دکتر سعید پارسیان‌فر – نظام پزشکی 109316

سیاهی زیر چشم و درمان آن

سیاهی زیر چشم یکی از مشکلاتی است که می‌تواند تاثیرات منفی بر چهره افراد داشته باشد. خوشبختانه این روزها تا حد زیادی این مشکل قابل درمان است و شاید دیگر نیازی نباشد تا افراد نگران سیاهی دور چشم باشند و تاثیر منفی آن بر چهره خود باشند.

سیاهی زیر چشم به چه دلیل ایجاد می شود؟

به طور کلی سیاهی زیر چشم یا دور چشم بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • افزایش سن
  • عوامل ارثی و ژنتیک
  • افزایش تولید ملانین
  • عادت‌های اشتباه در برنامه خواب و کمبود خواب
  • نازک شدن پوست اطراف چشم
  • تحلیل بافت چربی در اطراف چشم
  • عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک مناسب
  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید
  • کاهش آب بدن
  • مصرف دخانیات و الکل
  • استفاده از بعضی داروهای چشمی
  • مالش شدید ناحیه اطراف چشم
  • کم خونی و کمبود آهن
  • بیماری‌های تیروئید
  • آلرژی و تب طولانی مدت

عواملی که بیان شد، اغلب قابل پیشگیری هستند، در واقع می‌توان گفت که با رعایت برخی از موارد می‌توان از ایجاد سیاهی در ناحیه اطراف چشم پیشگیری کرد یا آن را کاهش داد.

به این مورد توجه داشته باشید زمانی که سیاهی زیر چشم، بر اثر عوامل ارثی و ژنتیکی ایجاد شود، درمان آن کمی دشوارتر خواهد بود. همچنین برخی از بیماری‌ها مانند کمبود آهن می‌تواند یک سیاهی دائمی در زیر چشم و اطراف آن ایجاد کند. در این موارد معمولاً تا کمبود آهن برطرف نشود، سیاهی اطراف چشم نیز از بین نخواهد رفت.

چگونه سیاهی دور چشم را درمان کنیم؟

برای اینکه بتوانید تا حدودی سیاهی زیر چشم خود را درمان کنید، بهتر است تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

خواب مناسب

نخستین مورد و یا مهم‌ترین مورد برای درمان سیاهی اطراف چشم، تهیه یک برنامه منظم برای خواب است. دقت داشته باشید زمانی که خواب به اندازه کافی یعنی حدود 8 ساعت باشد، بسیاری از خستگی‌های بدن رفع خواهد شد و با گذشت زمان نیز ممکن است سیاهی اطراف چشم نیز بر طرف شود.

استفاده از بالشت بلند

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که افراد با مشکل سیاهی اطراف چشم در ساعات ابتدایی روز، یعنی پس از بیدار شدن از خواب مواجه هستند. در چنین مواردی معمولاً سیاهی زیر چشم یا اطراف چشم به دلیل پایین بودن سر در زمان خواب ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود تا از بالشتی استفاده کنید که سر شما را نسبت به بدنتان بالاتر نگه دارد.

استفاده از ماسک های خانگی

یکی از رایج‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های درمان سیاهی دور چشم، استفاده از ماسک‌های خانگی است. به عنوان مثال می‌توانید در زمان استراحت خود، برش‌های نازک خیار را بر روی پوست اطراف چشم خود قرار دهید. خیار می‌تواند تا حد زیادی سیاهی ناحیه اطراف چشم را که بر اثر خستگی و یا کمبود خواب ایجاد شده است را برطرف کند.

همچنین قرار دادن چای کیسه‌ای بر روی چشم، یک راهکار نسبتاً موثر برای کاهش و بهبود سیاهی زیر چشم است.

استفاده از ماسک خانگی برای درمان سیاهی زیر چشم
استفاده از ماسک خانگی برای درمان سیاهی زیر چشم

استفاده از روغن های گیاهی

برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن رازیانه، روغن بابونه و روغن گل رز می‌توانند تاثیرات بسیار زیادی بر روی سیاهی اطراف چشم داشته باشند. البته توجه داشته باشید که انواع روغن‌های ذکر شده باید به صورت منظم مصرف شوند تا تاثیرات مورد نظر را ایجاد کنند.

استفاده از گلاب

شستشوی صورت با گلاب یکی از روش‌های قدیمی برای جوان‌سازی پوست است که امروزه نیز توصیه می‌شود افراد برای کاهش سیاهی دور چشم نیز از آن استفاده کنند. برای درمان سیاهی اطراف چشم، کافی است که چند مرتبه در طول روز گلاب را بر روی صورت خود اسپری کنید.

مصرف مایعات را افزایش دهید

گاهی نیز سیاهی زیر چشم به دلیل کمبود آب بدن است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا اگر میزان آب مصرفی شما در طول 24 ساعت کمتر از 8 لیوان است، مصرف آب و مایعات را افزایش دهید. البته درمان سیاه شدن دور چشم زمانی که بر اثر کمبود آب باشد، کمی زمانبر خواهد بود.

استفاده از کرم ضد آفتاب

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که سیاهی دور چشم به دلیل عدم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ایجاد می‌شود. بهتر است اگر که دائماً در معرض نور آفتاب هستید، برای درمان سیاهی اطراف چشم خود از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

برای درمان سیاهی زیر چشم، توصیه می‌شود تا حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. گاهی نیز بهتر است تا طبق دستور پزشک اقدام به درمان سیاهی اطراف چشم خود کنید. همچنین پزشک متخصص می‌تواند علت سیاه شدن دور چشم را به طور دقیق تشخیص دهد و درمان مناسب را برای بیماران آغاز کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]
دکتر سعید پارسیان فر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *