پف زیر چشم و درمان آن

پف زیر چشم یکی از مشکلات بسیار رایج است که بسیاری از افراد در سنین بالا با آن مواجه می‌شوند. به این علت که چشم‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های صورت هستند، زمانی که افراد از ناحیه چشم و اطراف آن دچار مشکل می‌شوند، ممکن است برای آنها ایجاد نگرانی و ناراحتی کند. پف زیر چشم نیز گاهی می‌تواند با ایجاد تاثیرات منفی بر چهره افراد، منجر به نارضایتی در آنها شود.

پف زیر چشم به چه علت ایجاد می شود؟

به طور کلی پف زیر چشم می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما رایج‌ترین دلیل آن افزایش سن است. در برخی از موارد دیده می‌شود چربی و مایعات رقیق شده در اطراف چشم جمع می‌شوند و به این دلیل که پوست ناحیه اطراف چشم بسیار نازک است، پف کردن زیر چشم ایجاد می‌شود.

پف زیر چشم ممکن است بر اثر عوامل دیگری از جمله موارد زیر ایجاد شود:

• خواب بسیار کم و یا خواب بسیار زیاد
  • عفونت پلک و اطراف چشم که منجر به ایجاد سلولیت شده باشد
  • بیماری‌‌های قلبی به خصوص نارسایی قلبی
  • التهاب فولیکول مژه
  • مصرف بیش از حد نمک
  • التهاب و یا بیماری‌های کلیه
  • سینوزیت و یا عفونت سینوس‌ها
  • بیماری‌های حاد چشمی مانند کنسر
  • التهاب‌های پوستی
  • گریه‌های مکرر
  • مصرف دخانیات
  • افزایش سن
  • آلرژی‌های چشمی شدید
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی

چگونه از ایجاد پف زیر چشم پیشگیری کنیم؟

مواردی که در بالا به عنوان عوامل ایجاد پف زیر چشم ذکر شد، نشان می‌دهند که تنها در برخی از موارد که علت آن بیماری است، نمی‌توان از ایجاد پف کردن زیر چشم پیشگیری کرد، اما در مواردی دیگر مانند اختلال خواب، مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل، مصرف دخانیات و… این پف کردن قابل پیشگیری است.

همچنین در برخی از موارد مانند سینوزیت نیز می‌توان با درمان به موقع از ایجاد پف زیر چشم پیشگیری کرد.

انواع روش های درمانی پف زیر چشم

نخستین روش برای درمان پف زیر چشم، انجام عمل جراحی و تخلیه چربی و مایعات زیر چشم است، اما به این دلیل که عمل جراحی سخت و با هزینه بالایی همراه است، بسیاری از بیماران از انجام عمل جراحی خودداری می‌کنند و بیشتر به دنبال روش‌هایی هستند که کم هزینه و از طرفی غیر تهاجمی باشد.

کرم دور چشم

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان پف کردن زیر چشم، استفاده از کرم‌های دور چشم است که حاوی کافئین هستند. در واقع کافئین کمک می‌کند تا با انقباض عروق زیر چشم، پف پلک پایین تا حدودی برطرف شود. گفته می‌شود که کرم دور چشم تاثیرات بسیار کمی بر پف زیر چشم دارد و معمولا تنها برای پف بسیار کم، با مصرف طولانی مدت اثرگذار خواهد بود.

درمان پف زیر چشم با کرم

مزوتراپی زیر چشم

یکی از روش‌های نسبتاً رایج که این روزها برای رفع و درمان پفهای زیر چشم تجویز می‌شود، مزوتراپی است. در واقع مزوتراپی با کاهش اندازه سلول‌های چربی و افزایش گردش خون کمک می‌کند تا حد زیادی پف زیر چشم نیز کاهش پیدا کند.

آر اف فرکشنال زیر چشم

آر اف فرکشنال در واقع یک نوع دستگاه است که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. آر اف فرکشنال معمولا کمک می‌کند تا کلاژن‌سازی پوست افزایش پیدا کند و برخی از ورم‌های پوستی مانند پفهای زیر چشم نیز با گذشت زمان کمتر شود. آر اف فرکشنال به طور کلی می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر کاهش رنگ دانه‌های پوست نیز داشته باشد.

تزریق ژل زیر چشم

در برخی از موارد ممکن است پزشک متخصص با انجام بررسی‌های دقیق، به بیماران برای درمان پف کردن زیر چشم، تزریق ژل را توصیه کند. البته این مورد برای همه افراد مناسب نیست و نیاز است تا حتما پیش از آغاز درمان، میزان پف پلک پایین و نوع پوست بیمار نیز در نظر گرفته شود.

پیش از تزریق ژل به این مورد توجه داشته باشید که تزریق ژل یک روش دائمی برای درمان نیست و گاهی نیز ممکن است نیاز باشد تا بعد از 6 ماه و یا نهایتا 2 سال، مجدداً ژل تزریق شود.

جراحی بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی یک روش درمانی بسیار موثر است. در این روش که به عنوان یک عمل جراحی شناخته می‌شود، با ایجاد یک برش از درون پلک پایین، سعی می‌شود تا مایعات موجود در پلک پایین تخلیه، و پس از آن پوست اضافه نیز جدا و پلک بخیه می‌شود. گفته می‌شود که حدود 5 تا 6 روز پس از انجام عمل جراحی می‌توان بخیه‌ها را کشید.

روش درمان پف زیر چشم با اندولیزر

درمان پف زیر چشم با اندولیزر، یک روش غیر تهاجمی بسیار موثر برای درمان پف زیر چشم است. در واقع اندولیزر نیز می‌توانند به بیماران کمک کند تا علاوه بر درمان پف زیر چشم، جای زخم و جوش‌هایی که تبدیل به بافت اسکار شده‌اند نیز درمان شوند.

[تعداد امتیازها 9 عدد و میانگین امتیازها 4.9]