دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

چگونه پوست چرب را درمان کنیم؟

مقدمه

به طور کلی پوست انسان در سه دسته پوست چرب، پوست خشک و پوست معمولی قرار می‌گیرد.

اغلب افرادی که دارای پوست معمولی هستند، با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند اما افرادی که دارای پوست خشک و یا چرب هستند، ممکن است با مشکلاتی مانند اگزما (به دلیل خشکی بیش از حد پوست) و یا جوش (به دلیل چربی بیش از حد پوست) مواجه شوند.

شاید بتوان گفت که با کمک برخی از کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توان از خشکی بیش از اندازه پوست جلوگیری کرد، اما ممکن است فرادی که داری پوست چرب هستند با مشکلات بیشتری درگیر باشند.

معمولا افرادی که دارای پوست چرب هستند، با مشکلاتی مانند براقی بیش از حد پوست، و یا جوش‌های دائمی مواجه می‌شوند. به همین دلیل به دنبال روش‌های درمانی برای کاهش چربی پوست هستند.

لایه‌های پوست چرب
لایه‌های پوست چرب

اما چگونه می‌توان با کمک روش‌های خانگی درمان پوست چرب را انجام دهیم؟

با توجه به اینکه معمولا روش‌های درمان دارویی پوست بسیار پُرهزینه هستند، روش‌های درمان خانگی در اولویت قرار دارند. اگر دارای پوست چرب هستید، می‌توانید ابتدا از راهکارهای زیر استفاده کنید.

تغییر رژیم غذایی

نخستین درمان خانگی که می‌تواند باعث کاهش چربی پوست شود، تغییر رژیم غذایی است. توجه داشته باشید که نیاز است تا به جای مصرف غذای‌های چرب و شیرین، غذاهای سالم‌تر مانند سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای بدهید. افرادی که داری پوست چرب هستند، در زمان مصرف چربی بیش از حد، با مشکلات پوستی مانند ظاهر شدن جوش بر روی سطح پوست درگیر خواهند شد. حتی توصیه می‌شود که این افراد از مصرف شیر و لبنیات پُرچرب نیز خودداری کنند.

شستشوی دائم پوست

یکی دیگر از روش‌های خانگی که بسیار در کاهش چربی پوست و درمان پوست چرب موثر است، شستشوی منظم و دائم پوست است. دقت داشته باشید زمانی که بتوانید میزان چربی موجود بر روی سطح پوست را کاهش دهید، بسیاری از مشکلات مانند جوش و آکنه رفع خواهد شد. در نتیجه بهتر است تا با شستشوی منظم پوست در طول روز سعی کنید تا چربی پوست را کاهش دهید.

استفاده از تونر برای پاک کردن پوست

تونرها محلول‌های کم ضرری برای پوست هستند که با کمک آنها می‌توانید درصد زیادی از چربی‌های موجود بر روی سطح پوست را از بین ببرید. معمولا تونرها برای پاک کردن مواد آرایشی موجود بر روی سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با توجه به نوع ترکیب آنها، یک گزینه مناسب برای پوست‌های چرب هستند.

استفاده منظم از کرم و یا محلول‌های لایه بردار

گاهی چربی پوست به حدی زیاد است که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. در نتیجه چربی‌های اضافه پوست راهی برای خارج شدن ندارند و در نهایت تبدیل به جوش و یا آکنه می‌شوند. در چنین مواردی استفاده از کرم و یا محلول‌های لایه بردار کمک بسیار زیادی به باز ماندن منافذ پوست می‌کنند، و به دلیل خارج شدن چربی‌های پوستی، جوش‌های پوستی کاهش پیدا می‌کنند.

استفاده از کرم
استفاده از کرم

استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب‌های فاقد چربی

اگر شما دارای پوست چرب هستید، بهتر است تا با استفاده از مرطوب کننده و یا ضد آفتاب‌های مناسب، سعی کنید تا چربی پوست‌تان افزایش پیدا نکند. در برخی از موارد ممکن است که درصد چربی پوست شما در اندازه‌ای نباشد که برای شما مشکل ایجاد کنند، اما پس از استفاده از یک کرم نامناسب باعث ایجاد جوش بر روی سطح پوست خود شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت داشتن پوست چرب از مرطوب کننده و ضد آفتاب‌های فاقد چربی استفاده کنید.

مصرف زیاد مایعات

گاهی نیز ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف درصد چربی پوست شما افزایش پیدا کند. طبق تحقیقات انجام شده، در بسیاری از موارد، افزایش چربی پوست انسان به دلیل کاهش مایعات بدن است. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری افزایش چربی پوست خود، میزان مصرف آب و مایعات را افزایش دهید.

کاهش استرس

یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی شود، اختلالات روحی و یا استرس است. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که افرادی که دارای استرس بسیار بالا هستند، بر روی سطح پوست‌شان، جوش و یا آکنه ظاهر می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که استرس میزان ترشح چربی را در پوست افزایش می‌دهد. افرادی که به دلیل داشتن استرس بالا با مشکلات پوستی مانند، جوش و آکنه درگیر هستند، در صورت نیاز باید با تجویز داروی‌های ضد استرس توسط پزشک، اقدام به درمان منشاء استرس خود کنند.

سخن پایانی

درمان‌های خانگی زیادی برای کاهش چربی پوست و درمان پوست چرب وجود دارند که بسیاری از آنها کم هزینه و یا حتی رایگان هستند و به سادگی دردسترس قرار می‌گیرند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درمان‌های پوستی نیاز صبر و حوصله دارند، زیرا اغلب مشکلات پوستی در یک پروسه بلند مدت به درمان پاسخ می‌دهند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 7 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *