوسیون‌های با درصد چربی و رطوبت بالا استفاده کنید. چربی و رطوبت علاوه بر تقویت ناخن‌ها می‌تواند میزان انعطاف‌پذیری آنها را افزایش دهد. در نتیجه احتمال شکستن ناخن بسیار کم خواهد شد.

البته بهتر است تا برای رسیدن به نتیجه بهتر، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

البته نیاز است تا به این مورد نیز توجه داشته باشید که تا حد زیادی استحکام و نوع ناخن‌ها به ژنتیک و عوامل ارثی مربوط می‌شود، و گاهی نیز با وجود درمان‌ها و راهکارهای مختلف، این احتمال وجود دارد که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نکنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 4.2]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *