دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

پوسته پوسته شدن پوست صورت و درمان آن

احتمال پوسته پوسته شدن پوست صورت در انواع پوست‌ها وجود دارد و حتی افراد با پوست چرب هم ممکن است که شاهد پوسته‌هایی در صورت خود باشند. پوسته‌های روی صورت با رنگ سفید خود، اعتماد به نفس خانم‌ها و آقایان را کاهش می‌دهند و همین امر سبب گشتن به دنبال راهکار درمانی می‌شود، همچنین اغلب بانوان بعد از مراجعه به مطب دکتر پوست و زیبایی گفتند که نمی‌توانند به درستی از کرم‌های آرایشی استفاده کنند، زیرا در برخی نواحی صورت مانند پیشانی به شدت دچار پوسته‌های ریز و درشت می‌شوند. در این مقاله به علل ایجاد پوسته پوسته شدن پوست صورت، روش‌های درمانی و سایر موارد مهم مرتبط پرداختیم.

علت پوسته پوسته شدن پوست صورت

به طور کلی پوسته پوسته شدن پوست صورت دارای علل متعددی است که برای همه افراد یکسان نیست. در ادامه به برخی از دلایل شایع اشاره خواهیم داشت.

در بعضی افراد بیماری پسوریازیس منجر به این پوسته‌دهی‌ها می‌شود که گاهی فقط مربوط به صورت نیست و احتمال بروز در سایر نواحی بدن با پوست ضخیم همچون آرنج، کف پا، زانو و یا سایز نقاط بدن نیز وجود دارد. سایر علائم پسوریازیس ایجاد لکه قرمز در پوست است. پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی Autoimmune disease است که در بسیاری از افراد، عارضه‌های این چنینی ایجاد می‌کند.

بیماری پسوریازیس منجر به پوسته‌ پوسته شدن پوست صورت و حتی آرنج می‌شود.
بیماری پسوریازیس منجر به پوسته‌ پوسته شدن پوست صورت و حتی آرنج می‌شود.

یکی دیگر از دلایل پوسته پوسته شدن پوست صورت عارضه اگزما است. این مشکل معمولاً در افراد با زمینه حساسیت یا آلرژیک ایجاد می‌شود که با لکه‌های تیره و قرمز رنگی همراه هستند.

نوعی دیگر که اغلب پوست سر را درگیر میکند، درماتیت سبوروئیک است که برگشت‌پذیر است و همچنین در نواحی چرب صورت هم با پوسته پوسته شدن همراه بوده و ارتباط مستقیم با پوست خشک ندارد. در این مورد حتی افرادی که دارای موهای چرب هستند نیز ممکن است این مورد را مشاهده کنند.

گاهی ممکن است پوست شما به مدت طولانی با ماده حساسیت‌زا در تماس باشد و واکنش نشان دهد. واکنش‌های آلرژیک از ضعف پوستی تا واکنش‌های شدید متفاوت است.

اگر بدن شما نتواند برای پوست منابع مغذی تامین کند و ویتامین‌ها به پوست صورت شما نرسند، پوسته پوسته شدن پوست صورت رخ می‌دهد.

ممکن است پوست شما درگیر نوعی بیماری قارچی شده باشد که درماتوفیت نام دارند. درماتوفیتوز انواع مختلف دارد و ممکن است در نواحی مختلف بدن گسترش یابد. این بیماری اغلب با خارش و لکه‌های حلقه‌ای کرم مانند همراه است.

هنگامی که پوست شما حالت پوسته پوسته دارد، باید به سابقه درمانی خود نگاه کنید. آیا به تازگی از محصول پوستی یا بهداشتی خاصی استفاده کرده‌اید؟ ممکن است این نوع محصولات با پوست شما سازگار نباشد یا به دلیل مواد شیمیایی فراوان همچون رنگ و اسانس آسیب‌رسان باشد. اگر چنین چیزی را احساس کردید بهتر است محصول مورد نظر را تغییر دهید.

اگر به تازگی به مدت طولانی در معرض آفتاب یا سولار بوده‌اید، باید به این مورد شک کنید، زیرا آفتاب سوختگی در نهایت منجر به ترک و پوسته‌دهی سطح پوست می‌شود. بهتر است قبل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت هوا کم است یا به تازگی سفری به مناطق خشک داشته‌اید، ممکن است پوسته پوسته شدن پوست صورت شما به این دلیل باشد. بهتر است در همچین مواردی از سابسیژن استفاده کنید.

پوسته های صورت چگونه درمان میشوند؟

قبل از اقدامات درمانی بهتر است با مراجعه به متخصص پوست، علت عارضه را پیدا کنید که با توجه به نوع مشکل، اقدامات لازم برای بهبود را شروع کنید. در ادامه به چند مورد از این اقدامات اشاره کردیم:

سابسیژن برای رفع پوسته صورت

با استفاده از این روش می‌توانید با هزینه‌ای بسیار معقول، تمامی موارد و عارضه‌هایی نظیر جوش صورت، آکنه، پوسته‌های صورت، لک، خشکی و غیره را از بین ببرید.

میکرونیدلینگ برای از بین بردن پوسته صورت

میکرونیدلینگ یکی از بهترین روش‌ها برای جوانسازی و بازگردانی سلامت پوست است. بعد از انجا میکرونیدلینگ تمامی پوست‌های مرده ریزش کرده و سپس به طور کامل در این نواحی ترمیم پوست انجام می‌شود.

مزوتراپی برای رفع پوسته های صورت

این روش به صورت تزریقی است که ترکیبات معدنی و انواع ویتامین‌ها و سایر مواد مفید و مورد نیاز به لایه میانی پوست تزریق می‌گردد. مزوتراپی در دسته تکنیک‌های زیبایی و درمانی و جوانسازی پوست قرار دارد.

درمانهای کمکی برای رفع پوسته های صورت

روغن آرگان دارای خواصی نظیر غنی بودن از ویتامین، داشتن SPF (ضدآفتاب) و خواص آنتی باکتریال است که تا حدودی می‌تواند از پوسته پوسته ‌شدن پوست صورت جلوگیری کند.

روغن بادام شیرین نیز سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و آب‌رسانی می‌کند. بهتر است برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست صورت خود این روغن را در برنامه مراقبتی پوست خود قرار دهید.

سعی کنید پوست خود را مرطوب نگه دارید، برای مثال می‌توانید از انواع کرم‌های مرطوب کننده نیز برای پوست خود استفاده کنید. آب زیادی بنوشید و هوای خانه یا محلی که پوست شما در معرض آن است را مرطوب کنید.

دمای آب را حین استحمام پایین و متوسط نگه دارید و هیچ وقت از آب داغ برای شست‌و‌شوی صورت استفاده نکنید.

پوسته پوسته شدن صورت بعد از میکرونیدلینگ

برخی افراد کاندید تکنیک میکرونیدلینگ اظهار می‌دارند که بعد از انجام این روش شاهد خارش و پوسته پوسته شدن پوست صورت خود هستند، اما آیا این عارضه نگران کننده است؟ چرا وقتی میکرونیدلینگ برای جوانسازی و شادابی پوست کاربرد دارد موجب پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌شود؟ این عارضه دلیلی برای نگرانی ندارد، زیرا جزئی از روند طبیعی بازسازی پوست است. به طور کلی برای نوسازی سطح پوست لازم است که ابتدا لایه شاخی و مرده پوست که تیره‌تر است ریزش کند و سپس با اقدامات حمایتی شامل آبرسانی و ترمیم پوست بعد از میکرونیدلینگ پوست شما درخشش و تازگی پیدا ‌کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *